Podczas premierowego wieczoru marka Mercedes-Benz Trucks zaprezentowała swój nowy flagowy pojazd. Mercedes-Benz prezentuje Actrosa, który zwraca uwagę nową, charakterystyczną sygnaturą świetlną przy górnej krawędzi reflektorów oraz kamerami MirrorCam.
W nowym Actrosie znajdziemy m.in. kokpit multimedialny ‒ nowo skonstruowany interfejs pomiędzy kierowcą a pojazdem. Kierowca otrzymuje w pełni skomunikowane sieciowo miejsce pracy z cyfrowymi usługami i systemami asystującymi, które można obsługiwać intuicyjnie i które jeszcze lepiej wspierają go w jego pracy. Na cyfryzacji zyskują także kierownictwo floty i dyspozytornia, które dzięki kompleksowej komunikacji sieciowej z nowym Actrosem mogą bez przerwy monitorować swoje ciężarówki w czasie rzeczywistym. Umożliwia to doskonałą organizację wszystkich koniecznych procesów serwisowych i logistycznych oraz natychmiastowe reagowanie, jeśli zaistnieje pilna potrzeba działania.
Active Drive Assist daje wstęp do zautomatyzowanej jazdy
Najważniejszą innowacją w tych obszarach jest nowy Active Drive Assist. W odróżnieniu od systemów działających jedynie od określonej prędkości, ADA umożliwia kierowcy częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości ‒ po raz pierwszy w seryjnie produkowanej ciężarówce. Nowością jest aktywne prowadzenie poprzeczne, a także połączenie prowadzenia wzdłużnego i poprzecznego we wszystkich zakresach prędkości pojazdu, możliwe dzięki integracji informacji z czujników radarowych i kamer.
– Już cztery lata po prezentacji ciężarówki Mercedes-Benz Future Truck 2025 wdrażamy w nowym Actrosie seryjną produkcję Active Drive Assist ‒ pierwszego na świecie częściowo zautomatyzowanego systemu asystującego – mówi Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Trucks i szef Mercedes-Benz Trucks.
Active Drive Assist bazuje na sprawdzonym systemie automatycznego utrzymywania odległości z funkcją Stop-and-go oraz asystencie utrzymania pasa ruchu. Active Drive Assist wyhamowuje ciężarówkę, gdy zbliży się ona za bardzo do poprzedzającego pojazdu, a następnie przyspiesza ją do ustawionej prędkości. Ponadto aktywnie utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu, wtedy Active Drive Assist ingeruje, samoczynnie sprowadzając pojazd z powrotem na pas. Odstęp od poprzedzającego pojazdu i pozycję na pasie ruchu można przy tym regulować wielostopniowo w menu systemów asystujących.
Odpowiedzialność za monitorowanie zdarzeń w ruchu drogowym spoczywa w dalszym ciągu na kierowcy, jednak Active Drive Assist znacznie go odciąża, stanowiąc wkład w zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.
Do pięciu procent niższe zużycie paliwa
W porównaniu ze swym poprzednikiem nowy Actros zużywa nawet o trzy procent paliwa mniej na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Przy zwykłych przebiegach w transporcie dalekobieżnym, wynoszących ponad 120 tysięcy kilometrów rocznie, jest to kolejna znacząca redukcja kosztów. W ruchu podmiejskim oszczędność ta sięga nawet pięciu procent, ponieważ szczególnie tu uwidacznia się efekt ulepszenia systemu Predictive Powertrain Control.
Takie obniżenie zużycia osiągnięto dzięki zastosowaniu całego pakietu rozwiązań. Jednym z nich jest trwałe udoskonalenie aerodynamiki ‒ nowy system MirrorCam, który zastąpił duże lusterka zewnętrzne, swym opływowym kształtem i niewielkimi wymiarami znacznie przyczynia się do redukcji oporu aerodynamicznego. Jest to szczególnie widoczne na autostradach. Również nowe spojlery boczne o wklęsłym kształcie polepszają właściwości aerodynamiczne, podobnie jak optymalnie skonstruowany spojler dachowy.
Actros w wersji NGT z napędem gazowym
Actros NGT jest wyposażony w silnik napędzany gazem i standardową automatyczną skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Zastosowano w nim doładowany 6-cylindrowy silnik rzędowy M 936 G o mocy 222 kW (302 KM). Dostępny jest jako pojazd dwu- lub trzyosiowy bez przyczepy. Stanowi alternatywę w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, przy codziennych trasach o długości do 250 km. Zbiorniki mieszczą 4 x 145 litrów gazu. Opcjonalnie można je rozszerzyć o dodatkowe 4 x 100 litrów gazu.
Kamery MirrorCam – widoczność na wszystkie strony
Kamery zastępujące lusterka zewnętrzne były dotąd znane z reguły z pojazdów koncepcyjnych. Od teraz Mercedes-Benz Trucks korzysta z zalet tego rozwiązania technicznego: wprowadza na rynek nowego Actrosa, seryjnie wyposażonym w MirrorCam.
W miejsce tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych system ten opiera się całkowicie na kamerach cyfrowych i wyświetlaczach. Zapewnia przy tym znacznie lepszą widoczność na wszystkie strony, a jego efektywność wykracza poza wymogi prawne. Oprócz związanego z tym wzrostu bezpieczeństwa, rezygnacja z lusterek obniża zużycie paliwa, ponieważ kompaktowe kamery cyfrowe mają ogromne zalety aerodynamiczne.
Kamery zamocowano po lewej i po prawej stronie na ramie dachowej. Rejestrowane obrazy są widoczne w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwóch 15-calowych wyświetlaczach, które umieszczono w kabinie przy słupkach A. Kierowca ma dobrą widoczność także na ukos do przodu przez słupki A, a jego pole widzenia się powiększa. Powlekana soczewka chroni przed zanieczyszczeniami w polu widzenia.
– Nowy Actros jest jeszcze lepiej skomunikowany sieciowo i jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze dzięki kokpitowi multimedialnemu. Ze swym całkowicie zmodyfikowanym interfejsem człowiek-maszyna nasz flagowy model oferuje kierowcy przyszłościowe miejsce pracy. Wyróżnia się ono szczególnie unikalnym systemem obsługi i wskazań. Dwa standardowe interaktywne ekrany przekazują w zasięgu wzroku wszystkie najważniejsze informacje, umożliwiając w ten sposób jeszcze lepszą wizualizację naszych nowych systemów asystujących – mówi Prof. Uwe Baake, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Trucks.
Nowego Actrosa można zamawiać od targów IAA 2018. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom wiosną przyszłego roku.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Olomuś, 11 września 2018, 8:41 0 0
Brzmi dobrze ale ilość elektroniki może być problemem w dłuższym okresie...
Odpowiedz