Siedemdziesiąt pięć lat po utworzeniu marki Pegaso w Hiszpanii, dziedzictwo oraz pionierski duch wciąż są obecne. Historyczna hiszpańska marka Pegaso została powołana przez Empresa Nacional de Autocamiones (ENASA) w 1947 r. Jej nazwa pochodzi od uskrzydlonego konia z greckiej mitologii, który symbolizuje moc i lekkość. Linię produkcyjną Pegaso ulokowano początkowo w dawnej fabryce Hispano Suiza w Barcelonie, skąd w 1955 r. przeniesiono ją do nowej fabryki w Madrycie — tej samej, gdzie do dziś produkowane są samochody ciężarowe IVECO.
W tym roku obchodzimy ważną rocznicę w historii IVECO, która jest dla nas okazją do przypomnienia imponującego dziedzictwa innowacji, przełomowych osiągnięć i pionierskiego ducha legendarnej marki Pegaso. Jej przyszłościowe i wizjonerskie podejście do projektowania pojazdów i determinacja w dążeniu do doskonałości są obecne w postawie naszych pracowników oraz w pojazdach IVECO przemierzających drogi całego świata – mówi Luca Sra, dyrektor ds. operacyjnych działu pojazdów ciężarowych IVECO.
Dwa pierwsze ciężarowe modele, Pegaso I i Pegaso II, odziedziczyły po Hispano Suiza 66‑D nowoczesną kabinę z płaskim przodem, która stała się tak popularna, że jeszcze przez wiele lat pojazdy z kabiną nad silnikiem nazywano ciężarówkami „typu Pegaso”. Od samego początku samochody ciężarowe Pegaso wyróżniały się osiągami i niskim zużyciem paliwa.
Prototyp elektrycznej ciężarówki z 1952 r. i pierwszy koncepcyjny samochód ciężarowy
Jednym z przejawów pionierskiego ducha Pegaso było zaprojektowanie i wyprodukowanie pierwszej prototypowej ciężarówki z napędem elektrycznym już w 1952 r. Pegaso II po pięciogodzinnym ładowaniu mógł przejechać 75 kilometrów. Prototyp elektrycznego Pegaso II nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, ale posłużył za podstawę opracowania trolejbusów.
Marka Pegaso na Targach Motoryzacyjnych w Barcelonie w 1989 r., zaprezentowała pierwszy koncepcyjny samochód ciężarowy w Europie. SOLO 500 wyprzedzał swoją epokę wieloma powszechnie dziś wykorzystywanymi technologiami – takimi jak GPS, kamery cofania, radar zbliżeniowy i inne systemy wspomagające kierowcę.
Historia produkcji
Pierwszą fazę budowy fabryki Pegaso w Madrycie ukończono w 1955 r. Przez cały okres swojego działania zakład ewoluował, a dziś znajdują się tam linie produkcyjne oraz centrum badawczo-rozwojowe ciężkich pojazdów IVECO.
W 1957 r. Pegaso zakupiła firmę SAVA, która w swojej fabryce w Valladolid produkowała lekkie i średnie samochody użytkowe. Od 1990 r. w zakładach tych działa linia produkcyjna modelu Daily. Przez lata fabryka wypracowała sobie międzynarodową renomę, a dziś jest pionierem przemysłu 4.0 i ma certyfikat Gold w programie WCM. Produkuje Daily w wersji z kabiną i podwoziem, a także Daily Hi‑Matic z 8‑biegową przekładnią automatyczną IVECO. W Valladolid produkowane i lakierowane są też blachy kabin dostarczane do zakładów IVECO w Madrycie.
Pegaso, która swego czasu produkowała także samochody osobowe, jako jedna z nielicznych marek może poszczycić się rywalizacją w takich zawodach, jak GP Monako (1952), 24‑godzinny wyścig Le Mans (1953) czy Carrera Panamericana (1954). Z IVECO łączy ją też historia udziału w wyścigach samochodów ciężarowych. Samochody Pegaso startowały w Wyścigowych Mistrzostwach Europy Samochodów Ciężarowych w 1989 i 1990 r., odniosły cztery zwycięstwa z rzędu na torze Jarama oraz uczestniczyły w kilku edycjach Rajdu Paryż-Dakar.
Komentarze