Volvo Polska dostarczy autobusy hybrydowe Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu w Grudziądzu. MZK w Grudziądzu rozstrzygnął przetarg na dostawę siedmiu nowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym, a także siedmiu stacji wolnego i dwóch szybkiego ładowania.
To kolejne miasto w Polsce zamawiające tego typu pojazdy – w ubiegłym roku Volvo dostarczyło największą jak dotąd flotę 35 hybryd do Sosnowca, w ostatnim czasie firma wygrała też przetargi na dostawę autobusów miejskich o napędzie hybrydowym do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową autobusy muszą pomieścić co najmniej 80 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących (co najmniej 6 dostępnych z poziomu podłogi). Mają być zasilane silnikiem spalinowym spełniającym normy Euro 6 i elektrycznym – trójfazowym, wyposażone w akumulatory litowo-jonowe i system odzyskiwania energii. W środku mają się znaleźć się co najmniej 3 kasowniki do biletów, monitoring, minimum 2 podwójne porty USB w przestrzeni pasażerskiej i 1 w kabinie kierowcy.
Takie parametry spełniają autobusy miejskie Volvo 7900 Hybrid. Są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.
– Grudziądz jest kolejnym polskim miastem, które zdecydowało się na pojazdy o napędzie hybrydowym. Dzięki temu mieszkańcy już niedługo będą mogli jeździć nowoczesnymi i ekologicznymi autobusami. Napęd hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim – dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywa mniej paliwa, emituje mniej zanieczyszczeń, jest cichy, a co za tym idzie – dużo bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla, powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.
Autobusy hybrydowe Volvo trafią do Grudziądza w ciągu dziewięciu miesięcy od daty złożenia zamówienia – bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.
Komentarze