Zimowe wyposażenie ciężarówki w pigułce

, 21 grudnia 2018, 10:47

Zima to wymagający czas dla branży transportowej. O tej porze roku na drodze liczą się nie tylko umiejętności kierowców, ale też odpowiednie wyposażenie pojazdów. Opony zimowe, łańcuchy, łopata czy worek z piaskiem zwiększają ich szanse w starciu ze śniegiem i oblodzeniem. A stawka jest wysoka, bo jest nią bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchy drogowego.

Z tego względu zimowe wyposażenie ciężarówki jest w wielu krajach regulowane przez prawo. Continental zebrał najważniejsze europejskie przepisy, które należy wziąć pod uwagę, planując międzynarodową trasę.

Opady śniegu i deszczu potrafią poważnie utrudnić, a nawet uniemożliwić jazdę samochodem. Na terenie wielu europejskich krajów obowiązują regulacje dotyczące zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Przepisy określają m.in. obowiązek i terminy stosowania opon zimowych, wymagane homologacje czy dopuszczalną głębokość bieżnika. Przy planowaniu międzynarodowej trasy należy wziąć też pod uwagę instrukcje dotyczące stosowania łańcuchów śniegowych, opon z kolcami, a także posiadania łopaty śnieżnej czy worka z piaskiem. Brak jednolitych przepisów jest dla międzynarodowych przewoźników sporym wyzwaniem, szczególnie, że brak odpowiedniego wyposażenia może spowodować odmowę zgody na wjazd do kraju lub zakaz prowadzenia pojazdu. Przygotowując się do zagranicznego kursu zimą, należy więc sprawdzić, jakie są wytyczne poszczególnych krajów w zakresie zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych.

Gdzie są obowiązkowe opony zimowe?

Opony zimowe dzięki specjalnym mieszankom gum oraz wzorom bieżnika zapewniają wysoki poziom trakcji nawet na mokrej i zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Takie ogumienie powinny mieć pojazdy poruszające się po krajach nordyckich, czyli Norwegii, Szwecji, Finlandii z wyjątkiem Danii, gdzie nie ma sprecyzowanych wytycznych oraz państwach bałtyckich: Litwie, Łotwie i Estonii. Bez opon zimowych lepiej nie wyjeżdżać też na drogi m.in. w Czechach, Austrii i Słowacji oraz większości państw bałkańskich. Choć we wszystkich tych krajach samochody ciężarowe powinny być wyposażone w opony zimowe, to występują pewne różnice dotyczące terminów obowiązywania zimówek, jak również tego, na których osiach mają być założone. Na przykład w Norwegii obowiązkowe jest stosowanie opon zimowych na wszystkich pozycjach osi w okresie od 15 listopada do 31 marca, natomiast w Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia pojazdy ciężarowe muszą mieć przynajmniej na jednej osi napędowej opony z oznaczeniem M+S (błoto i śnieg).

Zimówki na każdą oś ciężarówki

Niezależnie od tego, czy obowiązek stosowania opon zimowych w samochodach ciężarowych jest uzależniony od warunków pogodowych, czy ma charakter sezonowy, priorytetem jest zawsze zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa na drogach. Z tego względu Continental rekomenduje montaż opon zimowych na wszystkich osiach pojazdu, co jak wykazały testy porównawcze, pozwala skrócić drogę hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h o blisko 10 metrów. Ogumienie jest jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią, dlatego od jego właściwości zależą m.in. skuteczność hamowania czy sprawność systemów wspomagających kierowcę.

Continental oferuje opony zimowe na każdą oś pojazdu, które wyróżniają się wysoką przyczepnością oraz trakcją na śniegu i lodzie. Wszystkie zimówki dla transportu publicznego, regionalnego i dalekobieżnego znacznie przewyższają w tym zakresie założenia homologacji M+S (błoto i śnieg) oraz spełniają wszystkie normy opon zimowych oznaczanych tzw. symbolem alpejskim – trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF).
Z myślą o zastosowaniach w transporcie stworzona została gama opon zimowych Continental Scandinavia obejmująca ogumienie do samochodów ciężarowych używanych w ruchu dystrybucyjnym (rozmiary 17,5 i 19,5 cala) oraz dalekobieżnym (w rozmiarze 22,5 cala). Opony te charakteryzuje doskonała przyczepność i wysoki poziom trakcji w przypadku osi przedniej – Conti Scandinavia LS3, Conti Scandinavia HS3 i HSW 2 Scandinavia, najlepsza trakcja i skuteczność hamowania na osi napędowej – Conti Scandinavia LD3, Conti Scandinavia HD3 i HDW 2 Scandinavia, a także optymalna przyczepność podczas jazdy w zakrętach czy podczas hamowania w przypadku osi naczepowej – Conti Scandinavia HT3 i HTW 2 Scandinavia.

Dodatkowy zimowy ekwipunek

Opony zimowe to podstawowy, ale nie jedyny element zimowego wyposażenia ciężarówki. Istotną kwestią przy planowaniu trasy są również przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych czy stosowania opon z kolcami. W Europie można spotkać skrajnie różne podejścia do tych rozwiązań. Część krajów zabrania używania tego typu akcesoriów, inne dopuszczają w określonych sytuacjach, lub jak w przypadku łańcuchów obligują kierowców do ich posiadania. Dodatkowym wymogiem może być posiadanie łopaty do śniegu czy worka z piaskiem (Bośnia i Hercegowina). Jak kwestia zimowego wyposażenia wygląda w naszym kraju? W Polsce nie ma ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe dozwolone są wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, natomiast w miejscach, gdzie są obowiązkowe, informują o tym odpowiednie znaki drogowe. Zabronione jest z kolei stosowanie opon z kolcami.

Komentarze

Brak komentarzy!