Wzrost rejestracji pojazdów ciężarowych w Polsce

, 27 lipca 2018, 11:43

Na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i przy współpracy z firmą JMK, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przygotował analizę dotyczącą polskiego rynku samochodów ciężarowych, autobusów oraz naczep i przyczep. Przedstawione dane dotyczą okresu od stycznia do lipca 2018 roku.

O tempie i ilości rejestracji pojazdów w Polsce mogą świadczyć niespotykanie długie kolejki w Wydziałach Komunikacji na terenie całego kraju. Jak wynika z danych, polski rynek pojazdów ciężarowych i osobowych ciągle notuje wzrost. Tylko w kilku segmentach spotkać się można ze spadkami, jednak są one niewielkie i zazwyczaj kilkuprocentowe. Poniżej zaprezentowaliśmy dane, które mogą wydawać się najciekawsze z punktu widzenia firm transportowych.

Nowe samochody ciężarowe

W ciągu pierwszego półrocza przybyło w polskiej ewidencji 15 079 nowych pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t. Stanowi to wzrost o 13,7%. W tym czasie zarejestrowano 3 365 samochodów ciężarowych, 309 samochodów specjalnych oraz 11 405 ciągników samochodowych. W liczbie tej znajduje się 1 423 autobusów. Liderem sprzedaży jest podobnie jak przed rokiem firma DAF z liczbą 3 540 ciężarówek, za nią uplasował się MAN i 3 053 sztuk pojazdów, a pierwszą trójkę zamyka Scania – 2 602 sztuki.

W segmencie pojazdów, w ogólnym rankingu z DMC do 16 ton, największą sprzedaż odnotowały Iveco (469), MAN (261) i Mercedes-Benz (182), natomiast w kategorii pojazdów o DMC powyżej 16 ton niekwestionowanym liderem jest DAF (3 467), za nim znalazł się MAN (2 769) oraz Scania (2 602).

Kategoria nowych ciągników, jak wspomniane zostało wyżej, to 11 405 sztuk z czego ich największą ilość sprzedał DAF (2 996). Za nim jest MAN (2 277) oraz Scania (2 129). W grupie kompletnych lub skompletowanych podwozi przoduje MAN (776), IVECO (662) oraz Mercedes-Benz (613).

Samochody dostawcze o DMC do 3,5 tony

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów w pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku przybyło w Polsce 32 430 pojazdów dostawczych – stanowi to wzrost o 9,6% w porównaniu do 2017 roku. Wśród najczęściej kupowanych nowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony znajdują się Fiaty z ilością 5 422 sztuk, ale zaraz za nim w zestawieniu jest Renault – 5 123 pojazdy. Na ostatnim miejscu podium znalazł się Ford i 3 648 pojazdów. Najchętniej kupowanymi modelami dostawczaków są Master, Ducato, Daily, Sprinter i Boxer.

Naczepy, przyczepy i ciągniki rolnicze

Od początku roku zarejestrowanych zostało 43 891 przyczep i naczep wszystkich rodzajów – nastąpił wzrost o 6,8%. W liczbie tej znajduje się 5 529 przyczep ciężarowych, 729 przyczep specjalnych, 2 468 przyczep ciężarowych rolniczych i aż 22 636 przyczep lekkich. Dane dotyczące naczep to 12 514 naczep ciężarowych i 10 sztuk naczep specjalnych.

Wśród naczep niekwestionowanym liderem jest Schmitz Cargobull z ilością 3 180 sztuk,
na drugim miejscu jest KRONE (2 386 szt.), a na trzeciej pozycji znalazł się Wielton – wydał 2 043 nowe pojazdy.

Wśród naczep o DMC powyżej 3,5 tony (12 509 sztuk) największą grupę stanowiły, podobnie jak w roku ubiegłym, platformy i zabudowy skrzyniowe (także kurtynowe, skrzyniowe i skrzyniowo-plandekowe). Przybyło ich razem 7 214 szt. Podobnie jak przed rokiem na drugim miejscu znalazły się wywrotki (2 186), a trzecie miejsce przypadło furgonom (1 641 – w tym 1 282 chłodnie i 318 furgonów uniwersalnych oraz 40 izoterm). Od początku bieżącego roku zarejestrowano 310 cystern.

W 2018 roku zarejestrowano do tej pory 1 484 sztuk przyczep ciężarowych – ich największa część to przyczepy kurtynowe i skrzyniowe (1 038 sztuk). Ponadto zarejestrowano również 70 przyczep kłonicowych, 43 cysterny oraz 15 przyczep niskopodwoziowych i 13 furgonów. Wśród furgonów znalazło się 6 chłodni i 4 izotermy.

Rok 2018 przyniósł również wzrost w sprzedaży i rejestracji nowych, ciężarowych przyczep rolniczych – przybyło ich 2 468 nowych. Najwięcej z nich jest marki PRONAR (1 171), za nimi znajduje się Metal-Fach (279) oraz MetalTech (214). W zestawieniu nie mogło zabraknąć ciągników, których zarejestrowano 4 010 – najwięcej pojazdów marek New Holland (808), John Deere (672) oraz Kubota (490).

Sprzedaż autobusów nowych i używanych

W pierwszym półroczu 2018 roku sprzedano 1436 nowych autobusów, co w porównaniu do analogicznego okresu z 2017 roku stanowi przyrost o 24,2%. Jest to najwyższy do tej pory odnotowany wynik, który niewątpliwie związany jest z realizacją dużych miejskich zamówień i odbiorem autokarów. Osiągnięte wyniki świadczą o bardzo wysokiej tendencji wzrostowej (obecnie na poziomie około 30%) i możliwości zamknięcia roku 2018 na poziomie około 2900 sprzedanych i zarejestrowanych autobusów, co byłoby kolejnym rekordem.

Najwięcej swoich nowych pojazdów sprzedał Mercedes-Benz – są to 604 sztuki autobusów. W tym samym okresie Solaris sprzedał 230 pojazdów, natomiast na trzecim miejscu uplasował się MAN ze 167 sztukami.

Najwięcej autobusów sprzedało się w segmencie miejskim – 532 sztuk. Wpływ na to mają zakupy polskich miast, takich jak Warszawa, Wrocław, Zielona Góra, Katowice, Rzeszów i Opole. Bardzo duży odsetek rejestracji stanowią pojazdy napędzane alternatywnymi paliwami – w pierwszym półroczu na polskich drogach pojawiło się 121 ekologicznych autobusów, w tym aż 14 elektrobusów, 88 hybryd i 19 pojazdów z napędem gazowym (CNG). Duży sprzedaż odnotowano także w segmencie turystycznym – dokonano rejestracji 302 pojazdów.

Jeśli chodzi o sprzedaż pojazdów używanych to odnotowano nieznaczny spadek tej wartości – jest to 2% w porównaniu do zeszłego roku. W pierwszym półroczu 2018 roku sprzedano 1587 autobusów, natomiast rok wcześniej liczba ta wynosiła 1619 sztuk. Liderem sprzedaży jest Mercedes-Benz, jak w przypadku pojazdów nowych, z 458 autobusami. Na drugim miejscu uplasowała się Setra z ilością 193 autobusów, a na ostatniej pozycji podium znalazło się Iveco-Irisbus – 189 autobusów. Najwięcej pojazdów zarejestrowano w segmencie autobusów turystycznych (567 sztuk) oraz międzymiastowych (367 sztuk). Grupy te stanowią największy procent pojazdów sprowadzanych z zagranicy i specjaliści sugerują, że w przyszłości nie zmieni się zbyt wiele w tym przypadku.

Szczegółowe dane na temat poszczególnych kategorii można znaleźć na http://www.pzpm.org.pl

Komentarze

Brak komentarzy