Grupa Wielton w 2016 r. osiągnęła prawie 1,2 mld zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi wzrost o 90% w relacji rdr. Skonsolidowany wynik operacyjny EBITDA w tym okresie wyniósł 106,1 mln zł (rok wcześniej było to 60,7 mln zł). Zysk netto po czterech kwartałach wyniósł 55,1 mln zł i był o 62% wyższy niż przed rokiem.
– Rekordowe wyniki sprzedażowe i finansowe potwierdzają słuszność obranej przez nas drogi rozwoju. Jej ważnym elementem jest ekspansja zagraniczna, która w przypadku Wieltonu nie ogranicza się już tylko do Europy. Wielton skutecznie wykorzystuje potencjał przejętych spółek, a dzięki efektowi skali i synergii związanej z postępującą integracją nowych podmiotów w Grupie, systematycznie wzmacnia swoją pozycję na kluczowych rynkach – mówi Mariusz Golec, Prezes Zarządu Wielton S.A. – Dobra koniunktura i stabilny portfel zleceń zarówno w Polsce, jak i w całej Europie pozwalają nam z optymizmem patrzeć w przyszłość i sprzyjają umacnianiu pozycji Wieltonu w czołówce europejskich i światowych producentów przyczep i naczep – dodaje.
Rekordowe wyniki w kraju
W 2016 r. przychody z krajowej sprzedaży Grupy Wielton wzrosły o 25% i wyniosły 433,7 mln zł. Według danych CEPiK, od stycznia do grudnia 2016 r. Wielton S.A. odnotował w kraju prawie 35% wzrost rejestracji nowych przyczep i naczep o DMC powyżej 3,5 tony (3701 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedzającego. W tym samym okresie 2015 r. odnotowano 2750 rejestracji. Wielton rośnie szybciej niż rynek – liczba nowych rejestracji naczep i przyczep wszystkich producentów w omawianym okresie wzrosła o 22,9%. Jednocześnie w 2016 r. Wielton zwiększył swój udział w polskim rynku z 14,4% do 15,7%.
Sprzedaż zagraniczna
W 2016 r. przychody ze sprzedaży zagranicznej Grupy Wielton wyniosły 764 mln zł, czyli o 168% więcej w relacji rdr. To przede wszystkim efekt konsolidacji przychodów spółki Fruehauf oraz bardzo dobrych wyników osiągniętych przez spółkę Viberti Rimorchi (dawniej Italiana Rimorchi) na rynku włoskim. W omawianym okresie Viberti Rimorchi poprawiła swój wynik rejestracji naczep i przyczep o 60%, z poziomu 403 do 643 sztuk. Dzięki temu zwiększyła swój udział w rynku z 3,8% do 4,3% w relacji rdr. W tym samym czasie cały rynek włoski w urósł o 40%.
We Francji branża urosła w ubiegłym roku o 7% rdr. W tym okresie zarejestrowano 4564 pojazdów spółki Fruehauf, co pozwoliło jej utrzymać ponad 20% udział w rynku francuskim i pozycję lidera lokalnej branży.
Na dobre wyniki eksportu wpłynęła także poprawiająca się sytuacja na rynkach wschodnich. W Rosji w 2016 roku zostały sprzedane 763 produkty, a przychody osiągnęły poziom 60,3 mln zł.
Wielton w Afryce
21 grudnia Zarząd Wielton S.A. poinformował o założeniu spółki zależnej Wielton Africa z siedzibą w Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej). Docelowo ma tu powstać warta 1,5 mln Euro montownia. W ciągu 5 lat Grupa Wielton zamierza osiągnąć w Afryce poziom sprzedaży w wysokości 1000 produktów rocznie. Spółka ma zacząć wypracowywać zysk już 2018 roku. Na decyzję o rozszerzeniu działalności w regionie wpływ miały m.in. korzystne z punktu widzenia spółki zmiany legislacyjne przeprowadzone na obszarze Zachodnioafrykańskiej Unii Gospodarczej i Monetarnej, zrzeszającej osiem państw. Dotyczą one m.in. zmniejszenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów poruszających się po lokalnych drogach. W rezultacie część obecnej floty będzie stopniowo wycofywana, co napędzi rynek nowych naczep. W przyszłości w Afryce planowane są także duże inwestycje infrastrukturalne, gospodarcze i społeczne oraz polityczne reformy, których beneficjentem będzie m.in. branża transportowa.
Współpraca z nauką
W lutym ubiegłego roku w Wieluniu spółka otworzyła Centrum Badawczo-Rozwojowe. Głównym celem jego działalności jest podniesienie zaawansowania technologicznego oraz bezpieczeństwa produkowanych pojazdów. Zaledwie siedem miesięcy po uruchomieniu inwestycji spółka zaprezentowała w na targach w Hanowerze naczepę Curtain Master – pierwszy pojazd zaprojektowany i zbudowany w CBR.
Grupa zacieśnia również współpracę ze środowiskiem naukowym. W październiku uruchomiła wraz z Politechniką Śląską nową specjalizację na kierunku mechatronika, na której kształcą się przyszli eksperci w zakresie projektowania przyczep i naczep.
Komentarze