Nowość na rynku – całoroczna MICHELIN Agilis CrossClimate

12 października 2018, 9:15

Na rynek trafiła MICHELIN Agilis CrossClimate – pierwsza opona letnia z homologacją zimową do samochodów dostawczych, jednego z najszybciej rozwijających się segmentów pojazdów w Europie.

MICHELIN Agilis CrossClimate to nowość w dobrze znanej gamie opon letnich z homologacją zimową, czyli MICHELIN CrossClimate. Nowa opona daje początek nowej generacji opon dostawczych.

Charakterystyka i innowacje zastosowane przez konstruktorów MICHELIN Agilis CrossClimate:

  • Mieszanki gumy – MICHELIN Agilis CrossClimate jest wykonana z najnowszych mieszanek gumy. W bieżniku opony zastosowano trzy różne, oparte na syntetycznych elastomerach rodzaje mieszanek gumowych, a „prowadzenie” przejmuje mieszanka najlepiej dostosowana do aktualnych warunków pogodowych: mieszanka „zimowa” w niskich temperaturach, mieszanka „na mokro” na śliskiej drodze i mieszanka „na sucho” na nawierzchni suchej. Bieżnik MICHELIN Agilis CrossClimate składa się z dwóch warstw – wierzchniej i leżącej pod nią warstwy wewnętrznej. Pozwala to zminimalizować przegrzewanie się bieżnika w trudnych warunkach i utrzymywać osiągi na niezmiennym poziomie, niezależnie od warunków użytkowania. Powstała opona uzyskała najwyższą ocenę: klasę A hamowania na mokrej nawierzchni latem i zimą. Opona MICHELIN Agilis CrossClimate posiada także homologację 3PMSF oraz M+S, co oznacza, że jest dopuszczona do użytku na śniegu, a przy tym hamuje jak opona letnia na suchej nawierzchni.
  • Rzeźba bieżnika – czerpiąc inspirację z MICHELIN CrossClimate+, projektanci MICHELIN Agilis CrossClimate wyposażyli ją w rzeźbę bieżnika w kształcie litery V z klockami bieżnika z samoblokującymi się lamelami 3D. Opona z lamelami na całej wysokości klocków bieżnika (9,2 mm).
  • Dodatkowa ochrona boków – opona wzmocniona została elementami ochronnymi w barkowych obszarach boków opon. Stanowią je masywne tarczki ochronne w kształcie trapezu, wykonane z twardej mieszanki gumy stosowanej w oponach ciężarowych Michelin. Inspiracją były wojskowe opony terenowe MICHELIN X Force ZL, które pomimo dodatkowego wzmocnienia pozostają elastyczne.
  • Nowe wskaźniki zużycia bieżnika – w rowkach nowej MICHELIN Agilis CrossClimate znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika z procentowym wskazaniem zużycia. Głębokość bieżnika opony nowej wynosi 9,2 mm. Wskaźnik pokazuje „0%” w momencie zużycia bieżnika do dopuszczalnego limitu 1,6 mm, co w praktyce oznacza 7,6 mm gumy Michelin do zużycia.

Projektowanie opon do użytku o każdej porze roku i we wszystkich warunkach pogodowych jest wyzwaniem. O ile krótkie odcinki można przygotować do przeprowadzenia testów zachowania opony na nawierzchni mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej, to i tak będzie to zaledwie namiastka rzeczywistych warunków użytkowania samochodów dostawczych zimą. Michelin ma dostęp do jednej z najwyżej położonych dróg w Europie (2715 m n.p.m.), alpejskiej trasy „Col de la Bonette”. Późną jesienią, gdy trasa jest zamykana dla ruchu publicznego, na miejscu zjawia się zespół Michelin, który testuje swoje opony zimowe.

Przez ponad osiem tygodni, od połowy grudnia do końca lutego 2018 roku, czterech kierowców na zmianę testowało opony. Nad pracami projektowymi MICHELIN Agilis CrossClimate czuwał zespół ośrodka badawczo-rozwojowego firmy, który badał każdy aspekt osiągów opony na liczącej 15 kilometrów i specjalnie przygotowanej trasie. W temperaturach od 0°C do -15°C testowano przyspieszanie, hamowanie, trakcję i przyczepność poprzeczną opony na śniegu. Dla powtarzalności warunków testowych, trasę przed każdą próbą przygotowywały ratraki, a charakterystykę śniegu mierzono.

Michelin ma swój drugi obóz testowy w fińskim Ivalo, 300 km na północ od koła podbiegunowego. Z powodu znacznej wilgotności powietrza śnieg w Alpach jest ciężki i lepki z większymi płatkami śniegu, natomiast w Ivalo śnieg jest sypki i puszysty. Dlatego Michelin testuje opony w dwóch miejscach oddalonych od siebie niemal o 4000 km. Dzięki temu specjaliści Michelin dysponują danymi o zachowaniu opon na śniegu o różnych właściwościach.

Trzeba pamiętać, że MICHELIN Agilis CrossClimate jest oponą letnią o najwyższych osiągach na podłożu suchym, mokrym, błotnistym czy trawiastym. Posiada jednak również homologację zimową 3PMSF i w związku z tym testowano ją i doskonalono także w surowych warunkach zimowych.

Dane techniczne

  • Szerokość – 185-235 mm
  • Wysokość – 75-55
  • Średnica – 15″-17’’
  • Indeks prędkości – R,S,T,H

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!