PKN ORLEN planuje zakup spółki OTP – przewoźnika drogowego paliw płynnych w Polsce. Powstał on na bazie aktywów ORLEN Transport, którego sprzedaż do Grupy Trans Polonia została zrealizowana 2015 roku. Transakcja ma umożliwić wzrost efektywności dotychczasowych procesów logistycznych w Grupie ORLEN, natomiast pozostawienie marży przewoźnika w strukturach Koncernu ma pozwolić na ograniczenie kosztów. Wartość transakcji szacowana jest na ok. 89 mln zł.
– Logistyka to jeden z najbardziej kapitałochłonnych obszarów działalności firm. Dlatego każda optymalizacja kosztów w tym zakresie korzystnie przekłada się na osiągane wyniki. W ramach Grupy ORLEN na bieżąco prowadzimy integrację procesów logistycznych i szukamy nowych rozwiązań, które umocnią naszą pozycję na konkurencyjnym rynku i zwiększą jakość usług. Proces dezinwestycji spółki transportowej Grupy ORLEN realizowany był jeszcze w 2015 r. Dziś widzimy, że tworzenie własnych kompetencji w tym obszarze to skuteczny sposób na rozwój aktywów logistycznych, zwiększanie konkurencyjności i optymalizację kosztów. Stąd nasza decyzja o odzyskaniu perspektywicznych aktywów i zakupie przewoźnika drogowego – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Decyzja o przejęciu przewoźnika przez PKN ORLEN to efekt analiz branży transportowej i zachodzących w ostatnich latach zmian na rynku transportu. Zbudowanie własnych kompetencji logistycznych w ramach Grupy ORLEN pozwoli odpowiedzieć na obecne, nowe wyzwania związane np. z potrzebą skracania łańcucha dostaw.
Transakcja wpisuje się w prowadzone przez PKN ORLEN procesy akwizycyjne, szczególnie przejęcie Grupy LOTOS. Połączona baza logistyczna w przypadku realizacji procesu będzie wymagała dużo większej elastyczności po stronie Grupy ORLEN, którą może zapewnić własna flota. Docelowo PKN ORLEN planuje konsolidację transportu drogowego w ramach jednego wyspecjalizowanego podmiotu.
Celem PKN ORLEN jest wzmocnienie pozycji na rynku przewozów drogowych. Dalszy rozwój spółki transportowej będzie możliwy dzięki poszerzeniu zakresu działalności w obszarze LPG, JET oraz sprzedaży hurtowej paliw, a także o dodatkowe grupy produktowe. Plany i strategia rozwoju logistyki Grupy ORLEN pozostawiają przestrzeń do współpracy z przewoźnikami zewnętrznymi. Docelowy model zakłada dywersyfikację mocy transportowych i osiągnięcie optymalnego poziomu struktury floty własnej do zewnętrznej.
Budowa własnych kompetencji przewozowych ułatwi też politykę kadrową w tym obszarze. Obecnie branża transportowa napotyka na trudności związane z deficytem kierowców autocystern na rynku pracy. Jednym z warunków zawieszających transakcję zakupu OTP przez PKN ORLEN będzie zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
OTP (dawny Orlen Transport) jest jednym z dostawców usług transportu drogowego, który w 2015 roku został sprzedany przez Grupę Orlen. Kupiła ją wówczas prywatna firma Trans Polonia za kwotę 84,5 miliona złotych. W 2019 r. spółka przewiozła prawie 6 mln m3 paliw, paliw lotniczych oraz LPG. Dysponuje nowoczesną flotą ponad 200 zestawów do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia blisko 700 pracowników, w tym ponad 550 kierowców. Przychody spółki w 2019 roku wyniosły 160,6 mln zł, EBITDA 36,1 mln zł, a zysk netto 13,3 mln zł.
Do tej pory przewozy samochodowe Grupy ORLEN rozwijane były w ramach spółki ORLEN Paliwa. Wielkość jej floty transportowej to około 100 pojazdów. Z końcem 2019 r. spółka pozyskała 6 nowych autocystern do przewozu paliw płynnych. Natomiast w 2020 r. wprowadziła do ruchu logistycznego 42 nowe naczepy-cysterny do przewozu i dystrybucji LPG. W wyniku tych inwestycji zdolności przewozowe ORLEN Paliwa w obszarze logistyki wtórnej LPG wzrosły z około 3 proc. do około 40 proc.
Komentarze