Regularna kontrola opon w pojeździe ciężarowym to ważny obowiązek, a zarazem nie lada wyzwanie – zwłaszcza, gdy takich pojazdów posiada się we flocie wiele. Z pomocą przychodzą rozwiązania cyfrowe. Odpowiedzi na nasze pytania udzielił Krzysztof Otrząsek, Digital Solution Manager w Continental Opony Polska.
Witold Hańczka: Od niedawna pracuje Pan w komórce rozwiązań cyfrowych w Continental Opony Polska. Sam fakt, że powstał taki osobny byt świadczy o zmianach na rynku opon ciężarowych. W jakim kierunku zmierzamy?
Krzysztof Otrząsek: Continental chce być preferowanym partnerem w dziedzinie zintegrowanych rozwiązań dla flot samochodów użytkowych. Opona czy szerzej fizyczny produkt, to jeden z filarów działalności Continental. Drugim są fizyczne usługi związane z oponami, czyli np. sieć warsztatów Conti360TM. Trzecim są usługi związane z danymi. Klienci oczekują korzyści płynącej z synergii tych filarów. Dlatego nasze ponad 100-letnie doświadczenie w produkcji opon połączyliśmy z rozwiązaniami cyfrowymi, aby zapewnić flotom obniżenie kosztów i zwiększenie bezpieczeństwa.
System ContiPressureCheck mierzy ciśnienie powietrza i temperaturę w oponie. We współpracy z systemem ContiConnect może „uratować” pojazd przed niezaplanowanym postojem spowodowanym awarią ogumienia. Im więcej pojazdów w firmie, tym skala potencjalnych korzyści rośnie. O jakich liczbach mówimy?
Korzyści powstają na wielu polach i mogą być różne w zależności od charakterystyki floty, dlatego używamy narzędzia pozwalającego menedżerowi floty oszacować potencjalne oszczędności biorąc pod uwagę takie czynniki jak: niższe zużycie paliwa, mniejsza liczba awarii, niższe koszty związane z oponami, wyższa wartość karkasu, mniejsze zaangażowanie w fizyczne sprawdzanie stanu ogumienia.
Wg naszych analiz ubytek nawet 10% ciśnienia w oponach przekłada się na wzrost kosztów spowodowany wyższym oporem toczenia i krótszym czasem eksploatacji opony. Na przykład dla zestawu o wadze 31 ton przejeżdżającego rocznie 120 000 km byłoby to ponad €500 dodatkowych kosztów. Przy ubytku ciśnienia powyżej 20% te koszty mogą wzrosnąć do ponad €1500. Do tego należy pamiętać o wyraźnie szybszym zużyciu się opony, ryzyku kosztownej awarii elementów osłaniających koło w ciężarówce. Do listy utraconych korzyści należy również dodać zniszczony karkas, który ma przecież swoją wartość, a który chętnie byśmy odkupili gdyby był w dobrym stanie.
Jaka jest skala zainteresowania systemem ContiPressureCheck wśród polskich firm transportowych?
Polska była jednym z pierwszych rynków, który skorzystał z rozwiązań ContiPressureCheckTM i w tej chwili jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o liczbę zamontowanych instalacji ContiPressureCheckTM wykorzystujących monitoring ciśnienia i temperatury do obniżeni kosztów i zwiększenia bezpieczeństwa.
Czy każdy nabywca systemu jest w stanie odczuć korzyści? Innymi słowy, czy zdarza się, że firma nie jest zadowolona z systemu i rezygnuje z jego posiadania?
Wszyscy Klienci, którzy skorzystali raz z naszych rozwiązań chcieli kontynuować dalej współpracę powiększając park objęty instalacją ContiPressureCheckTM. To zasługa nie tylko wysokiej precyzji wykonywanych pomiarów, ale także możliwość dostosowania systemu do szczególnych wymagań i potrzeb każdej floty. Co więcej, uwagi i sugestie naszych Klientów wykorzystujemy do jeszcze lepszego dopasowania naszych rozwiązań do zmieniających się warunków. Ostatnio otrzymałem prośbę od jednego z Klientów o dodanie możliwości zmiany parametrów szczególnie istotnych w jego działalności i na początku roku przeprowadzimy u niego stosowną aktualizację oprogramowania. Głos naszych Klientów jest ważnym elementem sposobu, w jaki tworzymy i rozwijamy rozwiązania cyfrowe.
Wydaje się, że na rynku koegzystują zarówno firmy, szukające nowoczesnych rozwiązań w zakresie ogumienia, mogących podnieść wydajność transportu, jak i te, którym trzeba przypominać choćby o konieczności wymiany zużytych opon w pojazdach. Jakich argumentów używać, by dotrzeć do wszystkich?
W pierwszej kolejności musimy poznać potrzeby floty. Dopiero w kolejnym kroku dobieramy dla niej odpowiednie rozwiązanie. Dzięki takiemu dopasowaniu, korzyści odniesie zarówno flota, w której w pierwszej kolejności skupimy się na utrzymaniu prawidłowego ciśnienia, jak i firma dbająca o stan opon, a szukająca kolejnych sposobów na optymalizację kosztów. W bardzo konkurencyjnym otoczeniu biznesowym i przy niskich marżach warto wykorzystać rozwiązania cyfrowe do zapewnienia firmie przewagi konkurencyjnej.
ContiPressureCheck występuje w kilku wariantach, można rozbudowywać go o nowoczesne rozwiązania jak np. stacja ContiYardReader. Które z nich zamierza Pan szczególnie rozwijać na rynku polskim?
Warianty systemu pozwalają nam dopasować się do szczególnych potrzeb floty, a oferta rozwiązań cyfrowych stale się rozszerza. Różnorodność, dopasowanie i współtworzenie wspólnie z Klientami są dla nas kluczowe. To Klienci zdecydują, które rozwiązania najlepiej pomagają w poprawie bezpieczeństwa i optymalizacji kosztów oraz jak będą się rozwijać w przyszłości.
Wielu osobom wydaje się, że obecne lata w branży transportowej są okresem przejściowym przed epoką ciężarówek autonomicznych. Continental jest jednym z dostawców rozwiązań dla prototypów takich pojazdów. Jakie są Pana przewidywania na temat szybkości i skali automatyzacji transportu?
Obecnie zmiany w dziedzinie elektryfikacji i autonomizacji dzieją się bardzo szybko. Myślę, że na część z obecnych prognoz będziemy za kilka lat spoglądać z uśmiechem. Continental uczestniczy aktywnie w tych zmianach – opracowujemy nowe technologie żeby w momencie upowszechnienia rozwiązań autonomicznych być gotowym do zapewnienia rozwiązań najwyższej jakości. Jedna rzecz to technologia, ale ważne są też akceptacja społeczna i regulacje prawne. W tych dwóch ostatnich dziedzinach wszystko może się rozstrzygnąć i warto śledzić te trendy, a z rozwiązań cyfrowych czerpać korzyści już teraz.
Komentarze