Czy Straż Graniczna może kontrolować kierowcę podczas przerwy? [Film]

30 sierpnia 2019, 16:07

Ogromną popularność w ostatnich dniach zdobywa w Internecie film zarejestrowany przez polskiego kierowcę, którego oburzył fakt kontrolowania jego czeskiego kolegi po fachu w trakcie odpoczynku przez polską Straż Graniczną. Autorowi filmu wtóruje rzesza internautów. Okazuje się jednak, że funkcjonariusze Straży w żaden sposób nie złamali prawa.

Omawiany film można obejrzeć tutaj:

Wydarzenie miało miejsce w Zielonej Górze. Polski kierowca podczas kłótni z funkcjonariuszami Straży Granicznej twierdzi, że nie mają oni prawa przeprowadzać kontroli podczas tzw. pauzy, czyli odpoczynku dobowego. Niestety, nie ma jednak racji. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy rzecznika prasowego polskiej Straży Granicznej, por. Agnieszkę Golias:

– Jeśli funkcjonariusze Straży Granicznej realizowali zadania związane z przeciwdziałaniem nielegalnej migracji, a wszystko na to wskazuje, to podstawą ich działań była ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach. Nie ma przepisu nakazującego funkcjonariuszom odstąpienie od przeprowadzenia kontroli legalności pobytu cudzoziemca na terytorium RP z powodu, który przywołuje autor nagrania, tj. obowiązkowa przerwa kierowcy i czas odpoczynku przysługujące kierowcy pojazdu. Ustawa stanowi natomiast wprost, że cudzoziemiec, który jest poddany kontroli legalności pobytu na terytorium RP, ma obowiązek okazać niezbędne dokumenty.

Prawdopodobnie autor filmu założył, że uprawnienia Strażników Granicznych są takie same jak funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. W rzeczywistości są one szersze, co jednak nadal nie ma zastosowania w omawianym przypadku. Co prawda funkcjonariusze ITD zazwyczaj nie kontrolują kierowców podczas przerw, jednak w polskim prawie nie ma przepisu, który by tego zabraniał. Jest to po prostu dobrowolnie przyjęta reguła.

W przypadku zetknięcia się ze Strażą Graniczną, kierowcy zawodowi powinni pamiętać, że organ ten posiada bardzo szerokie uprawnienia:

– Funkcjonariusze Straży Granicznej, posiadający niemal wszystkie uprawnienia Policji w zakresie kontroli ruchu drogowego, określone w art. 129 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, mają prawo do legitymowania uczestnika ruchu, sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem, sprawdzania stanu technicznego i wyposażenia pojazdu, używania przyrządów kontrolno-pomiarowych do badania pojazdu, określenia jego prędkości czy też sprawdzania zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku. Ponadto zgodnie z ustawą o transporcie drogowym,  funkcjonariusze SG uprawnieni są do kontroli dokumentów oraz warunków w nich określonych. Obok kontroli dokumentów przewozowych, licencji, zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym, funkcjonariusze SG mogą także przeprowadzać kontrole czasu pracy kierowców. – wylicza por. Agnieszka Golias.

Podsumowując przygraniczne zdarzenie przedstawione na filmie warto dodać, że choć frustracja polskiego kierowcy nie była uzasadniona, jesteśmy w stanie zrozumieć, że kontrola w czasie przerwy od pracy może być irytująca. Zarówno kierowcom, jak i kontrolerom życzymy, by szanowali wzajemnie swoją pracę oraz ograniczenia czasowe z nią związane.

Jaka jest Wasza opinia na temat sytuacji przedstawionej na filmie? Zapraszamy do komentowania.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 30 sierpnia 2019, 16:26 4 -14

A jakby wylał sobie gorącą zupę to co by było

Odpowiedz

Stachu, 31 sierpnia 2019, 13:04 10 -4

To by był poparzony... ?

Odpowiedz

Wokciech, 30 sierpnia 2019, 17:23 15 -27

kontrol przeprowadzona nieprawidłowo
Po pierwsze kontrolujący ani tez rzecznik nie podali art . W przypadku postoju kierowca nie jest uczestnikiem ruchu
Po drugie czy kontrolujący napisał protokół i podpisał wydruk o przerwaniu pauzy ? Kontrol to jest praca inna i przerywa pauzę kierowcy

Odpowiedz

Nick, 30 sierpnia 2019, 18:15 40 -14

Mógłbyś jeszcze wytłumaczyć, co to jest ta (ten?) "kontrol"?

Odpowiedz

przememk, 30 sierpnia 2019, 21:23 19 -11

czytac niepotrafisz czy udajesz debila?

Odpowiedz

Marcino, 2 września 2019, 21:51 7 -1

Nie musi udawac taki się urodził

Odpowiedz

Wzkvb, 2 września 2019, 20:54 1 -2

Taki z ciebie kiep, że się nie domyślasz? Napisz do Miodka.

Odpowiedz

Gosc, 31 sierpnia 2019, 4:06 36 -5

Po pierwsze funkcjonariusz nie kontrolował pojazdu tylko wylegitymował obywatela Czech

Odpowiedz

Alaja, 31 sierpnia 2019, 17:28 11 -2

Ale kazał pokazać co ma na pace więc kierowca w tym czasie zaczął pracę

Odpowiedz

Pablo HD, 1 września 2019, 1:03 6 0

W którym momencie widzisz, że każą mu pakę otwierać, bo chyba ślepy jestem. Chcą dokumenty i nikt nie wspomina o jakie chodzi, natomiast Pogranicznik przytacza autorowi nagrania paragraf w związku z który kontroluje, czyli przeciwdziałanie nielegalnej emigracji ch** go obchodzi pauza kierowcy bo nie ma to nic wspólnego z jego pracą.

Odpowiedz

Janusz, 1 września 2019, 12:34 5 0

Proponuję ci doczytać kto to jest uczestnik ruchu)

Odpowiedz

Piot, 1 września 2019, 23:59 0 -1

Przecież k...... człowieku nie był on uczestnikiem ruchu, od kiedy postój pojazdu to uczestnik ruchi.
. Czy podczas zatrzymania na postoju cudzoziemca wymagana jest kontrola nawet jak byłby podejrzany o terroryzm?
Ps. Czekam na odp. Od SG.

Odpowiedz

andrzej, 7 września 2019, 12:51 2 0

na kazdym parkingu celna moze przeprowadzic kontrole czy ma palze czy spi ich to nie interesuje polski kierowca nie mial racji bo ni umie odroznic celnej od itd chociaz itd tez moze przeprowadzic kontrole

Odpowiedz

Za kółkiem, 30 sierpnia 2019, 17:27 6 -3

https://www.facebook.com/groups/zakolkiem/permalink/490177544891461/
Prosze pod tym linkiem znajdziecie Państwo przepis że jednak nie do końca kierowca musi pokazywać dokumenty .
Nie stety nasz rząd ma taki porządek w ustawach że sami nie wiedzą co mają .

Odpowiedz

Ossto, 1 września 2019, 2:32 2 -1

Przedstawione przez ciebie zdjecie nie pokazuje rozporzadzenia, a same definicje pojec w tym ze rozporzadzeniu, a jyz rozporzadzenie moze mowic co innego

Odpowiedz

Łysy, 30 sierpnia 2019, 17:39 6 -24

To podajcie rozporządzenie gdzie jest że mogą kontrolować podczas pauzy to dla mnie są słowa konkretny paragraf

Odpowiedz

Anonim, 31 sierpnia 2019, 19:59 12 -4

A podaj rozporządzenie mówiące ze nie można !!!!!???? Ludzie wy naprawdę jesteście tacy głupi policja i sg może legitymować na drodze, w lesie, na parkingu i gdy siedzisz w parku z kebabem !!!! Takie prawo

Odpowiedz

Abrams4, 1 września 2019, 23:08 4 -5

Bo każdy funkcjonariusz może działać i podejmować czynności wobec obywateli tylko w określonych przypadkach. Jest gdzieś napisane że może kontrolować podczas przerwy? bezwarunkowo? NIE!!! Czyli nie może kontrolować. Nie mieli ŻADNEGO powodu/podstawy faktycznej do legitymowania osoby w kabinie kierowcy.

Odpowiedz

Hodowca swin, 30 sierpnia 2019, 17:49 12 -12

Jpg jakie ograniczone córki parkingowe, zabrać dziadów prawko. Masz głupcze podana ustaje na podstawie której dokonuje kontroli, czego chcesz jeszcze tłumiki kto dał Ci prawko?

Odpowiedz

bubu323, 30 sierpnia 2019, 22:51 6 -10

Dalej hoduj te świnie i nie wypowiadaj się w temacie o którym nie masz pojecia Ćwoki!!!
U góry masz podane dwie nadrzedney ustawy na podstawie których nie mogą przeprowadzić takiej kontroli - poczytaj jak potrafisz, bo z pisaniem masz problemy jak widzę ???

Odpowiedz

Kostekgostek, 1 września 2019, 12:27 0 0

Nasz problem to taki ze policja mówi ustawa taka jest ale treści nie zna i to fakt a ja np wiem jak ustawa jest napisana i tu już mam problem bo mnie zdeptaja jak im się postawie

Odpowiedz

Allass, 31 sierpnia 2019, 17:30 3 -5

Jak tak będziesz podchodził do kierowców i chciał byś zabierać wszystkim prawko to ciekawe co tym swoim swiniom dasz do koryta jak Ci nikt tego nie dowiezie

Odpowiedz

Anonim, 30 sierpnia 2019, 18:06 14 -7

Pamiętajmy, że znaczącym nadużyciem jest kontrola przeprowadzana podczas załadunku czy też odpoczynku. Takie kontrole nie mogą odbywać się w nocy, na parkingu. Służby nie mogą wybudzać kierowcy odbierającego odpoczynek lub weryfikować jego dokumentów, kiedy ten np. korzysta z przerwy i spożywa posiłek. Aby działania służb przebiegły prawidłowo, pojazd powinien zostać zatrzymany na drodze publicznej, podczas normalnej jazdy oraz skierowany na odpowiednie i bezpieczne miejsce do przeprowadzenia dalszych czynności” – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP

Odpowiedz

Polo, 31 sierpnia 2019, 8:08 30 -4

Oni przeprowadzali kontrolę legalności pobytu na terytorium Rzeczypospolitej polskiej czyli sprawdzali czy osoba legalnie przebywa na terytorium RP. Nie kontrolę z zakresu transportu drogowego.

Odpowiedz

Kierowca, 1 września 2019, 14:31 5 -4

A co mieli powiedzieć. Poszli do swojego pojazdu, pogrzebali na google i znaleźli pasujący dla nich przepis, żeby pokazać, że mają racje. Tą podstawę i uzasadnienie powinni OBOWIĄZKOWO podać przed żądaniem dokumentów. a nie szukać wtedy jak ktoś zwraca im uwagę. Jednym słowem wyszli z założenia "DAJCIE MI CZŁOWIEKA, A JA ZNAJDĘ NA NIEGO PARAGRAFY"

Odpowiedz

Karol, 30 sierpnia 2019, 18:09 15 -7

Dla mnie interpretacja tzw. pauzy jest jednoznaczna. Może polskim organom potrzebna jest interpretacja SN aby poprawnie wykonywali swoje działania. Czy samochód stojący na parkingu i kierowca który odbiera swój wymagany przepisami odpoczynek są uczestnikami ruchu ? Prawo to jest jedno a zastosowanie prawa to jest drugie

Odpowiedz

Haha, 31 sierpnia 2019, 8:44 9 -2

Pauza, odpoczynek jest ujęty w przepisach. Ale odnosi się do zaprzestania dalszej jazdy, kierowania pojazdem. Powyższy przypadek dotyczył kontroli legalności pobytu cudzoziemca anie kontroli drogowej. Znam kierowców którzy podczas kontroli drogowej przez itd robią sobie pauze to co wtedy ma zrobić funkcjonariusz twoim zdanie?

Odpowiedz

Jjaki, 31 sierpnia 2019, 11:40 7 0

Czytaj że zrozumieniem, nie kontrolowali pojazdu, czy kierowcy, nie sprawdzali jego uprawnień, kontrolowali cudzoziemca, czy legalnie przebywa na terenie Polski,

Odpowiedz

Aga2403, 31 sierpnia 2019, 22:21 1 -6

A jak miał Czech poruszający się czeskim autem przebywać...chyba oczywiste że legalnie

Odpowiedz

Pablo HD, 1 września 2019, 1:08 7 0

Niekoniecznie. W czeskiej ciężarówce, może przecież siedzieć kiero spoza UE znający czeski. SG nie jest od domniemania, czy to obywatel UE, tylko od sprwdzania.

Odpowiedz

Black, 22 lutego 2021, 6:27 1 0

A co w przypadku gdy ma do nas zakaz wjazdu badz jest poszukiwany? Mysl

Odpowiedz

Driver, 30 sierpnia 2019, 18:18 7 -1

W dzień służby kontrolują, w nocy kradną złodzieje.
Takie życie kierowcy.

Odpowiedz

Artur Tarnow, 30 sierpnia 2019, 18:57 33 -13

Smieszni oni są!!! Graniczni mogą prowadzic kontrole na pauzie! Rzecznik ITD twierdzi ze nie mogą, przepisy AETR jednoznacznie twierdza ze nie mozna!!! Kazdy swoje! Najbardziej wkurza mnie fakt iz kierowcy sami atakują chlopaka ktory sie postawil i naglosnil sprawe!!! Jak ma byc dobrze w branzy miedzy nami, skoro co jeden to wiekszy przychlast!!!

Odpowiedz

Gall, 30 sierpnia 2019, 20:16 29 -6

Wyżej komentującym polecam zapoznanie się z Ustawą o Cudzoziemcach i co znaczy KONTROLA LEGALNOŚCI POBYTU!!!! Tzn. kontrola czyta osoba ma prawo przebywać w tym miejscu, na tym parkingu, w tym kraju. Chyba jest to nadrzędne nad przerwą i posiłkiem.

Odpowiedz

Polo, 31 sierpnia 2019, 8:10 15 -5

Dokładnie, nawet gdyby spał lub jadł mają prawo to zrobić. W końcu ktoś kto widzi różnice .

Odpowiedz

czasem jezdze, 31 sierpnia 2019, 8:20 1 -14

Wszyscy obywatele UE mogą bez przeszkód przebywać w Polszy. Nie dotyczy ich KONTROLA LEGALNOSCI POBYTU.

Odpowiedz

Haha, 31 sierpnia 2019, 8:47 15 0

Obcokrajowcem jest każdy kto nie ma obywatelstwa Polskiego.

Odpowiedz

Tttt, 31 sierpnia 2019, 17:04 7 -1

Geniuszu. Jak mają wiedzieć którego kraju jest obywatelem jeśli nie poprzez sprawdzenie dokumentów.

Odpowiedz

Dosi, 30 sierpnia 2019, 20:58 16 -9

Powiedzmy że to była 4 godzina odpoczynku. Kontrola trwała powiedzmy 40 minut w czasie skróconego czasu odpoczynku czyli podczas 9 godzin należących się kierowcy wg prawa. Powiedzmy że po 9 godzinach kierowca rusza w trasę i w po powiedzmy około 3 godzinach jest uczestnikiem śmiertelnego wypadku - może nawet nie z jego winy - jednak co wtedy powie ITD, co powie ewentualny biegły,co ustali i powie Sąd.? Wg.mnie wszyscy powiedzą że kierowca nie miał pełnej skróconej 9 godzinnej przerwy. Kierowca mógł być wprost zdenerwowany kontrolą nawet te kilka godzin później . Kierowca mógł przedłużyć przerwę do 11 a nawet więcej godzin. Kierowca nie powinien ruszać mając w głowie kontrolę i będąc na nią zdenerwowany. Sami widzimy, że nie ten co zginął -nawet samobójca- jest winien tego zdarzenia. Wszysstkie myśli i pytania oraz słowa zaczynają się "kierowca nie powinien" czy "kierowca mógł". Zawsze wyjdzie kierowca i w konsekwencji, nawet jakby sprawę umorzono zawsze zostanie "kierowca...". NIKT, KOMPLETNIE NIKT NIE WSPOMNI STRAŻ GRANICZNA CZY INNY SPRAWCA śmiertelnego zdarzenia. Wg. mnie przerwa kierowcy powinna być święta z uwagi na jego odpowiedzialność na drodze. SG powinna stać przy tym pojeździe do momentu jej zakończenia. Jednak to nie my kierowcy stanowimy prawo a jednostka w osobie tego kierowcy niczego nie zmieni do momentu wystąpienia tragedi - jednej drugiej trzeciej...

Odpowiedz

Grzegorz 1976, 31 sierpnia 2019, 16:32 10 -8

A co jak Czeski kierowca był sprawcą tragedii,i jest ścigany listem gończym? I tylko dlatego ze ma pauze ma się mu upiec?

Odpowiedz

Anonim, 7 października 2019, 18:36 1 -1

Wtedy jest nakaz a to są dwie różne sprawy.

Odpowiedz

soke2004, 19 lipca 2021, 12:44 1 0

Masakra jak czytam te komentarze. Jak już bawimy się w teorię. Powiedzmy że policja ma informację o skradzionym ciągniku siodlowym. Będąc ba patrolu widzą podobny ciągnik na parkingu . Podchodzą do klienta A gościu mówi przyjedzcie za 4h i 13 minut bo teraz mam pauze. Żenada. Policja i straż graniczna mają uprawnienia do kontroli osób i pojazdów i nie ma żadnego przepisu mówiącego że im nie wolno. Nikt nie ma zamiaru celowo przerywać przerwę kierowcom. W tym przypadku kontrolowali cudzoziemca by sprawdzić legalność pobytu cudzoziemca. I równo prawda że ob. UE mogą sobie przebywać w Polsce ile chcą. Mogą przebywać 90 dni w ciągu 180 . Problemem jest to że jako że w strefie Schengen nie ma stempli to ob. UE ciężko jest udowodnić że przeterminowal pobyt. No chyba że sam się przyzna. I jeszcze jedno. To że ustawa nie mówi wprost że podczas pauzy policja ma uprawnienia do kontroli nie znaczy że takich uprawnień nie ma. Policja ma uprawnienia do kontroli A żaden przepis nie zabrania kontroli podczas pauzy.

Odpowiedz

Gari, 30 sierpnia 2019, 21:08 20 -12

Jednym słowem chłopakom że straży granicznej zabrakło kultury osobistej .

Odpowiedz

Diabel, 30 sierpnia 2019, 21:50 6 -5

W tej sytuacji obowiązkowa pauza była rzeczą drogorzedna tu konkretnie chodziło o to że kierowca spożywal posiłek i mu funkcjonariusze przerwali. Proszę o wyjaśnienie tej konkretnej sytuacji a nie zasłanianie się przepisem że SG może kontrolować w czasie 'pauzy' pewnie po kontroli już apetyt odszedł....

Odpowiedz

Bazingwa, 1 września 2019, 17:47 5 -1

Masz rację. Teraz ten kierowca jest taki głodny. Strażnicy powinni życzyć smacznego i chcąc przeprowadzić kontrolę legalności ( czyli zwyczajnie dokumentów), która trwa chwilę, powinni czekać, a jak jego posiłek trwałby dłużej ( bo byłby Turkiem i na deser jadlby np. orzechy przez 5 godzin) to powinni w przypadku gdy kończą służbę za 4 godziny podjechać do placówki odstępując od kontroli. Kurcze jak patrzę na niektóre wasze wypowiedzi drodzy kierowcy pełne logiki, to już wiem czemu wyprzedzanie się po 10 minut na autostradzie...

Odpowiedz

Anonim2, 30 sierpnia 2019, 22:17 12 -4

To nie była kontrola drogowa a "KONTROLA LEGALNOŚCI POBYTU" lub "KONTROLA LEGALNOŚCI ZATRUDNIENIA". Nie jest istotne czy kierowca miał przerwę, czy przechodził gdzieś po drodze czy przemieszczał się pojazdem.Sprawdzane są dokumenty czy osoba legalnie lub nie legalnie przebywa i tyle. Nikt nie ocenia czy silnik był włączony czy stał na przerwie czy się przemieszczał.

Odpowiedz

czasem jezdze, 31 sierpnia 2019, 8:23 5 -8

to jeśli jako kierowca bedziesz spozywał posiłek w restauracji i wpadną zieloni by cie skontrolować to bez zająkniecia poddasz się pan kontroli? bez jaj....

Odpowiedz

bubu323, 30 sierpnia 2019, 22:45 8 -2

Wg. Konwencji AETR i ustawy 561/2006 UE kontrola drogowa(tudeż PARKINGOWA) to "praca inna" tj.praca związana bezpośrednio z charakterem wykonywanej pracy(pracy kierowcy), co obliguje kierowcę do przełączenia selektora tachografu na pracę inną - czyli automatycznie przerywa mu w tym momencie odpoczynek(tzw.pauze - kierowca nie może w tym momencie swobodnie dysponować swoim czasem) - wiec z całym szacunkiem do Pani Porucznik Agnieszki Golias - proszę się zapoznać z w/w ustawami, które to Polska w całości ratyfikowała i zobowiązała się do ich przestrzegania!!!

Odpowiedz

Polo, 31 sierpnia 2019, 8:24 11 -4

Oni przeprowadzali kontrolę legalności pobytu na terytorium Rzeczypospolitej polskiej a nie kontrolę z zakresu transportu drogowego. Od kiedy to nie można wylegitymować osoby bo odpoczywa. Nie popadajmy w paranoję tym bardziej że często kierowcami są obywatele Ukrainy, Rosji lub Białorusi a oni na pobyt potrzebują wize lub kartę pobytu.

Odpowiedz

Abrams4, 1 września 2019, 23:24 0 0

A od kiedy to w Polsce wolno legitymować osoby nie mając do podstaw faktycznych? Kierowca był Czechem, obywatelem UE aktualnie na terenie UE. Jakim cudem SG powzieła podejrzenie ze moze być nielegalnie w Polsce?

Odpowiedz

Marcino, 2 września 2019, 22:05 1 -1

A co boicie się że wam jakiś obcokrajowiec 500+ zabierze bo jak Widzę wasze komentarze to śmiać się chce. Nie jestem kierowcą ale jestem za wami chłopaki i dziewczyny pauza jest pauza i niech wam naskocza

Odpowiedz

obiektywny, 3 września 2019, 11:38 1 -1

ciekawe gdy bys jadl z groznym przestepcom i on wyzadzil by ci krzywde a sg z boku by stala i czekala az zje co bys wtedy napisal.

Odpowiedz

Paweł, 30 sierpnia 2019, 22:51 2 -6

Wszystko ok. mówiąc cudzoziemiec, ale czy Czechy są w strefie Schengen, czy nie? To jedno. A drugie ,to czy funkcjonariuszom straży granicznej znany jest punkt 4 lit. f Rozp 561/2006WE?

Odpowiedz

Anonim, 31 sierpnia 2019, 0:27 8 -1

Unita rowniez jest cudzoziemcem

Odpowiedz

Jaro, 31 sierpnia 2019, 1:20 10 -4

SG przeprowadziła legitymowanie którego powodem jest zwalczanie nielegalnej imigracji. Dopiero w trakcie legitymowania gdy okazało się że kierowca jest rzeczywiście obywatelem Czech odstąpiono od KLP zapewne po 5 min byłoby po legitymowaniu. Kierowca zrobił z igły widły.

Odpowiedz

Bobik, 31 sierpnia 2019, 0:44 5 -5

Ja zapytam inaczej - czy była to kontrola rutynowa, czy też były jakieś istotne przesłanki uzasadniające przerwanie odpoczynku kierowcy? Precyzując, czy gdyby podczas pauzy kierowca przebywał poza kabiną samochodu (np. w restauracji, na ławce w parku, na plaży itp. itd.) widoczni na filmie funkcjonariusze podjeliby działania zmierzające do ustalenia miejsca pobytu kierowcy w celu przeprowadzenia takiej kontroli? Mogę się mylić, ale dla mnie wygląda to na zwykłą kontrolę rutynową i w takim wypadku pozbawianie kierowcy zawodowego jego prawa do nieprzerwanego odpoczynku (a wręcz wynikającego z rozp. UE 561/2916 obowiązku takiego ofpoczynku), jest krokiem w kierunku państwa policyjnego. Bo jeśli uznamy, że widzi-mi-się funkcjonariusza jest wystarczającym powodem do przerwania odpoczynku kierowcy przebywającego w kabinie, to równie dobrze możemy uznać, że ten sam funkcjonariusz z tego samego (nie uzasadnionego istotnymi przesłankami) powodu może nam przerwać obiad w restauracji, a nawet pobyt w ubikacji.

Odpowiedz

Pax2, 31 sierpnia 2019, 16:14 6 -1

Jeżeli kierowca będzie terrorystą to go nawet podczas stosunku mogą wyciągnąć. Najpierw gdy zginął kierowca a jego zestaw brał udział w masakrze ludzie pytali gdzie są służby, a teraz im źle. Pretensje należy składać na ręce ludzi, którzy pozwolili na to. Każdy wykonuje swoją pracę lub obowiązek podczas służby. W tym przypadku był obowiązek

Odpowiedz

Bobik, 2 września 2019, 23:40 1 -2

Rozumiem, że tęsknisz za państwem policyjnym, w którym do naruszenia Twoich praw wystarczy kaprys funkcjonariusza połączony z jego szerokimi uprawnieniami. BRAWO!

Odpowiedz

Anonim, 31 sierpnia 2019, 6:15 0 -2

Nie spoko jeżeli była to jego na przykład 8 godzina pauzy to podczas tej kontroli musi kierowca przełączyć tacho na młoteczki i cyk dokręci po tym zdarzeniu jeszcze tylko 9 i może śmigać dalej

Odpowiedz

Kiero, 31 sierpnia 2019, 6:19 5 -7

Piękny ale chory kraj, jeszcze trochę to król szlabanu ( czyt. Cięć ) będzie miał uprawnienia policji . Miał prawo czy nie to jest najmniej ważne , odrobina kultury osobistej nakazuje nie przerywać komuś posiłku .

Odpowiedz

Anonim, 31 sierpnia 2019, 7:45 10 -7

Rozumiem, że funkcjonariusze zawsze wam przeszkadzają w PAUZIE!? PAUZA TO RZECZ ŚWIĘTA! Ciekawe czyj to przepis? Bo według mnie zirytowanego "tirowca". Tylko ciekawe co gdyby na ciebie gościu napadł podczas pauzy ten co porwał TIRa polskiego kierowcy i zrobił masakre w Berlinie? Ludzie dajcie normalnie pracować mundurowym! Bo moim zdaniem nie było tam przegięcia. Pozdrawiam

Odpowiedz

Bobik, 31 sierpnia 2019, 9:07 9 -4

Tak - pauza to rzecz święta, choć jak widzę takie określenie staje się powodem kpin ze strony tych, którzy nie mają pojęcia nt. organizacji pracy kierowcy, a dodatkowo ich ograniczona wyobraźnia nie pozwala ogarnąć prostego faktu, że kierowca MUSI MIEĆ ZAGWARANTOWANE PRAWO DO NIEPRZERWANEGO ODPOCZYNKU CHOCIAŻBY ZE WZGLĘDU NA BEZPIECZEŃSTWO JEGO I INNYCH UCZESTNIKÓW RUCHU DROGOWEGO. Przecież ten kierowca mógł rozpocząć pracę w nocy i to ze stoi na parkingu w czasie dnia może oznaczać, że właśnie śpi, albo ucina krótką drzemkę, by wygrać ze zmęczeniem... Nie wiem jakim wielkim trzeba być dzbanem, by yego nie rozumieć.

Odpowiedz

justka, 31 sierpnia 2019, 13:15 6 -2

Też uważam, że pauza rzecz święta. Kierowca składu to tak niewdzięczny zawód i do tego niedoceniany. Pozdrawiam

Odpowiedz

prawda, 31 sierpnia 2019, 13:45 0 0

I nieprawde piszecie, jest to nadużycie, niezgodne z prawem cebulaki niewolniki z Polski! I w dupie mam ta art 212 i 216 wy polaczki:
Kontrolę na drodze mogą przeprowadzić: Inspekcja Transportu Drogowego, Policja, Straż Graniczna oraz Służba Celna. I jak sama nazwa wskazuje, odbywa się ona na drodze publicznej, w wyniku zatrzymania pojazdu oraz uprawnionych do tego funkcjonariuszy i pracowników służb kontrolnych. – Pamiętajmy, że znaczącym nadużyciem jest kontrola przeprowadzana podczas załadunku czy też odpoczynku. Takie kontrole nie mogą odbywać się w nocy, na parkingu. Służby nie mogą wybudzać kierowcy odbierającego odpoczynek lub weryfikować jego dokumentów, kiedy ten np. korzysta z przerwy i spożywa posiłek. Aby działania służb przebiegły prawidłowo, pojazd powinien zostać zatrzymany na drodze publicznej, podczas normalnej jazdy oraz skierowany na odpowiednie i bezpieczne miejsce do przeprowadzenia dalszych czynności – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Odpowiedz

Anonim, 31 sierpnia 2019, 14:47 2 -1

Bzduza gdzie jest napisane że mogą w czasie pauzy, tzn wracam do domu na weekend i mi do domu przyjdzie Sg. I zaproszę do kontroli auta chyba kogoś pogielo jasny przepis pokazać a ni ogulny

Odpowiedz

Adik, 31 sierpnia 2019, 17:14 1 0

Tłumacz jak inteligentnym ludziom to nie pojmują i tak. Może trzeba jak debilom? To nie była kontrola pojazdu ani ładunku tylko człowieka. Jak cię niebiescy spisują na mieście to też im dokumentów nie dasz bo odpoczynek masz?

Odpowiedz

Pax, 31 sierpnia 2019, 15:34 3 -1

Kontrola legalności pobytu może dotyczyć także osoby, która w restauracji spożywa posiłek lub odpoczywa w hotelu. Każdy cudzoziemiec wg polskiego prawa jest zobowiązany do okazania w momencie kontroli dokumentów poświadczających tożsamość, obywatelstwo i cel pobytu (patrz WIZA). Jeżeli taka osoba nie przedstawi takich dokumentów i do tego będzie mata żyć lub nawet się stawiać to już sama jest sobie winna. Nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania. Jadąc za granicę nasi kierowcy również muszą znać przepisy panujące w innych krajach.

Odpowiedz

Bobik, 9 września 2019, 20:00 1 0

Tak, ale zgodnie z rozporządzeniem Ministra MSWiA w sprawie sposobu przeprowadzania kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium RP taka kontrola może odbyć się tylko w dwóch przypadkach:
1. UZASADNIONEGO podejrzenia o nielegalnym pobycie cudzoziemca na terytorium RP.
2. NARUSZENIA przez cudzoziemca porządku publicznego.
Co oznacza słowo "UZASADNIONE podejrzenie" nie trzeba chyba tłumaczyć - jakby co proszę skorzystać z google.

Po drugie rozpoczynając kontrolę, funkcjonariusz lub pracownik podaje podstawę prawną oraz OKOLICZNOŚCI UZASADNIAJĄCE przeprowadzenie kontroli. Na filmie fukcjonariusze mieli ewidentny problem z podaniem podstawy prawnej (napierw powołali się na art. 11 ustawy o SG, a po dłuższym namyśle przywołali się na ustawę o cudzoziemcach). Nie wygląda też na to, by kontrolowany Czech został zapoznany z okolicznościami uzasadniającymi kontrolę.

Odpowiedz

Anonim, 31 sierpnia 2019, 16:06 0 -1

więc po co są te przerwy w jeżdzie,mające dać chwilę odpoczynku ,by potem bezpiecznie kontynuować dalszą jazdę. Każda kontrola to skracanie tej przerwy i z wypoczynku czy spożycia posiłku nici. Przecież te przepisy sobie przeczą,a pogranicznicy nadgorliwcy wcale na dobry obraz służby nie pracują

Odpowiedz

Pax3, 31 sierpnia 2019, 16:18 4 -1

Przepisy te są dla pracodawcy i dotyczą czasu pracy względem pracownika, żeby nie nadwyrężać kierowcy oraz, żeby kierowca wiedział, że ma odpocząć.

Odpowiedz

A bo co, 31 sierpnia 2019, 17:09 3 -1

No tak...bo jak podasz dokumenty to się tak utyrasz że jechać nie dasz rady....proponuje też wrzucać młotki jak idziesz do kibla...paranoja.

Odpowiedz

Bury, 31 sierpnia 2019, 19:47 3 -3

Art 11 ust. 1 pkt 4. UoSG legitymowanie czy jak policja legitymuje kogoś na ulicy to też dyskutujecie ;) SG ma takie same uprawnienia jak Policja i mogą kiedy chcą legitymować na tej art 11 ust. 1 pkt 8 KRD :D powyższej ustawy czyli Kontrole ruchu tez mogą robić. A jeżeli chodzi o kontrole pobytu to tym bardziej, a jeżeli to jest ciężarówka z Czecz a kierowca to poszukiwany Ukrainiec czy tez inny obcokrajowiec ;) tego się nie wie dopóki się nie ustali ;) KLP robić mogą kiedy chcą to ich służba :)

Odpowiedz

Bobik, 2 września 2019, 23:48 2 -1

Wygrałeś konkurs na dzbana roku - porównujesz gościa idącego ulicą, do kierowcy, który odpoczywa/je/śpi/drzemie w kabinie zastepujacej mu dom ? Jasne, że przerwę mozna przerwać, ale powodem jej przerwania musi być coś więcej niż zwykły kaprys funkcjonariusza.

Odpowiedz

czibson, 3 października 2019, 16:44 0 0

A skąd wiesz czy nie szukali drzemiącego terrorysty akurat albo jakiegoś innego zbira? Nie znasz ich poleceń i zadań od przełożonych. Ustalili i poszli mieli do tego prawo. 3 minuty i po sprawie.Niestety paragrafy są po stronie S.G.

Odpowiedz

Niewyspany-najebany, 31 sierpnia 2019, 17:55 0 0

Ale jazda , po co wogole pauzy , panowie ogien na tloki po drodze pospicie albo i nie moze w szpitalu jak zabijecie redaktorka i nie wroci do rodziny to zrozumie co to niewypoczety kierowca dla mnie rowna sie pijanym nooo ale on uwaza inaczej .

Odpowiedz

Gość, 31 sierpnia 2019, 21:39 3 -3

A jak kierowca założy magnes i jedzie. To ma przerwę czy pracuje? Jak do funkcjonariusza, który realizuje przerwę w służbie (bo też mu się należy i idąc tym tropem to świętość), podejdzie obywatel i poprosi o pomoc bo np. żonę mu biją, samochód kradną czy trzeba życie komuś ratować to też ma nagrać filmik, że ktoś mu przeszkadza??? Czy jednak ma pomóc?? W dzisiejszych czasach niestety chęć zaistnienia w internecie jest silniejsza od zdrowego rozsądku.

Odpowiedz

Mazi, 1 września 2019, 11:08 3 -1

Tutaj nie było zagrożenia życia,funkcjonariusze też by nie chcieli być sprawdzani podczas przerwy obiadowej,trzeba być trochę człowiekiem,chociażby żeby sobie zjadł spokojnie,ale oni mają mundur i wielkie prawa,a zwykły obywatel nie ma żadnych praw

Odpowiedz

Bonsai, 1 września 2019, 17:56 0 0

Powinni poczekać aż skończy przerwę biedny mógł się przecież nabawić wrzodów żołądka od takiego stresu...

Odpowiedz

Aga2493, 31 sierpnia 2019, 22:14 2 0

Legalność pobytu??? pepiczek prawie wyglądał jak Talib...
Buraczane łby ???

Odpowiedz

Anom, 31 sierpnia 2019, 22:37 3 -1

Sami sobie zaprzeczacie... uczestnika ruchu mogą kontrolować A on jak.widac stał

Odpowiedz

Anonim, 1 września 2019, 2:41 3 -1

Mam tylko takie pytanie czy gdyby kierowcą spał i miał zasłonięte zasłony też można go budzic i przerywać sen??? I gdyby spal tak twardo ze nie mozna bylo by go dobudzic to mozna wtedy wybic szybe i go wylegitymowac????

Odpowiedz

Paula, 1 września 2019, 10:57 1 -5

Co za tempa dzida z tego kierowcy tira

Odpowiedz

Nirkierkwcazawodowy, 1 września 2019, 15:28 0 0

Ale dla tekiej zwykłej przyzwoitości pauze ma odpoczywa je w tym czasie mir podczas jazdy to nie mogli poczekać tylko dokumenty do kontroli...

Odpowiedz

Binczu, 1 września 2019, 17:58 1 0

Mogli poczekać te 5 godzin, wredoty jedne.... :)

Odpowiedz

Anonim, 2 września 2019, 12:03 1 0

Kierowca powinien zerwać pauzę powinien powiedzieć tym funkcjonariuszom ze zrywa pauzę powinien zrobić wydruk który oni powinni postępować i potwierdzić zerwanie pauzy i po kontroli powinien rozpocząć pauzę na nowo niech właściciel firmy z nimi walczy pauza jest święta zmęczeni dla kierowcy ciekawe czy jakby ci funkcjonariusze mieli swoją pauzę czy by ja zerwali bo przyszedł do nich kierowca z pytaniami.

Odpowiedz

Zibi, 2 września 2019, 12:19 2 -2

Jestem tez zawodowym kierowcą i o co tyle krzyku? Przecież ta awantura podczas pauzy nie jest odpoczynkiem i tez nigdzie w Europie nie ma ustawy w/w temacie. Jedynie kultura zachowań funkcjonariuszy może ograniczać kontrole podczas przerw. Jeśli taka kontrola jednak jest przeprowadzona, to przecież jest protokół, wydruk itp i po takiej kontroli macie potwierdzenie i mozna rozpocząć pauze. Ja w Republice Czeskiej mialem przerwana pauze dobowa przez policje i nie wiedziec czemu musialem opuscic parking. Zrobilem oczywiscie wydruk opis i podczas kontroli BAG po okazaniu wydruku nie kwestionowali mi tego wykroczenia, chociaż nie bylo potwierdzenia czeskiej policji. Straż graniczna i policja ma dużo wiekszy zakres praw niz ITD i BAG razem wzięte i kierowca - obrońca niech bedzie zadowolony, że nie został "zglebiony" i skuty za utrudnianie obowiązków. Niestety tak funkcjonuje prawo na calym swiecie, chociaz nasze sluzby sa zbyt poblazliwe na takie incydenty. Policja i podobne sluzby ma budzic respekt i tyle w temacie.

Odpowiedz

Bobik, 2 września 2019, 23:56 0 0

Kolego - tu nie chodzi o możliwość udokumentowania przez kierowcę powodu przerwania pauzy (w celu uniknięcia konsekwencji przy kontroli dotyczącej czasu pracy), ale o to, że każde naruszenie Twego prawa do odpoczynku powinno wynikać z czegoś więcej niż kaprys funkcjonariusza widzącego stojącą ciężarówkę. Dziwię sie, że jako kierowca zawodowy nie rozumiesz tego. Kabina to Twoj dom i nie wiem dlaczego uważasz, ze jak juz jesteś w kabinie to jesteś obywatekem gorezej kategorii, nie majacym prawa do niezakłoconego odpoczynku, intymności itp.

Odpowiedz

Artec, 2 września 2019, 17:47 0 0

A teraz pytanie, czy stojący samochód ciężarowy na parkingu i znajdujący się w nim człowiek jest uczestnikiem ruchu.?

Odpowiedz

Bobik, 3 września 2019, 1:35 0 0

Jeszcze jedno pytanie do Pani rzecznik - co było powodem kontroli: UZASADNIONE PODEJRZENIE NIELEGALNEGO POBYTU kierowcy (jeśli tak, to dobrze byłoby wiedzieć na jakich przesłankąch opierało się to podejrzenie), czy też NARUSZENIE PRZEZ KIEROWCĘ PORZĄDKU PUBLICZNEGO? Wygląda bowiem na to, że problem jest głębszy, gdyż nie chodzi już tylko o to, że najprawdopodobniej zwykła kontrola rutynowa/losowa, której okoliczności nie uzasadniały przerywania kierowcy odpoczynku gwarantowanego dyrektywą unijną, ale o fakt, że każda kontrola MUSI WYNIKAĆ Z ISTOTNYCH POWODÓW - tak przynajmniej możemy przeczytać w zasadach opisanych chociażby na stronie
http://www.policja.waw.pl/pl/policjanci-i-pracown-po/warto-wiedziec/inne/18969,Jak-powinien-postepowac-policjant-wykonujacy-czynnosci-z-udzialem-cudzoziemca.html
W tym świetle komentarz Pani rzecznik o braku NAKAZU ODSTĄPIENIA od działań kontrolnych z powodu pauzy nabiera zupełnie innego znaczenia (jeśli jest UZASADNIONE podejrzenie nielegalności pobytu lub doszło do NARUSZENIA porządku publicznego, to trudno oczekiwać od funkcjonariuszy by biernie czekali aż ktoś skończy pauzę).

Tu fragment z przywołaniej powyżej strony:
"Pobyt cudzoziemca w Polsce podlega kontroli legalności, którą sprawują organy Straży Granicznej i Policji, a w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowań w sprawach cudzoziemców lub celnych kontrolę może sprawować także Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, wojewoda i organy Służby Celnej.

Kontrola legalności pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej „kontrolą”, jest przeprowadzana w przypadku powzięcia UZASADNIONYCH podejrzeń dotyczących NIELEGALNEGO pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także NARUSZENIA przez cudzoziemca PORZĄDKU PUBLICZNEGO. Przedmiotowa regulacja jest elementem strategii uwzględniającej swobodny przepływ osób, realizowany poprzez zniesienie kontroli na granicach pomiędzy państwami członkowskim Unii Europejskiej, z jednoczesnym zagwarantowaniem odpowiednich warunków w zakresie zapobiegania i zwalczania nielegalnej migracji."

Odpowiedz

Pozdrawiam, 3 września 2019, 9:15 0 0

Pani por. Agnieszka Golias wyliczać sobie może bardzo dużo. Ponad dwadzieścia lat jestem spedytorem i wiem jedno, nigdy nie zdarzyło mi się przez wszystkie te lata aby naszym kierowcom w cywilizowany kraju zakłócono pauzę - tu chodzi o kulturę i szacunek dla kierowcy i nijak mnie nikt nie przekona, że wszystko jest w porządku. Paragraf, paragrafem, szacunek dla człowieka wykonującego w moim mniemaniu "przerąbaną" pracę powinien być jednak ponad.

Odpowiedz

Andi, 3 września 2019, 12:12 1 0

Czyli według podanych uprawnień SG przekraczają uprawnienia przecież kierowca nie przypominał emigranta nielegalnego ani uchodźcy i wystarczyło go wylegitymować inne postępowania były przerwaniem pauzy kierowcy i

Odpowiedz

Krzysztof, 3 września 2019, 19:02 0 0

Wiemy że jest to obywatel Czech, więc mogą mu sprawdzić DO, paszport i nara, a rzecznik od razu co mu wolno..

Odpowiedz

Mariusz, 4 września 2019, 20:29 0 0

Z doświadczenia wiem że gdy pracownicy w Niemczech mają pauzę to nie ma takiej możliwości żeby im ją przerwać i tak powinno być w każdym zawodzie pozdrawiam

Odpowiedz

Krakus, 10 września 2019, 8:14 0 0

Hieny żywią się padliną...

Odpowiedz

suzuki900r, 23 września 2019, 23:25 0 0

Nie maja prawa . straż graniczna , ITD , POLICJA , PAŁZA TO PAŁZA człowiek w tym czasie odpoczywa i ma czas by zjeść. A tłumaczenie ze maja prawa to NIE MAJA !!! na to jest paragraf

Odpowiedz

Mariusz, 26 września 2019, 23:12 0 0

"jednak w polskim prawie nie ma przepisu, który by tego zabraniał. Jest to po prostu dobrowolnie przyjęta reguła" i w tym zdaniu autor tego artykulu majac elementarna wiedze o prawie... dal by sobie siana z dalszymi dywagacjami na temat czy moga czy nie.... oni moga dzialac tylko w granicach prawa czyli moga robic to na co im prawo zezwala... (nigdzie nie jest napisane ze moga przerwac kierowcy pauze) natomias obywalat moze robic wszystko czego prawo mu nie zabrania.....
i proponuje ze zrozumieniem tresci przeczytac sobie rozporzadzenie WE 561/2006 art 4

Odpowiedz

Kyso, 30 września 2019, 10:22 0 0

Kto Ci tak powiedział? Dawno gorszych bzdur nie czytałem. "oni moga dzialac tylko w granicach prawa czyli moga robic to na co im prawo zezwala" - a prawo zezwala im na kontrolowanie w KAŻDEJ sytuacji poza wyszczególnionymi w treści ustawy. W treści ustawy nic o pauzie kierowcy nie ma, więc nie jest to żaden wyjątek. Nie popisałeś się wiedzą Mariuszku...

Odpowiedz

MiGi, 27 września 2019, 13:54 0 0

Acha czyli SG powinna wziąć podczas pauzy tylko dokumenty stwierdzające legalność pobytu obcokrajowców. Ewentualnie sprawdzić czy coś nie jest przemycane. A z ewentualną kontrolą czasu jazdy np. poczekać do końca pauzy.....???

Odpowiedz

Wojtek, 3 października 2019, 19:45 0 0

czy osoba siedząca na parkingu jest uczestnikiem ruchu? kierując się taką logiką jeżeli na postoju moje 5 letnie dziecko usiądzie za kierownicą to powinno posiadać prawo jazdy ?

Odpowiedz