Kalibracja kamer i radarów z TEXA

TruckFocus.pl, 14 maja 2018, 23:40

Bezpieczeństwo na drogach to temat zawsze aktualny, któremu producenci pojazdów zarówno osobowych jak i użytkowych poświęcają dużo uwagi. Czas poświęcony na podniesienie bezpieczeństwa procentuje wyraźnym spadkiem liczby śmiertelnych wypadków drogowych, pomimo ciągle rosnącego ruchu drogowego.

Z raportu o wypadkach drogowych w Polsce, opracowanego przez Komendę Główną Policji wynika m.in., że w wyniku wypadków na polskich drogach w roku 2008, w 49054 wypadkach zginęło 5437 osób, a w roku 2017 w 32760 wypadkach zginęło 2831 osób. To wciąż przerażająca statystyka, jednakże pocieszający jest fakt, że w stosunku do roku 2008 liczba śmiertelnych wypadków spadła aż o około 48%.

Na poprawę warunków na drogach ma wpływ wiele czynników, m.in. coraz lepsza infrastruktura drogowa, wciąż poprawiająca się świadomość kierowców, lepszy stan techniczny pojazdów, oraz dynamicznie rosnąca ilość systemów poprawiających bezpieczeństwo bierne oraz czynne pojazdu, w tym systemy aktywnego wsparcia kierowcy, ADAS.

Systemy ADAS montowane w nowoczesnych pojazdach osobowych opisywane są często
w publikacjach prasowych, również i przez TEXA. Rzadziej spotyka się natomiast informacje na temat tych systemów w pojazdach ciężarowych. Dlatego proponujemy przybliżenie tego tematu w zakresie opracowanym przez urządzenia marki TEXA.

Wyróżnić można wiele systemów wspierających bezpieczeństwo w pojeździe ciężarowym – począwszy od tzw. lusterek martwego pola, które od 2009 roku posiadać muszą wszystkie pojazdy ciężarowe jeżdżące w Unii Europejskiej, przez czujniki sygnalizujące o pojeździe znajdującym się w martwej strefie, kamery cofania, kamery obrazujące co dzieje się tuż przed „maską” pojazdu, czujniki wykrywające przeszkodę podczas skrętu lub zmiany pasa ruchu…itd. aż po zaawansowane systemy takie jak tempomat adaptacyjny (ACC), aktywna stabilizacja przechyłu pojazdu (CDC), znany wszystkim ESP stabilizujący tor jazdy pojazdu jak również system EBA (Emergency Brake Assist) – który jest obowiązkowym systemem w pojazdach powyżej 8 ton rejestrowanych od listopada 2015 roku.

Coraz bardziej rozbudowane i liczniejsze systemy wsparcia kierowcy to realne podniesienie bezpieczeństwa, ale i ryzyko ich usterek oraz konieczność ich naprawy. Czy nasze serwisy są gotowe na naprawy zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy? Na szczęście tak, ponieważ z pomocą przychodzą profesjonalne narzędzia wielomarkowe dostarczane między innymi przez firmę TEXA, która posiadająca w swojej ofercie zestawy do kalibracji kamer i radarów w pojazdach ciężarowych, które oferują niezależnym warsztatom wielomarkowym wykonanie tych procedur przy zachowaniu standardów producenckich.

Na czym polega kalibracja takiego systemu? Jakie wyposażenie jest niezbędne by profesjonalnie przeprowadzić taką procedurę? Aby odpowiedzieć na te pytania, przedstawimy krok po kroku jedną z najbardziej popularnych procedur, kalibrację radaru wykorzystywanego w systemie aktywnego tempomatu ACC oraz kalibrację kamery MFC.

Kalibracje systemów wspomagania kierowcy (zarówno wykorzystujących kamery jak i radary) dzielą się na te przeprowadzane w warunkach warsztatowych – statyczne oraz przeprowadzane podczas jazdy – dynamiczne. Dodatkowo niektórzy producenci zalecają wykonanie procedury mieszanej, wykonywanej w pierwszej części stacjonarnie w warsztacie, w drugiej podczas testu drogowego.

Zasadniczo, do wykonania procedury kalibracji kamer/radaru, potrzebne są:

  • tester diagnostyczny
  • moduł oprogramowania do kalibracji systemów ADAS
  • zestaw urządzeń zewnętrznych – system regulacji optycznej (poprzeczkę pomiarową oraz laser) niezbędne do zapewnienia poprawnej zbieżności, a następnie kalibracji radarów takich producentów jak: WABCO, TRW i TRW/Knorr, jak również – panele do kalibracji kamer, przeznaczone dla poszczególnych marek pojazdów. Zestaw ADAS TRUCK zawiera również laserowe głowice pomiarowe oraz lustro adaptacyjne WABCO, które jest opcją dodatkową.

Oprogramowanie IDC5 TEXA TRUCK w standardzie zawiera moduł do kalibracji i szczegółowo opisuje te procedury, prowadząc krok po kroku mechanika przez wszystkie jej etapy – od przygotowania pojazdu do kalibracji, po ostateczne sprawdzenie poprawności jej przeprowadzenia.

Do przeprowadzenia kalibracji systemów wspomagania jazdy TEXA dostarcza rozwiązanie, które znacznie poszerza możliwości napraw niezależnym warsztatom wielomarkowym. Zestaw TEXA ADAS Truck składa się z ramy stawianej na ziemi przed pojazdem wyposażonej we wsporniki do mocowania tablic do kalibracji kamer oraz do zamocowania przystawki z podziałką i laserem do prawidłowego ustawienia radaru, a także 2 luster, które wraz z uchwytami mocowanymi do tylnych kół pomagają w precyzyjnym ustawieniu urządzenia w prawidłowej pozycji. Warto zwrócić uwagę, iż kamery i radary stosowane obecnie w pojazdach ciężarowych są urządzeniami o wysokiej czułości, wobec czego wszystkie operacje muszą być przeprowadzane, że szczególną dokładnością, są to bowiem, systemy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg.

1. Urządzenie ADAS TRUCK

2. Panel kalibracji kamery

3. Laserowy regulator czujnika radarowego

4. Wspornik lasera pomiarowego (2 sztuki)

Ze względu na różnicę w procedurach kalibracji dla poszczególnych producentów nie jesteśmy w stanie przedstawić całości tego złożonego zagadnienia w tym miejscu. Nie mniej jednak opiszemy procedurę kalibracji systemów wspomagania jazdy na przykładzie pojazdu MAN TGX Euro 6, co powinno pomóc w zrozumieniu zagadnienia.

Kalibrację radaru należy wykonać zawsze po ingerencji w jego zabudowę na pojeździe (wymiana na nowy po kolizji, ponowne złożenie przodu pojazdu po naprawie innych elementów). Podstawą do popranego wykonania kalibracji jest poprawne ustawienie geometrii zawieszenia.

Radar jest z reguły zabudowany w przedniej części pojazdu na wysokości ok. 40 cm nad ziemią.

1.       Stary model radaru

2.       Nowy model radaru

3.       Lusterko kalibracyjne

KALIBRACJA RADARU:

Pierwszym krokiem jest prawidłowe ustawienie urządzenia ADAS Truck, które rozpoczynamy od montażu wspornika z laserem na tylnej osi.

Następnie ustawiamy przednią belką przed samochodem, w odległości podanej w karcie pomocy oprogramowania IDC5 Truck.

1. Laserowy regulator czujnika radaru

2. Czujnik radarowy

Po wstępnym ustawieniu urządzenia dokonujemy korekty ustawienia wykorzystując tylne wsporniki montażowe z laserem. Promień lasera odbity od lustra zamocowanego na belce przed pojazdem powinien wskazać miejsce na podziałce zamontowanej na tylnym kole. Poprawne ustawienie gwarantuje dopiero takie samo wskazanie po obu stronach pojazdu.

Sprzęt jest prawidłowo ustawiony, gdy:

  • Urządzenie ustawione jest w osi pojazdu,
  • Wiązka lasera jest ustawiona równolegle w stosunku do osi pojazdu (wiązka laserowa odbita na lewej i prawej skali pomiarowej wskazują te same wartości)
  • Głowica laserowa jest wypoziomowana, a wiązka lasera trafia w lustro czujnika radaru pojazdu
  • Odległość między czujnikiem zainstalowanym w pojeździe a skalą głowicy lasera mierzy dokładnie 100cm

Następnie przechodzimy do procedury kalibracji, którą musimy wykonać za pomocą testera diagnostycznego TEXA. W tym celu musimy połączyć się ze sterownikiem tempomatu adaptacyjnego ACC i wybrać z regulacji procedurę Kalibracja radaru.

Włączyć laser i postępować zgodnie ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie.

Wiązka laserowa panelu kontrolnego „uderzy” w lustro odniesienia i wyświetli punkt na skali pomiarowej

Następnie należy porównać punkt z obrazem podanym przez system autodiagnostyki

Schemat odniesienia autodiagnostyki

W razie potrzeby wyregulować pozycje radaru poprzez działanie na śrubach regulacyjnych EL oraz AZ

Śruba regulacyjna EL umożliwia ustawienie radaru w pionie (ELOF), śruba regulacyjna AZ umożliwia ustawienie radaru w poziomie (AZOF)

Regulację należy wykonać poprzez działanie na śrubach regulacyjnych EL oraz AZ, aby zbiegał się punkt laserowy narzędzia pomiarowego zgodnie z odniesieniem autodiagnostyki IDC5 TEXA.

Zabezpieczyć śruby regulacyjne. Po usunięciu błędów wykonać jazdę próbną.

KALIBRACJA KAMERY:

Procedura kalibracji kamery jest, co do ustawienia urządzenia ADAS zbieżna z procedurą regulacji radaru. Procedura jest procedurą statyczną.

Jedyna różnica to odległość mocowania urządzenia z tablicą kalibracyjną od pojazdu. Należy to ustawić zgodnie z kartą techniczną w menu pomocy regulacji.

Po ustawieniu systemu ADAS zgodnie z instrukcjami przechodzimy do części kalibracji, którą musimy wykonać za pomocą oprogramowania TEXA IDC5 Truck.

W tym celu musimy połączyć się ze sterownikiem kamery wielofunkcyjnej MFC.

Wybrać z regulacji procedurę Kalibracja kamery

Postępować zgodnie ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie.

Przestawić panel kalibracyjny zgodnie z wytycznymi oprogramowania do pozycji 2 przedstawionej poniżej:

W celu poprawnego zakończenia kalibracji należy postępować zgodnie z poleceniami oprogramowania.

Dowiedz się więcej na temat rozwiązań TEXA do obsługi systemów ADAS odwiedzając stronę: https://www.texapoland.pl/produkty/radar-camera-calibration-kit

Artykuł sponsorowany TEXA

Komentarze

Brak komentarzy