60 lat historii miechów pneumatycznych – wywiad

3 grudnia 2019, 8:15

Słysząc nazwę Continental niemal wszyscy mają przed oczami opony. Samochodowe, ciężarowe, do maszyn budowlanych i pojazdów rolniczych. Oczywiście, nie ma w tym błędu, ale warto wiedzieć, że historia tej firmy nie tylko kołem się toczy. Duże znaczenie ma także produkcja miechów do samochodów ciężarowych, o której rozmawialiśmy z Ireneuszem Konteckim z ContiTech Polska.

Wszystko zaczęło się w Hanowerze, w 1871 r. Początkowo tamtejsza fabryka zajmowała się produkcją wszelakich przedmiotów gumowych, wśród których można wymienić piłki, zabawki i obuwie. Przełom nastąpił w 1892 r., kiedy wyprodukowano pierwszą niemiecką oponę rowerową, co w dalszej perspektywie doprowadziło to stworzenia bezbieżnikowych opon pneumatycznych do pojawiających się coraz częściej na drogach samochodów. Continental miał także swój udział w budowie statku powietrznego, ponieważ materiałem firmy uszczelnione zostały komory wypełnione gazem.

W 1904 r. stworzył pierwszą na świecie oponę z rzeźbionym bieżnikiem, w którą wyposażony został wyścigowy samochód Daimlera. Dalszy rozwój firmy to rozpoczęcie produkcji opon pneumatycznych do samochodów ciężarowych, opatentowanie opon bezdętkowych, seryjna produkcja opon radialnych, stworzenie opon zimowych i wprowadzenie opon bezkolcowych czy utworzenie największej w Europie fabryki… węży gumowych.

Continental jest także pierwszą na świecie firmą, która produkowała miechy zawieszenia do ciężarówek i autobusów – tradycja ta trwa już ponad 60 lat. Najważniejszymi wydarzenia w historii działu ContiTech, zajmującego się produkcją miechów zawieszenia, było bez wątpienia przejęcie dwóch uznanych producentów zawieszeń pneumatycznych – w 2005 r. był to niemiecki producent miechów Phoenix, natomiast w 2014 r. – słoweńska fabryka Veyance Technologies, producenta miechów marki Spring-Ride Goodyear.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Co jest obecnie głównym kryterium dla klientów przy zakupie miechów zawieszenia? Cena, trwałość, a może gwarancja? Jak tworzone są Wasze miechy – współpracujecie z producentami pojazdów?

Ireneusz Kontecki: Dla klientów wybierających miechy zawieszenia ContiTech i Phoenix najważniejszym czynnikiem jest jakość, niezawodność i bezpieczeństwo jazdy. Nasi klienci kierują się  mottem „Jakość OE – najlepszy zamiennik”. Naszą przewagę technologiczną nad innymi producentami miechów zawieszenia zyskujemy dzięki bliskim kontaktom z producentami pojazdów użytkowych, jesteśmy dostawcą miechów zawieszenia na pierwszy montaż OE między innymi dla: BPW, DAF, EVO Bus, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, SAF-Holland, VDL-Bus, Volvo i wielu innych. Nasze produkty nie tylko wytwarzamy dla tych firm, ale również bierzemy czynny udział na etapie projektowania miechów zawieszenia dla danego pojazdu. Wszystkie nasze miechy zawieszenia dostarczane na rynek części zamiennych są zgodne ze specyfikacją producenta pojazdów,  jakość OEM jest gwarantowana, a produkt nie różni się niczym od tego dostarczanego na pierwszy montaż.

W Waszej ofercie znajdziemy miechy trzech marek: ContiTech, PHOENIX i PRIME-RIDE. Dlaczego firma zdecydowała się zachować na rynku brandy przejętych firm?

ContiTech, Phoenix i Prime-Ride to silne marki. Nasza oferta pozwala nam zaspokoić potrzeby różnych typów klientów. Oferta ContiTech skierowana jest do perfekcjonistów, poszukujących oryginalnych części OE o najwyższej jakości. Miechy marki Phoenix, produkowane z fabryce na Węgrzech, wybierają klienci poszukujący produktów wysokiej jakości w pełni spełniających specyfikację producentów pojazdów, natomiast oferta Prime-Ride skierowana jest do klientów kierujących się ceną przy wyborze części zamiennych, poszukujących części zamiennych o najlepszym stosunku ceny do jakości.

Jakie są zalety posiadania aż trzech zróżnicowanych marek tego samego produktu w ofercie?

Poszczególne marki wytwarzane są w różnych fabrykach, które były w przeszłości niezależnymi podmiotami. Doświadczenie trzech czołowych producentów miechów zawieszenia stanowi naszą przewagę technologiczną i rynkową nad innymi producentami miechów zawieszenia i to dlatego postanowiliśmy pozostawić w ofercie wszystkie trzy marki miechów.

Czym charakteryzują się produkty poszczególnych brandów oraz do jakich pojazdów są one polecane?

Miechy ContiTech projektowane i produkowane są na rynek pierwszego montażu. Marka całkowicie spełnia specyfikację wymagań stawianych przez producentów pojazdów użytkowych oraz klientów rynku wtórnego. Miechy zawieszenia marki Phoenix są specjalnie zaprojektowane na rynek części zamiennych. Charakteryzuje ją duża elastyczność w odniesieniu do poszerzania oferty miechów zawieszenia, jak również produktów uzupełniających, niezbędnych do montażu miechów tj. zestawów montażowych, specjalnych przyłączy, dedykowanych do określonych typów miechów. Klienci decydujący się na markę premium ContiTech oraz miechy marki Phoenix otrzymają od nas pakiet dodatkowych korzyści w postaci szkoleń technicznych, programów marketingowych, a także specjalny serwis w postaci  ekspresowych dostaw na życzenie klienta.

Paletę produktów uzupełnia nasza ekonomiczna marka Prime-Ride, charakteryzująca się przystępną ceną. Została ona przygotowana z myślą o klientach eksploatujących starsze pojazdy obsługujące rynek lokalny. Od stycznia 2017 roku oferta miechów Prime-Ride została rozszerzona do ponad 300 typów.

W Hanowerze znajduje się Wasze centrum testowe. Jakim testom poddajecie swoje produkty, aby mieć pewność, że spełniają one wszystkie wymagania?

Wysokiej jakości elastomery i kord są starannie dobierane do miechów zawieszenia przez naszych specjalistów, co gwarantuje odporność na siły rozrywające i zapewniając jednocześnie odpowiednią charakterystykę miechów zawieszenia podczas jazdy. Nieustanne badania i rozwój naszych materiałów z gumy naturalnej i chloroprenowej sprawiają, że nasze miechy zachowują się tak samo dobrze w  temperaturze minus 60°C, jak i ekstremalnych temperaturach 80°C i wyższych.

Wykorzystujemy również wieloosiowe stanowiska serwo-hydrauliczne z komorami klimatycznymi do przeprowadzenia testów wytrzymałościowych w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Geometrię 3D naszych resorów pneumatycznych, przy różnych położeniach osi i ciśnieniach, można precyzyjnie zmierzyć za pomocą specjalnego czteroosiowego kinematycznego stanowiska testowego z technologią laserowego pomiaru.

Każdy z zaprojektowanych przez nas produktów pomyślnie przeszedł te i inne rzeczywiste testy wytrzymałościowe i praktyczne na długo przed pierwszym prototypem, który został zamontowany w pojeździe. W 2012 roku nasze centrum testowe było dodatkowo wyróżnione jako jedne z niewielu w Europie, uzyskując akredytację do wykonywania przyspieszonych testów korozyjnych.

Jako uzupełnienie oferty miechów zawieszenia dostępne jest również pod Wasza marką dedykowaną wyposażenie warsztatowe. 

Oprócz miechów zawieszenia ContiTech oferuje również zestawy śrub do montażu miechów zawieszenia marki ContiTech, Phoenix i Prime-Ride. Do większości miechów zawieszenia stosowanych w ciężarówkach, naczepach czy autobusach możemy dobrać odpowiedni zestaw montażowy śrub. Mechanicy nie muszą marnować więcej czasu na poszukiwanie odpowiednich śrub, nakrętek czy zawleczek. Nasze zestawy śrub usprawniają pracę sprzedawcom części, zaopatrzeniowcom i mechanikom.  Wszystkie elementy zestawów wykonane są z materiałów spełniających wymagania pierwszego montażu.

Jakie pokrycie rynku zapewniacie? Czy planujecie rozszerzenie swojej oferty o nowe produkty?

Nasza obecna oferta pokrywa 97% referencji miechów zawieszenia rotujących na rynku części zamiennych. Jako czołowy producent miechów zawieszenia na pierwszy montaż OE mamy wiedzę jakie referencje są dostarczane na pierwszy montaż, w jakim czasie i w jakich ilościach. Mając tę wiedzę stale dostosowujemy naszą ofertę do potrzeb rynku części zamiennych, uwalniając kolejne referencje marki ContiTech z rynku OE na rynek części zamiennych. Ofertę następnie poszerzamy o odpowiedniki marki Phoenix wytwarzane na Węgrzech oraz miechy marki  Prime-Ride, które produkowane są w naszym zakładzie zlokalizowanym w Słowenii.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!