Na tegorocznych międzynarodowych targach BUSWORLD zadebiutowała w charakterze wystawcy firma Drabpol. Na stoisku zaprezentowała nowy projekt FAPsafety+, na który składają się międzysystemowe integracje z personalizowaną wizualizacją danych na wyświetlaczach marki Continental.
Nowy projekt opracował Dział Rozwoju i Wsparcia firmy Drabpol, który specjalizuje się w autorskich opracowaniach na cyfrowych wyświetlaczach deski rozdzielczej, wizualizacji wszelkich informacji niezbędnych dla kierowców.
Tworząc rozwiązania w dziedzinie oprogramowania dla deski rozdzielczej, Drabpol stworzył system personalizacji graficznej i systemowej FAPsafety+, który pozwala na stworzenie rozwiązań dedykowanych lub zgodnych z wymaganiami zleceniodawcy, zakładami komunikacji miejskiej czy producentami pojazdów.
Przy rozpoczęciu prac firma kierowała się ideą all-in-one, czyli umieszczeniu niezbędnych informacji dla kierowcy na wyświetlaczu i tym samym ograniczenie ilość występujących dodatkowych ekranów, które odciągają uwagę prowadzącego od drogi.
Kluczowym aspektem prowadzonych prac było zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, a w szczególności kierowcy i pasażerów oraz ujednolicony sposób przekazywania informacji do kierowcy.
Istotnym aspektem jest zarówno ujednolicenie miejsca pracy kierowcy( np. mFAP) we wszystkich autobusach, należących do jednego przewoźnika, jak i jednolite oprogramowanie. Zakłady komunikacji miejskiej dysponują bowiem różnorodnymi autobusami: na olej napędowy, wodorowymi, hybrydowymi, elektrycznymi, zasilanymi z akumulatorów, jak i trolejbusami. Taka standaryzacja to nie monopol, tylko bezpieczeństwo i rachunek ekonomiczny. Standaryzacja przyczynia się bowiem do eliminacji chorób zawodowych kierowcy, pozwala mu skupić się wyłącznie na drodze, a nie na obsłudze pojazdu, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa w komunikacji publicznej oraz sam komfort jego pracy.
Szykowane są rozwiązania, by miejsce pracy kierowcy mFAP Continental gwarantowało automatyczne ustawienie w ciągu zaledwie 30. sekund wszystkich parametrów stanowiska pracy danego kierowcy – dzięki wykorzystaniu zapisanych w unikalnym kluczyku kierowcy danych, zaprogramowanych do jego budowy ciała.
Proces tworzenia FAPsafety+ został podzielony na dwa etapy, których wynikiem są indywidualny design ( Software) oraz integracja techniczna ( Hardware).
Indywidualny design – SOFTWARE
W zależności od grupy odbiorców, design deski rozdzielczej jest dostosowywany zarówno pod kątem użytkowym, jak i wyglądu. Możliwe jest skomponowanie wyglądu ogólnego wyświetlacza z wprowadzeniem indywidualnych ułożeń wskaźników czy też formy komunikowania o występujących zdarzeniach.
Dla podkreślenia spersonalizowanego charakteru, ekran powitania może zostać dostosowany do potrzeb odbiorcy. Dzięki temu może być to zarówno powitanie zawierające znaki i hasła właściwe dla danej marki pojazdów czy też, jak w przypadku autobusów komunikacji miejskiej, dla danego miasta, dla którego jeżdżą wybrane pojazdy.
Zastosowano również technologię EyesOnRoad (EOR) – przyciemnianie wyświetlacza z pozostawieniem wyłącznie najpilniejszych komunikatów oraz z automatycznymi okienkami informacyjnymi w przypadku wystąpienia zdarzeń krytycznych lub ostrzeżeń.
Integracja techniczna – HARDWARE
Przy zastosowaniu autorskiej technologii MPCB, Drabpol uzyskał możliwość integracji systemów wspierających pracę i bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów z deską rozdzielczą, na której informacje wyświetlane są w indywidualnie opracowany sposób. Rozwiązania niezależnych producentów mogą zostać połączone w jeden system, którego wizualizacja odbywa się na wyświetlaczach MVP oraz MVF produkcji Continental.
mFAP to gwarantujący ergonomię pracy, nowy wymiar miejsca pracy kierowcy z inteligentną kierownicą, dwoma konfigurowalnymi panelami przełączników oraz szerokim pakietem funkcji. Dwa dodatkowe panele wyświetlaczy umożliwiają graficzną prezentację wybranych parametrów, połączenie z opcjonalnymi systemami, a co za tym idzie interakcję między kierowcą a pojazdem.
Istotnym elementem nowego stanowiska pracy kierowcy mFAP jest duży, kolorowy wyświetlacz o podwyższonej rozdzielczości – MultiViu Professional 12. Jedną z ważnych kwestii jest elastyczność w zakresie programowania wyświetlacza – elastyczność w zakresie indywidualizacji kształtu oraz w zakresie dopasowania/rozszerzania.
Styl, rozmiar i kolor wyświetlacza mogą być dopasowane równie łatwo jak cała reszta prezentowanych danych. 12,3-calowy, kolorowy wyświetlacz daje możliwość graficznej prezentacji danych z wykorzystaniem głębi przestrzennej, pozwala na kształtowanie palety barw, elastyczne kształtowanie wizualizacji informacji w zależności od trybu i pory jazdy (zmiana ekranu w zależności od trybu jazdy, automatyzacja pracy kierowcy, np. przełączenie na obraz z kamery po naciśnięciu klawisza otwarcia drzwi), czy sytuacyjne przełączanie wyświetlanych informacji. Dostosowanie palety barw i kontrastu do trybu dziennego i nocnego poprawia czytelność informacji oraz umożliwia bezpieczną jazdę.
Zewnętrzne systemy wsparcia kierowcy, których wizualizacja pracy została wprowadzona do wyświetlacza przez firmę Drabpol, to:
- Blokada alkoholowa (ACS) – zarządzanie procesem rozruchu z aktywną blokadą alkoholową z poziomu miejsca pracy kierowcy. Wizualny przewodnik przeprowadzenia procesu testu alkoholowego.
- TMPS (ContiPressureCheck) – informacje o ciśnieniu i temperaturze ogumienia w czasie rzeczywistym. Stany alarmowe i ostrzeżenia są wyświetlane w formie nadrzędnego okienka pop-up. Dostępna jest również funkcja przeglądu stanu ogumienia przy rozruchu.
- Mobilny trener ekojazdy (MixTelematics) – informowanie o przekroczeniach progów dopuszczalnych dla wysokości obrotów, nadmiernej pracy na biegu jałowym, gwałtownych hamowań, nadmiernych przyśpieszeń i przekroczeniach prędkości. Informacja pokazywana jest w formie graficznej oraz dźwiękowej.
- Klimatyzacja (Konvekta) – sterowanie wszystkimi funkcjami klimatyzacji miejsca pracy kierowcy z pozycji jednego wyświetlacza.
- Silniki elektryczne (TM4) – pełna wizualizacja pracy silnika. Szeroko rozbudowana informacja o odzysku energii, wspierająca ekonomiczny styl jazdy kierowcy. Możliwość obserwacji prawidłowego przepływu energii oraz alertów o przeciążeniach i spadkach mocy.
- Telematyka publiczna (R&G) – wyświetlanie danych o czasie dojazdu i aktualnych rozkładach. Aktualna wiedza kierowców zgodna z informacjami otrzymywanymi przez podróżnych. Ograniczenie absorbcji uwagi poprzez eliminacje zewnętrznego wyświetlacza.
- Kamery 360 (Continental) – wsparcie manewrowania i zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych przy wsiadaniu i wysiadaniu. Obraz może pochodzić z czterech kamer 360o lub też z pojedynczej kamery o zwiększonym promieniu widzenia.
- Wewnętrzny monitoring (Molpir) – obraz z kamer zainstalowanych wewnątrz pojazdu. Dostępna jest opcja pełnego podglądu lub też wybór jednego źródła. Przyjazna obsługa bez konieczności absorbowania uwagi kierowcy.
Komentarze