Volvo Trucks dostrzega zwiększone zainteresowanie LNG

23 września 2020, 13:55

Przewoźnicy i ich klienci są coraz bardziej zainteresowani redukcją emisji CO2 i kosztów poprzez stosowanie schłodzonego skroplonego gazu jako paliwa. Z tego powodu, podobnie jak przy poprzedniej generacji, nowe samochody ciężarowe Volvo FH i Volvo FM są również oferowane z silnikami napędzanymi skroplonym gazem ziemnym i biogazem, które oferują takie same osiągi jak silniki wysokoprężne. Wykorzystanie biogazu umożliwia osiągnięcie transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.

Program UE „Zielony Ład” wyraźnie wskazuje, w jakim kierunku musi zmierzać branża transportowa, aby zapewnić bardziej ekologiczną przyszłość. Oznacza to konieczność określenia terminu zakończenia korzystania z paliw kopalnych. W rezultacie przewoźnicy i ich klienci coraz częściej szukają alternatyw dla oleju napędowego.

W przypadku przewozów długodystansowych samochody ciężarowe napędzane LNG są obecnie najbardziej opłacalną alternatywą dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Paliwo to jest dostępne w wystarczająco dużych ilościach i po konkurencyjnej cenie. Zwiększanie liczby samochodów ciężarowych napędzanych gazem stwarza dogodne warunki do stopniowego poszerzania wykorzystania skroplonego biogazu — mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. środowiska i innowacji w Volvo Trucks.

Układ napędowy Volvo Trucks zasilany skroplonym biogazem i gazem ziemnym ma sprawność energetyczną porównywalną ze sprawnością jego odpowiedników zasilanych olejem napędowym, ale emituje znacznie mniej CO2. Zastosowanie skroplonego biogazu, znanego również jako bio-LNG, zmniejsza emisję netto nawet o 100 procent „od zbiornika do koła” (TTW), natomiast gazu ziemnego o około 20 procent (TTW) w porównaniu ze zwykłym europejskim olejem napędowym.

Zmniejszenie zależności od oleju napędowego wymaga dużych inwestycji

Produkcja biogazu wymaga większej liczby zakładów produkcyjnych do beztlenowego rozkładu odpadów z możliwością schłodzenia gazu do postaci płynnej. Z obliczeń w różnych badaniach wynika, że do 2030 r. ponad 20% oleju napędowego w Europie można zastąpić gazem odnawialnym w postaci bio-LNG. Liczba stacji paliw oferujących skroplony gaz stale rośnie. Już teraz na wielu trasach stacje oferujące gaz mogą być alternatywą dla tych oferujących olej napędowy. Jednak liczba stacji paliw musi nadal rosnąć w tempie odpowiadającym wzrostowi liczby samochodów ciężarowych zasilanych gazem.

Inwestując w samochody ciężarowe napędzane LNG, pokazujemy, że bio-LNG jest ważną alternatywą pozwalającą zmniejszyć zależność od paliw kopalnych. Aby przyspieszyć przejście do transportu neutralnego dla klimatu, konieczne jest jednak dalsze inwestowanie w stacje paliw oferujące skroplony gaz i podejmowanie działań ułatwiających przewoźnikom inwestowanie w samochody ciężarowe zasilane gazem — zauważa Lars Mårtensson.

Przyszłość wymaga stworzenia mieszanki paliw

Ponieważ żaden pojedynczy nośnik energii nie jest w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom związanym ze zmianami klimatu, w dającej się przewidzieć przyszłości będą nadal współistnieć różne rodzaje paliw i układów napędowych.

Zastosowanie nowej technologii będzie kluczem do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Udział samochodów ciężarowych napędzanych LNG będzie stopniowo wzrastał w Europie. Ale nie będą one w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom transportowym. Elektromobilność będzie odgrywać ważną rolę na szczeblu lokalnym, a także regionalnym, a rozwój akumulatorów i infrastruktury ładowania będzie istotnym czynnikiem zwiększania jej zasięgu — wyjaśnia Lars Mårtensson.

Rozwiązania elektromobilne wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe mogą zmniejszyć zapotrzebowanie na akumulatory w transporcie długodystansowym w dalszej perspektywie.

Chociaż dokonano obiecujących zmian w technologii wodorowych ogniw paliwowych, nadal istnieją praktyczne i finansowe przeszkody do pokonania, zanim ogniwa te przyniosą znaczące korzyści klimatyczne w transporcie ciężkim — mówi Lars Mårtensson.

Pomimo wszystkich postępów technicznych w dziedzinie elektromobilności, ciągła poprawa wydajności silników spalinowych będzie jeszcze przez wiele lat odgrywać kluczową rolę w zmniejszaniu wpływu na klimat.

Dzisiejsze silniki pozwalają już teraz wiele zrobić, aby ograniczyć wpływ na klimat. Na przykład zarówno nowe, jak i starsze samochody ciężarowe Volvo z silnikiem wysokoprężnym mogą być zasilane HVO, biopaliwem wytwarzającym bardzo niski poziom emisji CO2 netto. Problem polega na tym, że dostępność biopaliw jest nadal bardzo ograniczona — podsumowuje Lars Mårtensson.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!