Każdego dnia pokonujesz ciężarówką setki, a może nawet tysiące kilometrów. Trasa stawia przed Tobą codziennie nowe wyzwania. Jako doświadczony kierowca z pewnością wiesz, że Twój czas pracy to nie tylko ten spędzony za kierownicą. Czy na pewno znasz wszystkie czynności, przy których powinieneś włączyć „młotki”?
Okresy aktywności kierowcy za kierownicą są rejestrowane przez tachograf, dlatego tak ważne jest prawidłowe rejestrowanie aktywności innych niż jazda. W czasie przerw w jeździe do tachografu nie dociera informacja, czy pracujesz, czy odpoczywasz, więc jedynie odpowiednia rejestracja pozwoli na właściwe wyliczenie należnych Ci świadczeń pieniężnych.
Zakres czynności w Twojej pracy jest bardzo obszerny. O ile włączenie trybu „jazda” i „odpoczynek/przerwa” nie sprawia większych trudności, o tyle „inna praca” może budzić wątpliwości nawet zawodowca. Niekiedy szereg działań z pozoru niemających związku z wykonywaniem czynności służbowych, jest czasem Twojej pracy. Załadunek, rozładowanie towaru, wykonywanie poleceń służbowych – o tym zazwyczaj pamięta nawet początkujący kierowca zawodowy, ale czy na pewno włączasz „młotki”, aby doliczyć do swojego czasu pracy czynności takie jak:
- nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,
- nadzór nad procesem załadunku i rozładunku (tak, nie zawsze robisz to sam),
- dojazd samochodem do miejsca odbioru ciężarówki (jeżeli nie znajduje się ona w bazie),
- formalności administracyjne (wszystkie działania związane z organizacją wyjazdu oraz rozliczeniem się po powrocie),
- utrzymanie pojazdu w czystości,
- tankowanie,
- naprawa pojazdu?
Twoim czasem pracy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym pozostajesz na stanowisku pracy, w gotowości do wykonywania pracy. W szczególności jest to czas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, którego wymiar nie jest Ci znany przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.
A jak z dyżurami? Pamiętasz, że w pracy kierowcy istnieje kilka rodzajów dyżuru? Najczęściej występujące to:
- jazda jako drugi kierowca w załodze,
- wymagane przerwy w prowadzeniu pojazdu,
- oczekiwanie na załadunki/rozładunki, jeżeli znany jest czas ich trwania.
W sytuacji kiedy jedziesz w załodze (z drugim kierowcą), masz naprzemiennie czas pracy (wynikający z prowadzenia pojazdu) oraz czas dyżuru w okresie nieprowadzenia pojazdu. Efektem takiej pracy często jest porównywalna ilość czasu pracy i dyżuru.
Dyżur nie jest czasem pracy, ale w zależności od jego rodzaju musi być rozliczony czasem wolnym lub świadczeniem pieniężnym.
Zapamiętaj! Dyżurów nie zaliczamy do norm czasu pracy!
Twoją pracę rozlicza się zupełnie inaczej niż w jakimkolwiek innym zawodzie. Istotne informacje dotyczące czasu pracy kierowców, przykłady i wyjątki znajdziesz na stronie www.bezpieczniwdrodze.pl.
Specjalnie przygotowane bezpłatne poradniki, opracowane przez specjalistów Państwowej Inspekcji Pracy, z pewnością ułatwią Ci zrozumienie przepisów prawnych.
Wejdź na stronę: www.bezpieczniwdrodze.pl
Materiał przygotowany przez Państwową Inspekcję Pracy.
Komentarze