Rozrusznik ma za zadanie uruchomić silnik spalinowy. Najczęściej stosowane są rozruszniki elektryczne, czyli silniki prądu stałego, które obracają wał korbowy silnika oraz nadają mu odpowiednią prędkość obrotową. Prędkość ta pozwala silnikowi rozpocząć samodzielną pracę. Rozrusznik pobiera podczas uruchamiania silnika najwięcej energii elektrycznej z akumulatora. Składa się on m.in. z głowicy, bendiksa (wraz z zabezpieczeniem oraz podstawą zabezpieczenia), przekładni, automatu i jego sprężyny, wirnika, stojana, szczotkotrzymacza oraz tylnej pokrywy. Całość uzupełniają śruby.
Rozrusznik może ulec różnym usterkom. Jeśli nie może się on zatrzymać (rozrusznik nie przestaje się obracać) w przypadku, gdy powinien to zrobić, możliwe są m.in. usterki o charakterze elektrycznym oraz mechanicznym.
Przyczyny elektryczne usterki
- Uszkodzona stacyjka lub elektroniczny układ załączający rozrusznik (w przypadku aut, w których do rozruchu nie potrzebujemy kluczyka), czyli końcowy stopień mocy (przekaźnik lub tranzystor kluczący tenże przekaźnik).
W tym przypadku rozwiązaniem jest sprawdzenie elektrycznego układu rozruchu. Jeśli uda się wyeliminować awarię samej stacyjki, to konieczna będzie dalsza diagnostyka. - Styki łącznika elektromagnetycznego tzw. automat rozrusznika uległy sklejeniu/zwarciu.
Remedium na tę usterkę będzie zakupienie nowego automatu oraz bendiksa. O możliwości uszkodzenia tego ostatniego świadczy zazwyczaj jego kolor – czarna przypalona stal.
Przyczyny mechaniczne usterki
- Uszkodzony i przycierający się łącznik elektromagnetyczny w tulei bądź w widełkach. Przyczyną takiego uszkodzenia może być zabrudzenie pyłem lub zgęstniałym starym smarem. Naprawa polega na wymianie łącznika elektromagnetycznego na nowy lub jego oczyszczeniu.
- Uszkodzony zębnik bendiksu kleszczący się w zębniku koła zamachowego. Konieczna będzie wizyta w warsztacie mechaniki pojazdowej celem oględzin kilku elementów oraz wymiany bendiksu.
- Uszkodzony zębnik wieńca koła zamachowego kleszczący się w zębniku bendiksu lub suma uszkodzeń tych obu elementów.
Uszkodzenie zębników nie musi powodować ciągłej pracy rozrusznika, a tylko ich zwłoczne rozłączenie. Podczas oględzin tych elementów w warsztacie mechaniki pojazdowej dokonana będzie diagnostyka. W grę wchodzi także wymiana wieńca koła zamachowego, a w skrajnych przypadkach wymiana obu elementów.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Klient, 2 września 2020, 12:58 1 0
Brawo AS-PL!
Odpowiedz