Ambasada Szwecji oraz Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji zorganizowały we Wrocławiu seminarium na temat szwedzkich doświadczeń w dziedzinie zrównoważonego transportu miejskiego.
To drugie z rzędu seminarium poświęcone tej tematyce po wydarzeniu, które miało miejsce w ubiegłym roku w Warszawie. Wydarzenie odbyło się pod Patronatem Honorowym Prezydenta Wrocławia.
Podczas seminarium zaprezentowano szwedzkie doświadczenia w zakresie zrównoważonego transportu miejskiego z perspektywy polityki miejskiej i konkretnych rozwiązań technologicznych. Przedstawiciele miast, uczelni i firm dostarczających rozwiązania w zakresie elektromobilności rozmawiali o tym, na ile te doświadczenia mogłyby być użyteczne dla polskich miast oraz jak wprowadzać zrównoważony transport w sposób efektywny i uwzględniający przyszły rozwój nowoczesnych technologii.
– Zrównoważony transport miejski to dziedzina, w której widzimy szczególnie duży potencjał dla wzajemnej wymiany doświadczeń między Polską i Szwecją. Szwecja posiada wieloletnią tradycję w planowaniu i rozwijaniu obszarów miejskich oraz ich sieci transportowych w sposób zrównoważony, co przekłada się na niski poziom zanieczyszczenia i zakorkowania szwedzkich miast. Polskę, wraz z jej rozległymi planami m.in. w obszarze elektromobilności, postrzegamy jako jednego z europejskich liderów zmiany w kierunku bardziej czystego i przyjaznego pasażerom transportu miejskiego. Cieszymy się, że dzięki wydarzeniom takim jak organizowane seminarium możemy zbliżać się do siebie jeszcze bardziej. Zawarta w 2015 r. umowa w zakresie zintensyfikowanej współpracy w dziedzinie innowacyjności, która jest jednym z filarów rozwoju nowoczesnego transportu, jest dowodem coraz bliższych relacji pomiędzy naszymi krajami – powiedział Stefan Gullgren, ambasador Szwecji w Polsce.
Seminarium było także okazją do zaprezentowania raportu: „Zrównoważony transport miejski: wymiana doświadczeń między Szwecją a Polską”, opublikowanego przez Ambasadę Szwecji i Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji. Raport przedstawia doświadczenia zarówno dużych, jak i małych szwedzkich miast – Sztokholmu, Göteborga, Malmö i Växjö – oraz polskich – Rzeszowa, Inowrocławia i Szczecinka.
Druga część seminarium obejmowała wizytę studyjną we wrocławskiej fabryce autobusów Volvo – jedynej fabryce Volvo w Europie, w której odbywa się kompletny proces produkcji zelektryfikowanych autobusów miejskich.
Volvo przykłada ogromną wagę do zrównoważonego rozwoju i ma wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu strategii związanej z elektromobilnością dla autobusów. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym – wrocławska fabryka Volvo wytwarza tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. W 2010 r., we wrocławskiej fabryce, rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. Dzięki swojej wszechstronnej gamie zelektryfikowanych autobusów Volvo jest liderem w dążeniu do osiągnięcia czystszego, bardziej cichego oraz energooszczędnego transportu publicznego.
– Elektromobilność jest dla Volvo kompleksowym zjawiskiem obejmującym rozwój technologiczny, politykę publiczną, nowe modele biznesowe, tworzenie innowacji, nowe zwyczaje pasażerów, a także nowe powiązania między różnymi sektorami gospodarki. Jednymi z najważniejszych wyzwań, przed jakimi stają współczesne miasta, są ograniczenie poziomu zanieczyszczenia powietrza i hałasu oraz ich odkorkowanie. Uważamy, że rozwój elektromobilności w obszarze transportu zbiorowego przyniesie najwięcej korzyści dla miast – powiedział biorący udział w dyskusji panelowej Marek Gawroński, wiceprezes ds. Relacji Publicznych i Rządowych Volvo Polska.
Coraz większa liczba miast postrzega zelektryfikowany transport autobusowy jako efektywne kosztowo rozwiązanie, poprawiające zarówno jakość powietrza w mieście dzięki znacznie niższemu poziomowi emisji, jak i komfort pasażerów i przechodniów dzięki redukcji poziomu generowanego hałasu. Rozwiązanie Volvo uatrakcyjnia podróż oraz ulepsza środowisko bez konieczności inwestowania dużych zasobów w nową infrastrukturę.
Zelektryfikowane autobusy Volvo z Wrocławia stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, m.in. w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego na całym świecie ponad 3,8 tys. zelektryfikowanych autobusów.
W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W grudniu 2017 r. hybrydowe autobusy Volvo zostały zamówione przez MZK Jelenia Góra, a na początku 2018 r. oferta na hybrydy Volvo została wybrana przez Kraków, Białystok i Krosno. Ponadto, w ubiegłym tygodniu Volvo wygrało przetarg na dostawę 16 zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia: ośmiu całkowicie elektrycznych i ośmiu elektryczno-hybrydowych (typu plug-in). Oba typy autobusów dla Inowrocławia zostaną w całości wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo.
Komentarze