DAF liderem w ciągnikach siodłowych i segmencie ciężkim

, 24 stycznia 2020, 8:35

Udział firmy DAF w polskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych (powyżej 16t DMC) wyniósł 22% w 2019 roku i 20,5% w segmencie powyżej 6t DMC.

– 2019 to rok wytężonej pracy dla firmy DAF w celu utrzymania pozycji w segmencie transportu międzynarodowego i zwiększenia udziału w podwoziach do zastosowań specjalnych. — powiedział Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Sp. z o.o.

Rok 2019 zakończył się spadkiem rejestracji o 7,1% w ciężkim segmencie powyżej 16 ton DMC osiągając 25 486 pojazdów. Segment lekki, z kolei, wzrósł o 17,1% do 2 408 pojazdów. Jest to pierwszy znaczący wzrost tego segmentu od 5 lat. Segment 6-16 ton prawie osiągnął wynik z roku 2013 (2 582 pojazdy). Kolejny nowy trend dotyczący lekkiego segmentu 6-16 ton DMC to wzrost znaczenia pojazdów o DMC 12 ton. Pojazdy te mają 40% udziału i jest to największa, pod względem ilości rejestracji, kategoria tonażowa tego segmentu. W roku 2018 największą kategoria tonażową lekkiego segmentu stanowiły pojazdy 7,5t DMC, które osiągnęły połowę wszystkich rejestracji od 6 do 16 ton.

Firma DAF dostarczyła w sumie 5 710 pojazdów (20,5% udziału), na co składało się 5 598 rejestracji w ciężkim segmencie (22% udziału) i 112 w lekkim (4,7% udziału). DAF utrzymał pozycję lidera w segmencie powyżej 6 ton DMC, w segmencie powyżej 16 ton DMC oraz, po raz 15. z rzędu, w ciągnikach siodłowych, których pod marką zarejestrowano 4 925 sztuk, co stanowi 24,2% krajowego rynku. Wdrożenie w 2019 roku działań mających na celu poprawę pozycji marki DAF w segmencie podwozi do zastosowań specjalistycznych miały realne przełożenie na wyniki rynkowe. Rejestracje podwozi 4. osiowych marki wzrosły o 72% w stosunku do roku 2018.

W dostawach pojazdów DAF prym wiodły pojazdy serii XF, które stanowiły 91% całości.

Polscy klienci kupili prawie 10% całej produkcji europejskich fabryk DAF. Kontrakty serwisowe DAF Multisupport osiągnęły rekordowy w skali Europy udział 57,6%. Wynik 1 869 sfinansowanych pojazdów przekłada się na 32,7% udziału w całkowitej sprzedaży DAF w Polsce – identycznie jak rekordowy rok 2018 – i jest drugim najlepszym wynikiem w Europie. Sprzedaż części na poziomie 55 mln Euro, co stanowi wzrost o 9,2%, z czego aż 23% przypada na części dostępne w ramach katalogu TRP. Dzięki otwarciu dwóch nowych obiektów serwisowych marki DAF w Suwałkach i Godzieszowie koło Zgorzelca sieć dealerska DAF w Polsce osiągnęła rekordową ilość serwisów – 29. Są to na wskroś nowoczesne obiekty oferujące najszerszy w branży pakiet usług i świadczące nawet niestandardową pomoc klientowi w potrzebie.

W roku 2019 firma DAF kontynuowała też akcję szkolenia kierowców w programie DAF EcoDrive+. W ramach tego programu każdy klient odbierający nowy pojazd serii CF i XF od polskich dealerów otrzymał voucher uprawniający do nieodpłatnego przeszkolenia z ekonomicznej jazdy jednego kierowcy. 3 604 kierowców zostało przeszkolonych w ramach programu osiągając poprawę wyników zużycia paliwa przekraczającą 10%, jednocześnie zwiększając średnią prędkość przejazdu o ponad 1%.

Według prognozy DAF rynek 2020 osiągnie ilości zbliżone do 2019 roku z prawdopodobną korektą w pierwszym półroczu, ze względu na bardzo duży volumen rejestracji w pierwszej połowie minionego roku. W założeniach jest wzrost udziałów marki DAF głównie w segmencie ciężkich podwozi do zadań specjalnych, który to rynek systematycznie zacznie zwiększać swój udział w segmencie ciężkim i jako jedyny wykaże dynamikę wzrostową w stosunku do roku 2019. Transport międzynarodowy będzie skoncentrowany na utrzymaniu liczebności swojego taboru bardziej niż na ekspansji, stąd też nowe rejestracje pojazdów do transportu długodystansowego wiązać się będą głównie z planową wymianą taboru.

Obecna sytuacja gospodarcza jest stabilna. Indeks PMI na poziomie 48,00 pkt (grudzień 2019) oznacza w tym przypadku wyczekiwanie na rozwój sytuacji w Europie i na Świecie. Czynniki ryzyka dla transportu to głównie niewiadoma co do wyników negocjacji po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię, napięcia w handlu i spowolnienie wschodzących rynków, zwłaszcza w Chinach w wyniku wojny celnej z USA. Perspektywa dla rynku unijnego, najważniejszego dla polskiego biznesu, jest stabilna i nie wykazuje ryzyka znaczących wahnięć koniunktury w 2020 roku. Uzgodnione zasady Pakietu Mobilności są sumarycznie łagodniejsze, niż wynikałoby to z pierwotnych zapowiedzi, szczególnie w zakresie kabotażu i obowiązku powrotu do kraju macierzystego ponadto uzgodnione vacatio legis sięga aż 18 miesięcy, co daje więcej czasu na przygotowanie się firmom transportowym na nadchodzące zmiany.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!