Isuzu M21 – wszechstronny pojazd z nowym silnikiem

, 4 czerwca 2018, 10:07

M21 to pojazd występujący w wielu wariantach: z pojedynczymi lub podwójnymi kołami tylnej osi, z przednim zawieszeniem niezależnym lub opartym na resorach piórowych, z podwójną sześcio- lub siedmiomiejscową kabiną załogową. W porównaniu z poprzednim modelem jest także tańszy w utrzymaniu.

M21 to samochód stworzony przede wszystkim do jazdy na krótkich i średnich dystansach. W porównaniu z poprzednim modelem zmniejszone zostały koszty jego eksploatacji – efekt ten uzyskano rezygnując ze stosowania systemu wtrysku AdBlue® oraz znacznie redukując zużycie paliwa. Co ważne, nie ucierpiała na tym niezawodność silnika japońskiego producenta, metoda indukcyjnego utwardzania gładzi cylindrowych sprawia bowiem, że żywotność jednostki napędowej jest wyjątkowo długa.

Silnik Euro 6b

Nowy silnik RZ4E-TC Euro 6b, w który wyposażone są wszystkie pojazdy z gamy M21, posiada innowacyjny system oczyszczania spalin. Jest to kombinacja filtra DPD stosowanego w pojazdach Serii N od roku 2007 z nowym katalitycznym konwerterem, redukującym emisję tlenków azotu. Jedną z zalet nowej konstrukcji jest wyeliminowanie AdBlue®. Kolejną – zmiana położenia systemu redukcji tlenków azotu, co z kolei wpłynęło korzystnie na wydajność pracy filtra DPD. Dodatkowo system ten nie wymaga czynności obsługowych.

W nowej jednostce 1.9 l (RZ4E-TC) zastosowano nowy system hydraulicznej regulacji luzów zaworowych (HVLA) i nową sprężarkę o zmiennej geometrii łopatek o wysokiej wydajności. Inne zalety silnika to m.in. zmodyfikowany system rozrządu sterowany łańcuchem oraz indukcyjnie utwardzane gładzie cylindrów, sprawiające, że silnik nie wykazuje oznak zużycia nawet po przebiegu kilkuset tysięcy kilometrów.

Manual czy automat?

6-biegowa manualna skrzynia zastosowana w modelu M21 została zaprojektowana z myślą o jak najlepszej współpracy z nowym silnikiem. By poprawić płynność ruszania w trudnych warunkach zdecydowano się m.in. na redukcję przełożenia pierwszego biegu. Z kolei skrzynia zautomatyzowana NESS II to alternatywa, stosowana m.in. w ulicznych korkach, idealna dla pojazdów poruszających się w systemie start-stop.

Wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła mechanicznego i zastąpienie go konwerterem momentu obrotowego stanowi największą zaletę tego rozwiązania. Zautomatyzowana skrzynia biegów jest połączeniem zalet skrzyni manualnej (siła i niezawodność) z najlepszymi cechami skrzyni automatycznej (łatwość obsługi i niskie koszty eksploatacji). Dzięki temu kierowca może wybierać pomiędzy trybem jazdy w pełni automatycznym, a trybem sekwencyjnej zmiany przełożeń.

Wnętrze

Zmiany, które dotknęły silnik i skrzynię biegów, zauważalne są także we wnętrzu kabiny. Pojawiła się np. możliwość montażu 2-dinowego radia z systemem nawigacji. Wygodniejszą jazdę zapewniają też fotele kierowcy wyposażone w elastyczne zawieszenie, montowane we wszystkich modelach M21, z wyjątkiem wariantów z podwójną kabiną. Regulacja twardości zawieszenia w zależności od wagi kierowcy (do 130 kg) odbywa się za pomocą pokrętła pod fotelem.

Model M21 zachowuje zwrotność, typową dla całej serii N, dla której ciasne zaułki miasta nie powinny stanowić większych problemów. Umieszczenie kabiny nad silnikiem i mały kąt skrętu kół sprawiają bowiem, że średnica zawracania jest jedną z najmniejszych na rynku i – w przypadku modeli z przednim zawieszeniem niezależnym – liczona „od krawężnika do krawężnika” wynosi tylko 9 metrów.

Isuzu M21 posiada szeroką paletę wersji nadwoziowych. Możliwe jest wybieranie spośród różnych szerokości nadwozia oraz możliwość zainstalowania np. żurawi hydraulicznych, na co pozwala wysoki dopuszczalny nacisk na osie, wynoszące odpowiednio aż 2100 i 2435 kg.

Kabina została wyposażona w szereg udogodnień, m.in. duże, pionowo umieszczone klamki zewnętrzne, pozwalające na otwieranie drzwi nawet w grubych rękawicach roboczych, drzwi otwierane pod kątem 90° oraz dodatkowe uchwyty na słupku A, pozwalające na łatwe zajęcie miejsca w kabinie.

Bezpieczeństwo

Isuzu M21 ma na pokładzie system SRS z poduszką powietrzną kierowcy, będący standardowym wyposażeniem. Jest on aktywowany przy zderzeniach czołowych w celu ochrony kierowcy przed obrażeniami. Podobną rolę spełniają pasy bezpieczeństwa z systemem napinaczy. Z kolei wewnętrzne struktury kabiny zaprojektowano tak, aby w przypadku kolizji chronić nogi osób siedzących z przodu.

Bezpieczeństwo aktywne z kolei zapewniają m.in. przednie reflektory halogenowe, włączone stale światła do jazdy dziennej i przednie oraz tyle lampy przeciwmgielne w standardzie. Ochronę zwiększają odporne na przegrzewanie hamulce z wentylowanymi tarczami o średnicy do 293 mm i grubości do 40 mm, kształt których został zoptymalizowany pod kątem szybkiego odprowadzania ciepła. Na wyposażeniu modelu M21 znajdują się również m.in. ABS, EBD, ESC, ASR i PAB.

Środowisko

Wszystkie pojazdy modelu M21 wyposażone są w filtr DPD (Diesel Particulate Defuser), służący do usuwania cząstek stałych z gazów spalinowych i katalizator LNT (Lean NOx Trap), zamontowany w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu. Te dwa składniki spalin są czynnikami szkodliwymi dla człowieka i zanieczyszczającymi środowisko naturalne. Ograniczenie ich emisji jest narzucone poprzez najnowsze przepisy i regulacje zgodne z normą Euro 6b.

Regeneracja filtra DPD przebiega w pełni automatycznie podczas jazdy samochodem. Proces ten sygnalizowany jest za pomocą zielonego wskaźnika na wyświetlaczu pokładowym. W określonych warunkach eksploatacji pojazdu, np. podczas jazdy na krótkim dystansie lub podczas długiej jazdy z bardzo niską prędkością, na wyświetlaczu pokładowym może pojawić się sygnalizacja w kolorze pomarańczowym, oznaczająca konieczność wykonania manualnej regeneracji filtra DPD. Należy wówczas zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, włączyć hamulec postojowy, przesunąć dźwignię zmiany biegów w pozycję N, a następnie nacisnąć przycisk DPD na desce rozdzielczej.

Szczegóły oferty można uzyskać w firmie ISUZU Q-Service Truck Czosnów pod nr tel. +48 669 990 360 lub osobiście w Czosnowie koło Warszawy na ulicy Gdańskiej 27.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!