Aluminiowe podzespoły samochodów ciężarowych

29 sierpnia 2017, 13:13

Aluminium znajduje szerokie zastosowanie w branży motoryzacyjnej. Ze względu na swoje szczególne właściwości coraz częściej wybierany jest także przez producentów samochodów ciężarowych, które powinny być lekkie, wytrzymałe, a także bezpieczne.

Rozwój technologii materiałowej w branży motoryzacyjnej sprawia, że produkowane pojazdy  są nie tylko szybsze, ale także znacznie bardziej oszczędne.  Branża samochodów ciężarowych jest pod tymi względami szczególnie wymagająca. Producenci ciężarówek poszukują bowiem rozwiązań, które umożliwiają obniżenie ilości spalanego paliwa, które w sposób bezpośredni wpływa na koszty transportu. Oprócz oszczędności kluczową kwestią jest także bezpieczeństwo kierowcy.

– Powszechnie wiadomo, że prowadzenie pojazdów wiąże się z ryzykiem wypadków. W przypadku samochodów ciężarowych zdarzenia drogowe mogą być szczególnie niebezpieczne w skutkach ze względu na masę oraz gabaryty. W nowoczesnych samochodach osobowych i ciężarowych wykorzystuje się przede wszystkim stopy aluminium z dodatkami krzemu, miedzi, manganu i magnezu – wyjaśnia Piotr Szucki, Kierownik Produkcji z Sapa Aluminium, polskiego producenta komponentów aluminiowych – Współczesne tworzywa metaliczne mają ponadprzeciętną zdolność absorpcji energii.

Przewaga aluminium nad innymi materiałami łączy się także z coraz wyższymi wymogami dotyczącymi redukcji emisji CO2. Z uwagi na to, że aluminium jest aż trzykrotnie lżejsze od stali, szerokie zastosowanie tego materiału w branży wyraźnie wpłynęło na zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo, co przekłada się nie tylko na oszczędności finansowe firm spedycyjnych, ale i na zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.

Dzięki zmniejszeniu masy własnej pojazdu o jedną tonę, można zaoszczędzić 1 500 litrów oleju napędowego na każde 100 000 kilometrów. Przekłada się to na emisję spalin. Szacuje się, że w ciągu całego okresu użytkowania samochodu 1 kg zastosowanego w nim aluminium pozwala ograniczyć ilość wyemitowanego dwutlenku węgla o 19 kg. Należy ponadto pamiętać, że aż 95% aluminium używanego w pojazdach trafia do ponownego przetworzenia.

Gama zastosowań

Samochody ciężarowe klasy 8 (czyli z ładownością do 15 ton) składają się dziś średnio z 500 kg aluminium. Gdzie materiał ten znajduje szczególne zastosowanie?

Kabina: przednie belki przeciwnajazdowe, bagażniki dachowe, relingi, belki tablicy rozdzielczej, konstrukcje drzwi, ramy łóżek oraz stoliki.

Podwozie:  kolektory wysokociśnieniowe i hydrauliczne, wsporniki, zaczepy do naczep, boczne belki przeciwnajazdowe.

Układ przeniesienia napędu: pierścienie wentylatora, kolektory, listwy paliwowe, przewody olejowe, obudowy w elementach przyczep i naczep, kadłubach silników, głowicach, miskach olejowych, chłodnicach i wymiennikach ciepła, ramach zawieszenia, felgach, obręczach kół, obudowach wspomagania układu kierowniczego, zaciskach hamulcowych i in.

Przejście na elementy aluminiowe sprawia, że ciężkie pojazdy użytkowe stają się lżejsze, co pozwala obniżyć koszty i zmniejszyć ślad ekologiczny, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa. Wszystko wskazuje więc na to, że rola aluminium w przemyśle motoryzacyjnym nieustannie będzie rosła.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!