Filtry powietrza – ubezpieczenie na życie dla silnika samochodu

, 8 października 2019, 0:54

Niektórzy są nadal przekonani, że filtry powietrza  można wytrzepać i przeczyścić, a potem ponowne zainstalować i w ten sposób zaoszczędzić kilka złotych. Takie podejście jest mylne i powoduje szereg problemów – przyjrzyjmy im się z bliska.

Jak czyszczenie filtra wpływa na jego działanie?

Wydajność filtrów powietrza jest obliczana pod konkretne interwały wymian dla danego modelu pojazdu i tak jak w przypadku innych filtrów ten czas powinien być bezwzględnie przestrzegany.  Gdy filtr jest oczyszczany, a nie wymieniany, traci on około 40-50% zdolności filtracyjnej. Dzieje się tak dlatego, że większość cząstek jest osadzona głęboko w wielu warstwach medium filtracyjnego i ich usunięcie „domowymi” metodami jest po prostu niemożliwe. Ponadto podczas takiego czyszczenia zmniejszają się powłoki hydrofobowe, co zwiększa ryzyko przedostania się wilgoci do silnika, a filtr traci swój kształt i wytrzymałość strukturalną. Próba wytrzepania z kurzu filtra przed garażem, najprawdopodobniej skończy się drobnymi pęknięciami medium filtracyjnego i uszczelnień piankowych.

Mechaniczne odpylanie powoduje przesiedlenie cząstek na czystą stronię filtra, a następnie ich zasysanie natychmiast po pierwszym uruchomieniu silnika.

Czy przeczyszczony filtr wpływa na pracę silnika?

Wiemy już jak samodzielne czyszczenie filtra wpływa na jego budowę, strukturę, czy właściwości, ale na tym nie koniec. Wszystko to przekłada się również na pracę silnika w pojeździe, którym się poruszamy, czy który jest głównym narzędziem pracy i źródłem dochodu dla firmy. W tym przypadku możemy liczyć na dwa najbardziej prawdopodobne scenariusze: szybkie zapchanie filtra, który przez to całkowicie przestaje spełniać swoje funkcje lub przepływ powietrza bokiem tzw. „bypass”. W tych dwóch przypadkach dochodzi do zmian ciśnienia różnicowego, które ma wpływ na osiągi silnika. W takiej sytuacji ciężarówki, autobusy czy samochody dostawcze z ciężkimi ładunkami prawdopodobnie doświadczą natychmiastowej różnicy w pracy silnika. Zatkany filtr prowadzi do wysokiego ciśnienia różnicowego, które zwiększa zużycie paliwa, co oznacza, że gdy silnik stara się utrzymać wymagane osiągi, brak powietrza zastępowany jest dodatkowym paliwem, przez co silnik pracuje na bogatej mieszance. Dodatkowe 10% paliwa jest łatwo konsumowane, co przy średnim przebiegu 100 000 km rocznie ze spalaniem 30l/100km daje dodatkowe 3 000 litrów paliwa rocznie.

Po lewej: filtracja powierzchniowa, np. w filtrze do kawy. Po prawej: głęboka filtracja, np. w filtrach powietrza. Niemożliwe jest samodzielne usunięcie osadzonych cząstek.

A może po prostu lepiej wymienić filtr na nowy?

Silniki, które pracują na zbyt bogatej mieszance emitują więcej  zanieczyszczeń do atmosfery i podczas badania mogą mieć problemy z utrzymaniem się w limitach. Ponadto ze względu na słabą filtrację zatkany filtr może całkowicie zablokować przepływ i spowodować wzrost ciśnienia, aż do całkowitej blokady i rozerwania filtra. Jest to równoznaczne z natychmiastowym bypassem skutkującym niskim ciśnieniem różnicowym, które umożliwia przedostanie się  zanieczyszczonego powietrza, wilgoci, cząstek brudu i drobin organicznych do silnika. To zwiększa zużycie łożysk, czy tłoków i może uszkodzić sensory oraz czujniki elektroniczne.

Dwa filtry po lewej stronie ukazują niewystarczającą impregnację. Po prawej zaimpregnowane plisy filtra Hengst zachowane w niemalże idealnym stanie.

Dlaczego właściwa filtracja powietrza dolotowego ma tak duże znaczenie?

Tłoki i łożyska wykazują wyraźne oznaki uszkodzeń spowodowanych pyłem i wlotem cząstek przez kanał powietrzny.

Używając analogii z naszego życia można to zilustrować przykładem biegacza wdychającego zanieczyszczone powietrze. Jeśli biega on bez filtra w postaci maski, mamy do czynienie z zasysaniem powietrza z zanieczyszczeniami („bypass”). Jednakże bieganie w masce oznacza wzrost oporu przepływu i niedostateczną ilość powietrza niezbędną do wysiłku. W obydwu przypadkach wydajność i możliwości motoryczne człowieka są znacznie obniżone tak, jak obniżone są osiągi i możliwości silnika z nieprawidłowo działającym, lub niewymienionym w odpowiednim czasie filtrem powietrza. Tych problemów można uniknąć dbając o terminową wymianę i jakość instalowanego filtra powietrza.

Turbosprężarki mają bardzo niskie tolerancje i RPM do 300000, więc nawet najmniejsze cząstki powodują kosztowne szkody.

Dlaczego Hengst?

Jako producent modułów filtracyjnych, a także partner rozwojowy największych producentów silników i pojazdów silnikowych, Hengst posiada wiedzę i doświadczenie niezbędne do wyprodukowania filtrów powietrza, które spełniają wymogi OE i OEM w całym okresie pomiędzy interwałami. Filtry sygnowane logo Hengst wyróżnia wysoka wodoodporność, 100% szczelność i maksymalna stabilność strukturalna. Specjalne tłoczenie papieru zapobiega zlepianiu się plis, a użyte medium filtracyjne ma zdolność hamowania rozprzestrzeniania się płomieni, co pozwala zapobiec wywołanym przez czynniki zewnętrzne (np. niedopałek papierosa) pożarom komory silnika. Postaw na większą wydajność i efektywniejsze spalanie, dzięki precyzji działania filtrów premium od Hengst.

Hengst Filter.
The SMART Alternative.
www.hengst.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!