Jakie smary do łożysk i jaki smar do sworzni koparki wybrać? To pytanie stawia sobie wielu operatorów maszyn i mechaników.
Najbardziej popularne zagęszczacze smarów do łożysk to proste zagęszczacze litowe oraz kompleksy litowe. Prosty zagęszczacz litowy posiada zazwyczaj wystarczające właściwości, aby smar na jego bazie mógł zostać zastosowany w większości łożysk. Takie smary na bazie prostych zagęszczaczy litowych stosowane są w większości tanich i popularnych smarów. Te, nie dość, że nie oferują dobrej ochrony przed zużyciem, to stosunkowo szybko tracą swoje parametry, łatwo są wyciskane z miejsc, gdzie powinny być jak najdłużej, a do tego w wielu przypadkach należy je często uzupełniać, co powoduje niepotrzebne koszty.
Do bardziej wymagających zastosowań lepiej użyć kompleksu litowego, ponieważ posiada on lepszą stabilność termiczną w wyższych temperaturach oraz lepszą stabilność mechaniczną. Smar na bazie kompleksu litowego ma zastosowanie w łożyskach kół pojazdów, w silnikach elektrycznych, itp.
Dzięki zastosowaniu kompleksu litowego, zamiast prostego zagęszczacza litowego, mamy możliwość w wielu przypadkach na przedłużenie okresów między wymianami smaru, a to z kolei mniejsze przestoje i większa wydajność sprzętów roboczych, budowlanych czy motoryzacyjnych.
Wszystkie smary zawierają dodatki zapobiegające korozji, przeciwutleniające oraz chroniące przed zużyciem. W większości przypadków zawierają one również dodatki EP. Jeśli wymagana jest podwyższona odporność na zużycie, musi zostać zastosowany inny typ zagęszczacza, na przykład wapniowy, kompleks wapniowo-litowy, itp.
Jednym z nielicznych smarów dedykowanych głównie do łożysk jest smar fińskiej marki Neste Superlix EP2. Smar nadaje się do smarowania nie tylko łożysk, ale i elektronarzędzi. Smar ten sprawdza się również smarując łożyska kół samochodowych w pojazdach osobowych oraz w ciężkim transporcie.
Jaki smar do sworzni koparki?
W przypadków smarów do sworzni, baza olejowa o wysokiej lepkości daje olbrzymią przewagę. Smar musi również doskonale przylegać do metalowej powierzchni. Można tego dokonać stosując odpowiedni dodatek, dzięki któremu smar otrzymuje właściwość „nie rozchlapywania się” pod wpływem obciążenia udarowego.
Tani smar do sworzni, który niestety jest najbardziej popularny na rynku, często wycieka, a jego pozostałości niekiedy zostają na nowej kostce brukowej, co strasznie utrudnia pracę operatorom. Takie smary często też należy uzupełniać, a koparki, sprzęt budowlany zamiast pracować i zarabiać musi zostać na jakiś czas wyłączony, aby uzupełnić ubytki smaru. Pojawia się także korozja, bowiem tanie smary do sworzni nie chronią należycie mechanizmów przed wodą.
Smary do sworzni zawierają podobne zestawy dodatków, co smary do łożysk, z tą różnicą, że zawierają „mocniejsze” dodatki EP. Tego typu smary zawierają często również grafit oraz dwusiarczek molibdenu. Maszyny pracujące na zewnątrz są często wystawione na działanie deszczu lub wody, co było powodem stworzenia smaru Neste OH Grease na bazie mydła wapniowego jako zagęszczacza. To smar, który jest całkowicie woodoodporny, działa antykorozyjnie, nie wycieka ze sworzni i jest plastyczny, a samo usunięcie go z rękawic czy samych rąk nie wspominając o częściach roboczych jest bardzo trudne.
Na rynku dostępne są smary Neste OH Grease 0 i Neste OH Grease 2. Zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest pora ich zastosowania. Neste OH Grease 0 – jako smar bardziej płynny, lepiej sprawdzi się zimą, kiedy to Neste OH grease 2 może okazać się zbyt gęsty. Jednak oba smary są to produkty wybierane najczęściej do pracy w trudnych warunkach, w których inne smary mogłyby zostać wymyte przez wodę.
Komentarze