Powrót „Profesjonalnych Kierowców”

, 4 września 2020, 14:55

Największa akcja CSR w branży transportowej na początku pandemii przeniosła się wyłącznie do sieci, gdzie prowadzone były szkolenia online. Po dłuższej przerwie nareszcie udało się jednak przejść od teorii do praktyki. Profesjonalni kierowcy kształcili się na Torze Jastrząb.

Akcja „Profesjonalni Kierowcy” to wspólna inicjatywa Volvo Trucks oraz szeregu firm partnerskich, której celem jest przygotowywanie kierowców ciężarówek posiadających uprawnienia C+E do podjęcia pracy w branży transportowej.

Brak kierowców to jeden z najbardziej doskwierających branży transportowej problemów. Szacuje się, że istnieje zapotrzebowanie nawet na 100 tys. osób, które mogłyby podjąć pracę w transporcie. Pewnym utrudnieniem dla przedsiębiorstw jest jednak także to, że od razu po przebyciu kursu oraz zdaniu egzaminów, początkujący kierowcy nie są gotowi do podjęcia pracy. Właśnie dlatego powstała akcja „Profesjonalni Kierowcy”, a w jej ramach 3 września, po raz pierwszy po przerwie pandemicznej, odbyło się szkolenie na torze Autodrom Jastrząb. Doświadczeni szkoleniowcy odbyli z uczestnikami akcji szereg przejazdów po torze oraz drogach publicznych, udzielając cennych porad m.in. w zakresie bezpieczeństwa jazdy, skomplikowanych manewrów, ekonomiki zużycia paliwa, a także zachowania w trudnych sytuacjach drogowych (takich jak uczestnictwo w kolizji).

Organizatorzy chwalą się, że aż trzy czwarte kierowców, którzy przechodzą szkolenia w ramach akcji, znajduje potem pracę w branży transportowej.

W trakcie trwania szkoleń odbyła się także konferencja prasowa, którą poprowadziła znana dziennikarka i prezenterka, Beata Sadowska. W konferencji wzięli udział przedstawiciele wszystkich firm, patronujących akcji „Profesjonalni Kierowcy”.

Jako pierwsza głos zabrała Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Poland. Jako główny inicjator akcji, Volvo Trucks stara się zachęcać do udziału w niej zarówno kierowców, jak i kolejne firmy, które mogłyby zostać partnerami akcji i tym samym przyczynić się do zwiększenia jej zasięgu.

– Akcja została zainspirowana przez klientów oraz naszych pracowników. Myśl narodziła się podczas jednego ze spotkań z klientami. Zwracali oni uwagę na problemy ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych kierowców. Postanowiliśmy wykorzystać potencjał naszych szkoleniowców, którzy uchodzą za najlepszych w Polsce, ale i w Europie. Akcja wpisuje się w filozofię sprzedaży Volvo Trucks, które przecież kojarzone jest z bezpieczeństwem. Zgłosiliśmy projekt akcji w centrali i dostaliśmy zgodę oraz grant na realizację. – powiedziała Małgorzata Kulis. – Przez 5 lat trwania akcji udało nam się nie tylko wyedukować wielu kierowców, ale także przyczynić się do zmiany myślenia o kierowcach ciężarówek. Dzisiaj być kierowcą to jest przeżycie, to powinna być atrakcja dla młodych ludzi. Młodzi mogą zmieścić w naszych kabinach rowery, ciężarki do ćwiczeń, mogą wykorzystać przerwy na zwiedzanie – to jest coś innego niż było kiedyś. Kierowcy będą nadal bardzo ważni w przyszłości. Ten zawód nie zniknie. W czasie pandemii kierowcy stali się bohaterami, dzięki którym towary nie zniknęły z półek. Chcielibyśmy poprzez akcję, ten wizerunek utrwalać. – dodała dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Poland.

Błażej Szczerba, doradca zarządu firmy brokerskiej MJM Brokers wyjaśnił rolę swojego przedsiębiorstwa w partnerstwie „Profesjonalnych Kierowców”:

– Co daje nam udział w akcji? Traktujemy to jako nasze zobowiązanie. Jesteśmy specyficznym brokerem ubezpieczeniowym, 90% naszego biznesu skupione jest na branży ciężarowej. W naszym portfelu jest obecnie 200 firm transportowych, dlatego też żyjemy w branży i z branżą. Każdy jej kłopot dotyka nas, czujemy się zatem odpowiedzialni. Prewencja i ograniczenie szkodowości wpływa na zmniejszenie kosztów ubezpieczeń, dlatego też wspieramy akcję naszą wiedzą w tym zakresie. – powiedział Błażej Szczerba.

Szkolenia w ramach akcji dotyczą także obsługi oraz kontroli stanu ogumienia.

– Continental wspiera akcję w konkretnych głównych celach. – powiedział Dariusz Wójcik, Dyrektor Generalny Continental Opony Polska. – Prawdziwym wyzwaniem jest troska o bezpieczeństwo na drogach, jest to nadal aktualne, mimo zmieniających się dróg, coraz lepszych pojazdów. ITD zatrzymało w ubiegłym roku ponad 1600 dowodów rejestracyjnych z powodu stanu ogumienia. Jest to kwestia, którą każdy profesjonalny kierowca powinien umieć sprawdzić sam. Kolejny nasz cel to wpływanie na środowisko. Jako Continental chcemy wspierać naszych partnerów, w tym Volvo Trucks, w ograniczaniu spalania i spełnianiu nowych norm emisji spalin. Opony mają znaczący wpływ na te kwestie. – dodał Dariusz Wójcik.

Zdaniem organizatorów akcji, kierowcy powinni również zdawać sobie sprawę z tego, kto jest faktycznym właścicielem użytkowanego przez nich pojazdu oraz kto ponosi odpowiedzialność za poszczególne kwestie z nim związane.

– Trzy czwarte floty na całym świecie jest finansowane leasingiem. – powiedziała Sylwia Chmielewska z Volvo Financial Services – Ale to kierowca jest użytkownikiem auta, mimo że jego właścicielem jest firma leasingowa. Nasze produkty są objęte różnego rodzaju ubezpieczeniami. Pomagamy kierowcom zrozumieć ich szczegóły i mechanizm funkcjonowania, w ten sposób polepszamy im komfort psychiczny korzystania z pojazdu.

Szkolenia w zakresie czynności, które powinien wykonać kierowca w sytuacji np. udziału w kolizji, wspierają firmy ubezpieczeniowe: Ergo Hestia i MAK Ubezpieczenia. Grzegorz Piskun, przedstawiciel firmy Ergo Hestia, powiedział:

– Jako ubezpieczyciel jesteśmy zobligowani do procesu likwidacji szkody. Kierowca jest naturalnym świadkiem zdarzenia, więc do jego zadań należy wezwanie służb ratunkowych, dokładny opis, w miarę możliwości zrobienie fotografii miejsca zdarzenia, zabezpieczenie danych uczestników i często nawet ustalenie winy. Kierowca musi wiedzieć, jak się zachować w takiej sytuacji. Jeżeli jest dobrze wyedukowany, wówczas likwidacja jest sprawniejsza i szybsza, a przez to tańsza, co przekłada się na niższe stawki ubezpieczeniowe.

– Jesteśmy największym brokerem ubezpieczeniowym, pracujemy z każdym klientem, starając się minimalizować ryzyko w jego firmie. Każdemu klientowi rekomendujemy szkolenie kierowców. Widzimy, że przynosi to korzyści. Istotne jest kształcenie w zakresie tego, jak się zachować w trudnej sytuacji, co należy zrobić w przypadku zajścia szkody, jak minimalizować skutki. – dodał Jacek Surmacz, dyrektor biura programów leasingowych i pakietów dealerskich MAK Ubezpieczenia.

Tuż po konferencji odbyła się debata, w której wzięli udział przedstawiciele partnerów akcji Profesjonalni Kierowcy oraz rynkowi eksperci. Jej tematyką była przyszłość zawodu kierowcy w kontekście pojazdów autonomicznych oraz zmian na rynku, jakie spowoduje popularyzacja pojazdów z napędem alternatywnym. Uczestnicy debaty podjęli próbę dokonania prognoz dynamiki zmian na rynku, zgodnie dochodząc do wniosku, że choć produkcja pojazdów nowej generacji będzie możliwa dużo wcześniej, ze względu na realia rynkowe, konieczność zmian w infrastrukturze oraz legislacji, prawdziwej transportowej rewolucji możemy spodziewać się nie wcześniej niż w latach 2040-45.

Szkolenia przeprowadzone na Torze Jastrząb to nie ostatni tegoroczny etap akcji. Organizatorzy zapowiedzieli, że jeszcze jesienią rozpocznie się nowa seria szkoleń online. O jej szczegółach poinformujemy wkrótce.

Szkoleniowcy Volvo Trucks przy nowej gamie pojazdów, prezentowanej na Torze Jastrząb.

Szkolenia w ramach akcji „Profesjonalni Kierowcy” prowadzone są bezpłatnie. Osoby zainteresowane mogą szukać szczegółów na stronie: www.profesjonalnikierowcy.pl/

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!