Premiera: nowy Mercedes Actros

6 września 2018, 14:32

Podczas premierowego wieczoru marka Mercedes-Benz Trucks zaprezentowała swój nowy flagowy pojazd. Mercedes-Benz prezentuje Actrosa, który zwraca uwagę nową, charakterystyczną sygnaturą świetlną przy górnej krawędzi reflektorów oraz kamerami MirrorCam.

W nowym Actrosie znajdziemy m.in. kokpit multimedialny ‒ nowo skonstruowany interfejs pomiędzy kierowcą a pojazdem. Kierowca otrzymuje w pełni skomunikowane sieciowo miejsce pracy z cyfrowymi usługami i systemami asystującymi, które można obsługiwać intuicyjnie i które jeszcze lepiej wspierają go w jego pracy. Na cyfryzacji zyskują także kierownictwo floty i dyspozytornia, które dzięki kompleksowej komunikacji sieciowej z nowym Actrosem mogą bez przerwy monitorować swoje ciężarówki w czasie rzeczywistym. Umożliwia to doskonałą organizację wszystkich koniecznych procesów serwisowych i logistycznych oraz natychmiastowe reagowanie, jeśli zaistnieje pilna potrzeba działania.

Active Drive Assist daje wstęp do zautomatyzowanej jazdy

Najważniejszą innowacją w tych obszarach jest nowy Active Drive Assist. W odróżnieniu od systemów działających jedynie od określonej prędkości, ADA umożliwia kierowcy częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości ‒ po raz pierwszy w seryjnie produkowanej ciężarówce. Nowością jest aktywne prowadzenie poprzeczne, a także połączenie prowadzenia wzdłużnego i poprzecznego we wszystkich zakresach prędkości pojazdu, możliwe dzięki integracji informacji z czujników radarowych i kamer.

– Już cztery lata po prezentacji ciężarówki Mercedes-Benz Future Truck 2025 wdrażamy w nowym Actrosie seryjną produkcję Active Drive Assist ‒ pierwszego na świecie częściowo zautomatyzowanego systemu asystującego – mówi Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Trucks i szef Mercedes-Benz Trucks.

Active Drive Assist bazuje na sprawdzonym systemie automatycznego utrzymywania odległości z funkcją Stop-and-go oraz asystencie utrzymania pasa ruchu. Active Drive Assist wyhamowuje ciężarówkę, gdy zbliży się ona za bardzo do poprzedzającego pojazdu, a następnie przyspiesza ją do ustawionej prędkości. Ponadto aktywnie utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu, wtedy Active Drive Assist ingeruje, samoczynnie sprowadzając pojazd z powrotem na pas. Odstęp od poprzedzającego pojazdu i pozycję na pasie ruchu można przy tym regulować wielostopniowo w menu systemów asystujących.

Odpowiedzialność za monitorowanie zdarzeń w ruchu drogowym spoczywa w dalszym ciągu na kierowcy, jednak Active Drive Assist znacznie go odciąża, stanowiąc wkład w zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.

Do pięciu procent niższe zużycie paliwa

W porównaniu ze swym poprzednikiem nowy Actros zużywa nawet o trzy procent paliwa mniej na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Przy zwykłych przebiegach w transporcie dalekobieżnym, wynoszących ponad 120 tysięcy kilometrów rocznie, jest to kolejna znacząca redukcja kosztów. W ruchu podmiejskim oszczędność ta sięga nawet pięciu procent, ponieważ szczególnie tu uwidacznia się efekt ulepszenia systemu Predictive Powertrain Control.

Takie obniżenie zużycia osiągnięto dzięki zastosowaniu całego pakietu rozwiązań. Jednym z nich jest trwałe udoskonalenie aerodynamiki ‒ nowy system MirrorCam, który zastąpił duże lusterka zewnętrzne, swym opływowym kształtem i niewielkimi wymiarami znacznie przyczynia się do redukcji oporu aerodynamicznego. Jest to szczególnie widoczne na autostradach. Również nowe spojlery boczne o wklęsłym kształcie polepszają właściwości aerodynamiczne, podobnie jak optymalnie skonstruowany spojler dachowy.

Actros w wersji NGT z napędem gazowym

Actros NGT jest wyposażony w silnik napędzany gazem i standardową automatyczną skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Zastosowano w nim doładowany 6-cylindrowy silnik rzędowy M 936 G o mocy 222 kW (302 KM). Dostępny jest jako pojazd dwu- lub trzyosiowy bez przyczepy. Stanowi alternatywę w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, przy codziennych trasach o długości do 250 km. Zbiorniki mieszczą 4 x 145 litrów gazu. Opcjonalnie można je rozszerzyć o dodatkowe 4 x 100 litrów gazu.

Kamery MirrorCam – widoczność na wszystkie strony

Kamery zastępujące lusterka zewnętrzne były dotąd znane z reguły z pojazdów koncepcyjnych. Od teraz Mercedes-Benz Trucks korzysta z zalet tego rozwiązania technicznego: wprowadza na rynek nowego Actrosa, seryjnie wyposażonym w MirrorCam.

W miejsce tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych system ten opiera się całkowicie na kamerach cyfrowych i wyświetlaczach. Zapewnia przy tym znacznie lepszą widoczność na wszystkie strony, a jego efektywność wykracza poza wymogi prawne. Oprócz związanego z tym wzrostu bezpieczeństwa, rezygnacja z lusterek obniża zużycie paliwa, ponieważ kompaktowe kamery cyfrowe mają ogromne zalety aerodynamiczne.

Kamery zamocowano po lewej i po prawej stronie na ramie dachowej. Rejestrowane obrazy są widoczne w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwóch 15-calowych wyświetlaczach, które umieszczono w kabinie przy słupkach A. Kierowca ma dobrą widoczność także na ukos do przodu przez słupki A, a jego pole widzenia się powiększa. Powlekana soczewka chroni przed zanieczyszczeniami w polu widzenia.

– Nowy Actros jest jeszcze lepiej skomunikowany sieciowo i jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze dzięki kokpitowi multimedialnemu. Ze swym całkowicie zmodyfikowanym interfejsem człowiek-maszyna nasz flagowy model oferuje kierowcy przyszłościowe miejsce pracy. Wyróżnia się ono szczególnie unikalnym systemem obsługi i wskazań. Dwa standardowe interaktywne ekrany przekazują w zasięgu wzroku wszystkie najważniejsze informacje, umożliwiając w ten sposób jeszcze lepszą wizualizację naszych nowych systemów asystujących – mówi Prof. Uwe Baake, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Trucks.

Nowego Actrosa można zamawiać od targów IAA 2018. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom wiosną przyszłego roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Olomuś, 11 września 2018, 8:41 0 0

Brzmi dobrze ale ilość elektroniki może być problemem w dłuższym okresie...

Odpowiedz