Volvo Polska dostarczy autobusy hybrydowe Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu w Jeleniej Górze. To kolejne miasto w Polsce zamawiające tego typu pojazdy – w tym roku Volvo dostarczyło największą jak dotąd flotę 35 hybryd do Sosnowca.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze rozstrzygnął przetarg na dostawę nowych autobusów miejskich. W części dotyczącej pojazdów hybrydowych (przetarg obejmował też autobusy spalinowe) wybrana została oferta Volvo Polska – firma dostarczy trzy tego typu pojazdy.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową autobusy muszą pomieścić co najmniej 85 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących (8 dostępnych z poziomu podłogi). Mają być zasilane silnikiem spalinowym o mocy co najmniej 150 kW i elektrycznym o mocy co najmniej 150 kW, odzyskiwać energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego, mieć możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł.
Takie parametry spełniają autobusy miejskie Volvo 7900 Hybrid. Są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego. W przypadku pojazdów dla MZK Jelenia Góra wymogiem były biletomaty, monitoring, system liczenia pasażerów, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
– Cieszymy się, że kolejne polskie miasto zdecydowało się na pojazdy o napędzie hybrydowym, a mieszkańcy Jeleniej Góry już niedługo będą mogli jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Napęd hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim – dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywa mniej paliwa, emituje mniej zanieczyszczeń, jest cichy, a co za tym idzie – dużo bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla. Jego eksploatacja jest również tańsza – powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
– Volvo, jako jedyny producent autobusów miejskich, już kilka lat temu całkowicie postawił na elektromobilność, rezygnując z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie spalinowym. Jak widać po rosnącej liczbie zamówień na tego typu pojazdy – była to słuszna decyzja, dodała Małgorzata Durda.
Autobusy hybrydowe Volvo trafią do MZK Jelenia Góra w terminie siedmiu miesięcy od daty złożenia zamówienia – bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku. W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.
Komentarze