Służba zdrowia w Sztokholmie inwestuje w nowe pojazdy, aby skutecznie mierzyć się nawet z najbardziej wymagającymi zadaniami. W jej flocie znalazł się pojazd Scania do intensywnej terapii.
90 sekund. W tym czasie załoga karetki pogotowia ratunkowego powinna opuścić bazę w Solnej w Szwecji i wyruszyć do zgłoszenia. W nowym pojeździe do intensywnej terapii przewożeni są najbardziej wymagający pacjenci. W każdym wieku, w całym kraju, a nawet za granicą. Często z całym zespołem służb medycznych.
Nowa karetka intensywnej terapii z regionu Sztokholmu została zbudowana na podwoziu Scania i zarejestrowana jako autobus, ponieważ znajduje się w niej więcej niż dziewięć miejsc siedzących i transportowany jest pacjent. Pojazd ma 10 m długości i 3,5 m wysokości.
Koronawirus osiada na płucach, a ci, którzy zachorują, potrzebują opieki pulmonologicznej na oddziale intensywnej terapii. Obecnie możemy zapewnić opiekę na podobnym poziomie już podczas transportu. Mamy ten sam sprzęt medyczny oraz zapasy tlenu, a dzięki systemom zabezpieczającym i zasilania awaryjnego możemy zrobić też dłuższe postoje – wyjaśnia Christian Strand, który od 13 lat jest ratownikiem pogotowia i kierownikiem pojazdu na stacji w Solnej.
W pojeździe ratowniczym Scania jest również miejsce na dwa inkubatory. Ambulans jest wykorzystywany przez pediatrów ze Szpitala Uniwersyteckiego Karolinska, którzy pomagają dzieciom z różnych części kraju. Rosnące zapotrzebowanie na duże pojazdy transportowe w sektorze opieki zdrowotnej wynika z rozwijającej się opieki medycznej.
Transport pacjenta zawsze niesie ze sobą poważne ryzyko. Istotny jest nawet sposób, w jaki zespół porusza się wokół pacjenta, dlatego członkowie zespołu starają się pozostać zabezpieczeni pasami. Jeśli trzeba podjąć bardziej zaawansowane działania czy pomiary pojazd musi stanąć. Ambulans posiada silnik diesla i akumulatory zapewniające pracę przez 24 godziny. W przypadku awarii układu hydraulicznego, tylną windę załadunkową można obsługiwać ręcznie. Zapasy tlenu zwykłej karetki pogotowia wynoszą 1000 l tlenu, tymczasem w pojeździe pogotowia intensywnej terapii wynoszą 12 000 l – wyjaśnia Christian Strand.
Opracowanie projektu pojazdu zajęło około trzech lat. Powstał on w oparciu o potrzeby i opinie grupy pracowników z obsady pojazdów specjalnych. Zabudowę wykonała firma Groth Kaross AB. Jednym z wyzwań związanych z tego typu pojazdami jest konieczność utrzymania działania kilku funkcji, na przykład specjalistycznego systemu ogrzewania, zwykle używanego w budynkach.
Ambulans został poddany różnym testom pod kątem występujących przeciążeń i wytrzymałości konstrukcji podłogi, foteli i noszy. Zamontowano w nim tylną windę załadunkową, możliwe jest również swobodne przejście do kabiny.
Kwestie bezpieczeństwa miały dla nas priorytetowe znaczenie podczas planowania inwestycji w transport związany z intensywną opieką medyczną w regionie Sztokholmu – dodaje Christan Strand.
Fakty na temat pojazdu Scania do intensywnej terapii o numerze 339-9190:
- 13-litrowy, 6-cio cylindrowy silnik Scania o mocy 410KM spełniający normę Euro 6,
nadwozie wykonane przez firmę Groth Kaross, - system hamowania awaryjnego z radarem i kamerą, kamera cofania 360 stopni, asystent pasa ruchu Scania,
- akumulatory litowo-jonowe oraz dodatkowy system awaryjnego zasilania do 10 godzin,
- znaczne ilości sprzętu medycznego, takiego jak pompy z lekami oraz możliwość monitorowana stanu pacjenta,
- system blokad w podłodze ułatwiający reorganizację przestrzeni.
Komentarze