febi: Kilka faktów o filtrach kabinowych

9 kwietnia 2018, 11:55

Po raz pierwszy filtr kabinowy został zamontowanyw samochodzie w latach 40-tych ubiegłego wieku, ale dopiero w latach 80-tych trafił do wyposażenia seryjnego.

Chociaż filtry te nie mają żadnego wpływu na działanie silnika, odgrywają jednak bardzo ważną rolę w ochronie kierowcy i pasażerów przed potencjalnie groźnymi dla zdrowia zanieczyszczeniami powietrza. Bez filtra kabinowego pasażerowie byliby narażeni na wdychanie powietrza z wysokim stężeniem kurzu, sadzy, pyłków, bakterii, wirusów i spalin. Substancje te są niebezpieczne dla zdrowia i u co piątej osoby mogą wywoływać poważne reakcje alergiczne. Filtr kabinowy musi być regularnie wymieniany, co pozwala zapewnić  jego pełną skuteczność działania.

Technologia

Filtry kabinowe febi bilstein wytwarzane są zgodnie z wymaganiami producentów pojazdów w zakresie współczynnika separacji i wielkości cząstek. Materiał filtracyjny zbudowany jest z syntetycznej, termicznie zgrzewanej włókniny. Nowoczesne filtry pyłkowe posiadają ponadto warstwę naturalnych polifenoli. Są to aromatyczne związki występujące w skórkach winogron, owocach granatu i w herbacie. Są one stosowane w celu zapobiegania rozwojowi bakterii i innych mikroorganizmów na powierzchni filtracyjnej, a także chronią pasażerów przed wdychaniem alergenów – takich jak pyłki brzozy, zarodniki grzybów i formaldehyd. Ma to szczególną zaletę przede wszystkim w przypadku alergików lub osób cierpiących na trudności z oddychaniem.

Zjawisko elektrostatyki

Gdy powietrze przepływa przez włókninę, powstaje ładunek elektrostatyczny. Ładunek ten przyciąga cząsteczki o wielkości nawet 0,3 μm, w tym bakterie i zawieszony pył. Cząsteczki o wielkości do 0,9 μm są szczególnie niebezpieczne, ponieważ podczas wdechu nie są zatrzymywane na włoskach nosa, a jednocześnie są zbyt duże by zostały usunięte na zewnątrz podczas wydechu (rysunek 1).

Rys. 1

Węgiel aktywny

Filtry kabinowe z węglem aktywnym idą jeszcze jeden krok dalej. Powłoka filtracyjna posiada malutkie cząsteczki nawęglonej i rozdrobnionej łupiny orzecha kokosowego. Aktywne cząsteczki węgla posiadają pory, które wychwytują i zatrzymują gazy – na przykład tlenek azotu (NOx), który jest trującym związkiem emitowanym przez silniki benzynowe i wysokoprężne. Jeden gram aktywnego węgla posiada powierzchnię ponad 1 000 m2 i jest głównym składnikiem masek przeciwgazowych. W trakcie eksploatacji filtra kabinowego pory węgla zapełniają się (rysunek 2).

Rys. 2

Staranność podczas montażu

Dostęp do filtrów kabinowych jest utrudniony i niekiedy ich montaż nie jest łatwy. Bardzo często ma to związek z ograniczonym miejscem lub innymi przeszkodami wynikającymi z różnic konstrukcyjnych pomiędzy pojazdami z kierownicą po lewej i po prawej stronie. Poprawny montaż filtra kabinowego ma bardzo duże znaczenie, ponieważ niewłaściwe zamontowany i zagięty filtr niedostatecznie spełnia swoją rolę, a nieprzefiltrowane powietrze opływa go bokiem.

Jakość

Filtr kabinowy może spełnić swoje zadanie jedynie wtedy, gdy jest regularnie wymieniany. Każdy filtr pyłkowy jest produkowany według najwyższych standardów, dzięki czemu zapewnione jest pełne dopasowanie do jego obudowy w pojeździe. Dla maksymalnego poziomu komfortu i bezpieczeństwa stosowana jest taka sama technologia, jak w przypadku produkcji filtrów oryginalnych.

Czy wiesz, że…

… w ciągu godziny do kabiny wpływa nawet 540 000 litrów powietrza? Kierowca wdychający pyłki lub kurz unoszący się w powietrzu zamyka oczy na mniej więcej 1 sekundę. W tym czasie przy prędkości 110 km/h samochód pokonuje odcinek około 30 metrów. Najlepszą ochroną przed taką „jazdą w ciemno” jest filtr pyłkowy (rysunek 3).

Rys. 3

Funkcje i zalety

  • Filtry kabinowe zmniejszają ilość obecnych w powietrzu ciał obcych, takich jak kurz, owady, sadza z silników wysokoprężnych, pył ze ścierających się opon i hamulców oraz niebezpieczne dla zdrowia spaliny.
  • Zawierają polifenol, który zapobiega rozwojowi bakterii i innych organizmów na powierzchni filtra (w zależności od wersji).
  • Zapobiegając przedostawaniu się do wnętrza pojazdu alergenów takich jak pyłki brzozy, zarodniki grzybów i formaldehyd, zapewniają bardziej przyjazne otoczenie dla osób cierpiących na astmę lub alergię – na przykład katar sienny.
  • Zgodnie ze specyfikacją OE filtry z węglem aktywnym wyłapują i wiążą gazy takie jak NOx i siarkowodór. Wysoko skuteczne filtrowanie przyczynia się do zwiększenia pasywnego bezpieczeństwa jazdy, które jest szczególnie ważne w ruchu miejskim, w korkach i tunelach.
  • Czysty filtr zapobiega powstawaniu cienkiej warstwy brudu na wewnętrznej stronie przedniej szyby i ogranicza jej parowanie.

 

Cała oferta filtrów kabinowych febi bilstein dostępna jest na stronie: www.trucks.febi-parts.com

Marka produktów febi jest częścią bilstein group – przedsiębiorstwa skupiającego również inne marki. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!