W Raciborzu, w siedzibie firmy Rafako, miała miejsce premiera “pierwszego polskiego zeroemisyjnego autobusu z baterią w podwoziu”. Zapraszamy do przeczytania o tym wydarzeniu.
W ostatnich kwartałach Rafako informowało, że pracuje nad projektem autobusu elektrycznego. Jerzy Wiśniewski, prezes Rafako, pytany niedawno o to przedsięwzięcie, wskazał, że spółka wciąż rozwija ten projekt i chce go doprowadzić do końca, czyli do homologacji. Prezes firmy podkreślił, że nad opracowaniem projektu pracowało wielu specjalistów z branży automotive. Obecnie Rafako poszukuje partnera, z którym mógłby współpracować w zakresie produkcji masowej tych pojazdów.
Konstruktorom autobusu przyświecał cel stworzenia pojazdu do 9 m długości i wypełnienia w ten sposób istniejącej luki. Rafako E-Bus ma być pojazdem, który sprawdzi się w przewozach miejskich i szkolnych, zatem musi być elastyczny.
Elektryczny silnik został zaprojektowany całkowicie od podstaw i zastosowano w nim magnesy centralne. Do magazynowania energii wybrano modułowe baterie LTO przeznaczone do szybkiego ładowania – zostały one umieszczone pod podwoziem. W ten sposób w zaoszczędzonym na dachu miejscu projektanci planują w przyszłości umieścić ogniwa fotowoltaiczne, które dodatkowo będą wspierać baterie.
Prezentowany autobus posiada 20 miejsc siedzących i 40 stojących, z miejscami przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych, jednak można go dostosować indywidualnie na potrzeby klienta. Zastosowano w nim drzwi w układzie 1-2-0 z całkowicie płaską podłogą.
Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie w jego budowie lekkiej konstrukcji samonośnej ze stali nierdzewnej, która obudowana została elementami z laminatu poliestrowego. Zdaniem projektantów taka technologia pozwala na zwiększenie zasięgu autobusu o 10%.
W założeniu Rafako E-bus z napędem elektrycznym, dzięki nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom, ma sprawdzić się jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu. To polski mini autobus niskoemisyjny, w którym zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań.
Rozwiązania zastosowane w Rafako E-bus:
- bateria pod podwoziem
- projekt całkowicie polski
- synchroniczny wielofazowy silnik z magnesami trwałymi
- zmniejszona masa pojazdu dzięki lekkiej konstrukcji
- pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
- baterie do szybkiego ładowania LTO
Rafako S.A. to producent kotłów parowych i wodnych, urządzeń kotłowych oraz kotłów odzyskowych. Pomysł skupienia się na elektromobilności powstał jako sposób na zagospodarowanie wolnych mocy przerobowych.
W trzecim kwartale 2018 r. Rafako miało na poziomie skonsolidowanym 259,1 mln zł przychodów (-43 proc.) oraz 7 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (-60 proc.). W sumie po trzech kwartałach 2018 r. grupa wypracowała 883,2 mln zł przychodów (-34 proc.) oraz 21,7 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom j.d. (-16 proc.).
Komentarze