Yutong: elektryczne autobusy z Chin coraz popularniejsze – Wywiad

7 kwietnia 2023, 8:33

Autobusy Yutong obecne są na polskich drogach od trzech lat, a marka staje się coraz bardziej rozpoznawalna dzięki nowym kontraktom. Ten chiński producent skupia się na rozwoju rozwiązań elektromobilnych i jest marką dobrze rozpoznawalną na światowym rynku, oferującą różnego rodzaj pojazdy miejskie i dalekobieżne. Z panem Marcinem Kucharskim, prezesem zarządu firmy BUSNEX Poland – wyłącznym dystrybutorem Yutong w Polsce – rozmawialiśmy na temat planów dalszego rozwoju marki w naszym kraju. Poruszyliśmy także kwestie związane ze stereotypowym podejściem do chińskich produktów. 

Agnieszka Wraga-Marciniak: Jaka w skrócie jest historia marki Yutong? Kiedy ta marka pojawiła się w Polsce?

Marcin Kucharski: Yutong Bus to największy globalny dostawca autobusów i autokarów, posiadający 15-procentowy udział w światowym rynku. Do tej pory dostarczył już ponad 170 tys. autobusów, będąc najlepiej sprzedającą się na świecie marką autobusów napędzanych zieloną energią. Od 5 lat Yutong jest również obecny w Europie, a w tym roku objął pozycję lidera rynku autobusów elektrycznych. W Polsce jako Busnex Poland wprowadziliśmy tę markę na rynek ponad 3 lata temu, a w 2021 r. dostarczyliśmy pierwszy autobus elektryczny – dla małopolskiej gminy Bobowa.

Jesteście polskim dystrybutorem autobusów i autokarów marki Yutong Bus. Dlaczego zdecydowaliście się na taką współpracę?

Z perspektywy minionych trzech lat możemy powiedzieć, że było i nadal jest to ogromne wyzwanie. Busnex aktywnie działał w sektorze elektromobilności w krajach bałtyckich, ale w przypadku polskiego rynku był to debiut. Czas pokazał, że kierunek jest słuszny, a elektrobusy nowej nad Wisłą marki Yutong są w stanie skutecznie konkurować – zarówno jeżeli chodzi o transport miejski, jak i szkolny. Obecnie zakontraktowaliśmy i dostarczyliśmy już blisko 100 elektrobusów dla 16 samorządów z 7 województw. We współpracy z Grupą DBK mamy również trzy punkty serwisowe – w Krakowie, Olsztynie oraz Białymstoku, a w Ostrołęce powstał magazyn części zamiennych.

Jakie autobusy i autokary oferowane są na rynek polski? Jakimi napędami one dysponują?

Dysponujemy pełną gamą autobusów elektrycznych, którą stale rozwijamy. Otwiera ją 9-metrowy E9, znany m.in. z Giżycka, następnie jest 10-metrowy E10, sprawdzony m.in. w Polkowicach, a także 12-metrowy E12, którego osiem egzemplarzy dostarczyliśmy do Łomży. Kolejny model to międzymiastowy ICE12, z powodzeniem wykorzystywany jako autobus szkolny – m.in. przez gminę Ożarów Mazowiecki. Pod koniec 2022 r. zaprezentowaliśmy nowy 12-metrowy elektrobus U12, który czeka drogowy debiut w Warszawie – podczas długodystansowych testów w MZA. Z kolei w Pułtusku po raz pierwszy pojawi się 7-metrowy E7, który woził kibiców podczas mundialu w Katarze.

 

Od wielu lat pokutują opinie, że chińskie produkty i części nie uchodzą za synonim wysokiej jakości. Jakie macie Państwo argumenty na obalenie takiej tezy w przypadku autobusów Yutong?

Wysoką jakość marki Yutong wprost potwierdzają tysiące elektrobusów, które wożą pasażerów na całym świecie. W Polsce mamy dostarczonych i w ciągłej eksploatacji już kilkadziesiąt autobusów elektrycznych, a ze strony samorządów płyną pozytywne opinie. Co istotne, przewagą Yutongów są nie tylko bardzo dobre parametry eksploatacyjne, w tym wysokie zasięgi na jednym ładowaniu, ale także długość gwarancji. Jak podkreślał Białystok, w przetargu na 20 elektrobusów to właśnie zwycięska oferta Busnex Poland zapewniła najkorzystniejsze warunki gwarancji.

Gdzie w Polsce można spotkać elektryczne autobusy Yutong? Jakie miasta przymierzają się do zakupu w najbliższym czasie tych chińskich pojazdów?

Naszym debiutem była wspomniana już gmina Bobowa w Małopolsce. Elektrobusy Yutong jeżdżą także na Warmii i Mazurach, między innymi w Lidzbarku Warmińskim i Kętrzynie. Oba samorządy zdecydowały się na zakup kolejnych „elektryków” tej marki. Na Podlasiu Yutongi można spotkać w Łomży i Bielsku Podlaskim, a do Białegostoku dostarczymy 20 egzemplarzy w ramach największego kontraktu. Dwie umowy na łącznie 23 elektrobusy zawarła Jelenia Góra, natomiast w sąsiednich Polkowicach elektryczne Yutongi kolejny rok wożą pasażerów. Szkolne elektrobusy dostarczyliśmy już do gmin Ojrzeń, Śniadowo i Ożarów Mazowiecki, a niebawem kolejny odbierze Jawornik Polski. Niedawno podpisaliśmy również umowy na dostawy dla Ostrowca Świętokrzyskiego i Pułtuska.

Wraz z pojazdami dostarczacie także całą niezbędną infrastrukturę do ładowania. Czym ona się charakteryzuje?

Zapewniamy kompleksową obsługę, dostarczając autobusy elektryczne wraz z ładowarkami typu plug-in. To technologia dedykowana elektrobusom Yutong, która może być oparta również o OZE. Taką stację ładowania, wyposażoną w instalację fotowoltaiczną oraz magazyn energii, zamówiła gmina Jawornik Polski – na potrzeby ładowania szkolnego „elektryka”.

Czy oferowane przez Państwa pojazdy są konkurencyjne cenowo w porównaniu do znanych na polskim rynku producentów i autokarów?

Yutongi są konkurencyjne nie tylko cenowo, ale także pod względem parametrów technicznych i eksploatacyjnych. Razem tworzy to połączenie, które decyduje o zdobywaniu przez Busnex Poland kontraktów na kolejne dostawy autobusów elektrycznych.

Czy w tym roku będzie można spotkać Państwa na imprezach branżowych i targach?

Niedawno byliśmy obecni na targach Warsaw Bus Expo, a w tym roku z pewnością pojawimy się na kolejnych wydarzeniach branżowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!