Przed nami druga edycja targów HOL-EXPO, czyli jedynej wystawy branży Pomocy Drogowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Aby jak najlepiej przybliżyć Czytelnikom tę gałąź transportu, porozmawialiśmy z Mirosławem Zawadzkim, Prezesem Stowarzyszenia Polska Pomoc Drogowa.
Witold Hańczka: Pierwsze targi HOL-EXPO odbyły się w 2016 r. Kolejna edycja świadczy o tym, że impreza spełniła założone zadania. Czy mógłby Pan w kilku zdaniach streścić pierwszą edycję?
Mirosław Zawadzki: Pierwsza edycja była próbą reakcji rynku firm pomocy drogowych i dostawców sprzętu specjalistycznego. Wiele osób podchodziło do imprezy sceptycznie jednak po zakończeniu komentarze były bardzo pozytywne. Były również głosy krytyki, ale to dobrze świadczy bo oznacza zainteresowanie wydarzeniem.
Jak dużo jest w Polsce firm związanych ze świadczeniem usług w zakresie pomocy drogowej. Czy ten segment rynku rośnie?
W całej Polsce jest bardzo dużo podmiotów świadczących usługi holowania lub transportu samochodów, ale nie wszystkie możemy nazwać firmami pomocy drogowej. Temat rozwoju lub kurczenia się rynku tej właśnie branży jest różny w różnych częściach kraju. Odpowiada innym zależnościom, a mianowicie zagęszczeniu ruchu pojazdów. Przedsiębiorcy potrafią zauważyć potrzebę, a luka jest błyskawicznie wypełniana.
Jakie są główne problemy branży pomocy drogowej w Polsce?
Problemów jest wiele. Jako jeden z najważniejszych trzeba wymienić nagminne użytkownie pojazdów do 3,5T DMC, które są przeładowane, zagrażają bezpieczeństwu w ruchu drogowym i zakłócają zasady konkurencyjności. Kolejny to świadczenie usług przez osoby nie prowadzące działalności gospodarczej (szara strefa). Branżę dotyka także znany w całej Polsce problem braku kadry pracowniczej i wynikające z niego podwyższone koszty pracownicze, a co za tym idzie podniesienie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Sporą bolączką branży jest brak jednakowych zasad przetargowych dla Policji, prokuratury czy administracji. Naszym zdaniem należy wprowadzić rozwiązania systemowe wg. których wszystkie firmy w Polsce będą oceniane tymi samymi kryteriami.Innym problemem są nieracjonalne rozwiązania finansowe w zakresie współpracy z firmami assistance. Pośrednicy, czyli firmy prowadzące działalność w zakresie assistance, powinny odpowiadać na podobnej zasadzie jak spedytorzy. Należy wypracować stawkę minimalną poniżej której nie można (nie jest się w stanie) prowadzić legalnie działalności w zakresie pomocy drogowej.
Pomoc drogową dotykają także ułomne przepisy i brak ich egzekwowania, co dotyczy głównie systemu usuwania pojazdów w trybie administracyjnym. Usuwanie pojazdów w trybie art. 130a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym w praktyce nie działa. Wiele tematów nie jest dopowiedzianych, a zespół roboczy, który miał nad tymi sprawami pochylić się i pracować, nie zebrał się.
Jakie wyposażenie powinna mieć na stanie nowoczesna firma, zajmująca się pomocą drogową? Czy są przepisy regulujące minimalne wyposażenie, przebyte szkolenia itp.?
Wyposażenie firmy pomocy jest uzależnione od profilu i specyfiki jej działalności. Są firmy specjalizujące się w obsłudze samochodów osobowych i busów. Na wyposażeniu takiego zakładu powinna znajdować się nowoczesna flota pojazdów specjalnych z płytami hydraulicznymi, samochody z wysięgnikami holowniczymi. Przedsiębiorstwa oferujące kompleksowość usługi są w stanie zaoferować pomoc dla pojazdów nie tylko osobowych, ale również dużych ciężarowych składów oraz autobusów. Posiadają na wyposażeniu oprócz wcześniej przytaczanej floty, duże holowniki do pojazdów ciężarowych i autobusów. Same holowniki nie zawsze są w stanie poradzić sobie ze skomplikowanymi zdarzeniami. Często są potrzebne żurawia specjalistyczne, maszyny przeładunkowe, dodatkowe naczepy lub kontenery oraz wszelkiego rodzaju inny sprzęt i osprzęt specjalistyczny typu trawersy, konsole do kół, belki holownicze czy poduszki powietrzne. Posiadanie wymienionego osprzętu bardzo ułatwia wykonanie specjalistycznych prac, ale przede wszystkim ogranicza do minimum możliwość dodatkowego uszkodzenia pojazdu już uszkodzonego w wyniku zdarzenia drogowego. Takie odpowiedzialne postępowanie przekłada się na minimalizację kosztów finansowych likwidacji szkody, czego jednak do końca nie potrafią dostrzec likwidatorzy z firm ubezpieczeniowych.
Obowiązujące przepisy prawa, czyli Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym w nieznacznym tylko stopniu reguluje swoimi zapisami warunki techniczne i wyposażenie pojazdu pomocy drogowej. Przepisy nie są w żaden sposób dostosowane do nowych technologii, sposobów i metod holowania. Reasumując, należy bezwzględnie podkreślić, że samochód pomocy drogowej, to taki, który w bezpieczny dla innych użytkowników drogi oraz środowiska sposób jest w stanie jak najszybciej usunąć auto niesprawne z drogi. Swoistą patologią jest nagminne użytkowanie samochodów dostawczych do 3,5T DMC jako pojazdy pomocy drogowej, gdzie legalna ładowność oscyluje w okolicach 1 tony. Tak nie powinno być.
Udział w targach HOL-EXPO w charakterze wystawców mogą brać producenci pojazdów, zabudów oraz osprzętu. Kto jeszcze?
Podobnie jak w poprzedniej edycji zaprosiliśmy do udziału Asystorów, czyli firmy będące pośrednikami pomiędzy klientem a ubezpieczycielem. Pierwsza edycja Holexpo pokazała, że można prowadzić konstruktywne rozmowy na neutralnym gruncie w zupełnie cywilizowany sposób. Podczas konferencji z udziałem Asystorów i przedstawicieli firm pomocy drogowej poruszono wiele istotnych zagadnień i problemów. Oba środowiska dyskusji mogły zapoznać się z argumentacją drugiej strony.
Na targach mogą zaprezentować swoją ofertę indywidualną także firmy świadczące usługi pomocy drogowej. Uważam, że targi powinny jednak skupić się na swoim podstawowym zadaniu, czyli nawiązaniu relacji klienta z kontrahentem.
W planie konferencji przewidziano debaty i rozmowy branżowe. Jaka tematyka zostanie poruszona?
Zaplanowana na 24 października konferencja z udziałem przedstawicieli Asystorów i firm pomocy drogowej ma kilka wątków, między innymi: modele działalności firm Pomocy Drogowej, koszty ich działalności, wizerunek Pomocy Drogowej, jakość świadczonych usług i współpraca z firmami Assistance.
Uczestnictwo w konferencji potwierdziło już około 100 osób i te osoby będą miały pierwszeństwo wejścia. Jeżeli będą wolne miejsca zapraszamy.
Współorganizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Polska Pomoc Drogowa. W jakim celu organizacja została powołana i jakie są jej najbardziej priorytetowe zadania w obecnej chwili?
Stowarzyszenie Polska Pomoc Drogowa powstało z myślą o integracji środowiska firm pomocy drogowej oraz podnoszenia jakości i poziomu świadczonych usług. Członkowie SPPD spotykają się przynajmniej dwa razy w roku i biorą udział w szkoleniach dotyczących branży. Obecnym priorytetem jest nieuczciwa konkurencja zarówno ze stronu osób fizycznych nigdzie nie zarejestrowanych, nie płacących podatków, posiadających pojazdy do 3,5t DMC, jak również ze strony PSP jako podmiotu bardzo dobrze zorganizowanego i super wyposażonego za nasze, czyli podatników pieniądze. Stawki akceptowalne przez towarzystwa ubezpieczeniowe i firmy assistance są od kilku lat poniżej kosztów prowadzenia działalności pomocy drogowej.
Czy firmy zajmujące się pomocą drogową chętnie nawiązują współpracę (np. w ramach stowarzyszenia)? Jak duża konkurencja panuje w tym segmencie rynku?
Konkurencyjność wśród firm pomocy drogowej jest bardzo duża i często w gonitwie za zleceniem co niektórzy właściciele zatracają cały sens zasad ekonomii. Działalność gospodarcza również w zakresie pomocy drogowej, jak każda inna działalność, jest tworzona po to by móc wygenerować pewien zysk. Firmy pomocy drogowej pracujące na jednym rynku – terenie bywa, że są ze sobą skłócone i nie potrafią współpracować. Podczas spotkań w ramach SPPD są wykłady na temat konkurencyjności na zdrowych zasadach i normalnej współpracy. Firmy współpracujące w ramach grup lokalnych mogą się wzajemnie uzupełniać i tworzyć bardziej kompleksową ofertę dla klienta. Zarówno współpraca jak też konkurowanie są uzależnione od ludzi, którzy kierują danymi firmami.
Targi HOL-EXPO odbędą się w dniach 23-25 października 2018 r. w Kielcach.
Komentarze