Od modułu do szczegółu – filtracja oleju z Hengst Filter

, 14 września 2021, 7:50

Firma Hengst opracowała nowy moduł filtracji oleju i zarządzania przepływem płynów do 6-cylindrowych, rzędowych silników o pojemności skokowej 12,8-15,6 litra, które montowane są w Mercedesach Actros MP4/MP5. Produkowany przez Hengst aluminiowy odlew stanowi serce układu obiegu oleju dla platformy silników ciężkich Daimler AG Heavy Duty Engine i montowany jest na całym świecie w pojazdach ciężarowych i użytkowych popularnych marek, takich jak Mercedes-Benz, Freightliner, EvoBus i Fuso, a także w wielu maszynach rolniczych i budowlanych np. Class Jaguar czy Fendt.

Budowa modułu

Podstawowe komponenty takie, jak odlewy aluminiowe, części wykonane techniką wtrysku tworzyw sztucznych oraz zintegrowane elementy filtra oleju, są od początku do końca produkowane we własnych fabrykach Hengst.  Opracowany z myślą o silnikach HDEP moduł umieszczony jest na kołnierzu na skrzyni korbowej i zawiera filtr oleju, wymiennik ciepła, zawory, czujniki, połączenia i pompę płynu chłodzącego. W związku z tym rozwiązanie to opiera się na całkowicie zintegrowanym systemie przekierowania płynów bez węży i rur dla niefiltrowanego oleju, czystego oleju i płynu chłodzącego. Złożony z ponad 50 części system oszczędza przestrzeń montażową i wagę, a przy minimalnym oporze przepływu przyczynia się również do oszczędności paliwa i niższej emisyjności. Dzięki temu całkowita waga odlewu uległa zmniejszeniu o 44%.

Działanie modułu

Warto zwrócić uwagę na fakt, że moduł zawiera w sobie również zawór obejściowy oleju, czyli tzw. bypass, zawór spustowy oraz termostat olejowy (rys 1,2,3). W standardowych warunkach pracy zawór bypass pozostaje zamknięty. Wtedy cały olej przepływa przez filtr oleju, w którym separowane są zanieczyszczenia. W chwili, kiedy ciśnienie różnicowe filtra nadmiernie wzrasta, dochodzi do spowolnienia przepływu oleju co grozi przerwaniem procesu smarowania silnika. Aby temu zapobiec, nadmierna różnica ciśnień przed i za filtrem powoduje otwarcie zaworu bypass i utrzymanie przepływu odpowiedniej ilości oleju (w tej sytuacji już niefiltrowanego).

Wymiana filtra oleju

W celu ułatwienia serwisu olejowego w module tym jest zamontowane rozwiązanie ułatwiające demontaż i montaż wkładu filtra oleju. Zawór serwisowy w momencie odkręcania pokrywy unosi się do góry i otwiera kanał odpływowy oleju, który ścieka do miski olejowej. Po odczekaniu kilku minut można całkowicie wykręcić filtr. Dzięki temu rozwiązaniu wymiana filtra jest prosta i nie niesie ze sobą ryzyka zabrudzenia silnika olejem. Jak wiadomo, stabilizacja temperatury oleju to wyzwanie, przed którym od lat stoją konstruktorzy silników. Utrzymanie stałej temperatury oleju niezależnie od obciążenia silnika gwarantuje odpowiednie smarowanie, a także pozwala utrzymać wysokie właściwości smarne oleju podczas interwału jego wymiany. Ważnym elementem opracowanego przez Hengsta modułu jest regulacja temperatury oleju. Odbywa się ona za pomocą zaworu sterującego otwarciem termostatu i skierowaniem przepływu oleju przez chłodnicę olejową.

Działanie filtra oleju

W przedstawionym module zastosowano wymienny wkład filtra oleju Hengst (nr kat. E510H07 D129) o charakterystycznym kształcie i budowie oraz powierzchni filtracyjnej aż 66 m2. Umieszczone w elemencie filtrującym, na długości plis dyski pośrednie wpływają na zwiększenie stabilności oraz odporności filtra na duże siły nacisku działające podczas pracy. Dyski utrzymują również otwarte na przepływ plisy, co gwarantuje optymalne reagowanie i utrzymanie niskiego ciśnienia różnicowego w filtrze, a tym samym możliwie najlepszą wydajność filtracji. Wyjątkowa konstrukcja filtra Hengst zapewnia należyte smarowanie silnika w całym okresie międzyserwisowym. Wymiana wkładów filtra oleju powinna odbywać się zgodnie z podanymi przez producenta pojazdu interwałami.

Dobór filtra, a dobór oleju

Hengst Filter to ponad 60 lat doświadczenia w tworzeniu rozwiązań filtracyjnych na pierwszy montaż. W zależności od konstrukcji silnika tworzymy odpowiednie media filtracyjne o różnym stopniu pochłaniania zanieczyszczeń i okresie eksploatacji. Jeśli stosujesz opracowane na wydłużone przebiegi oleje hydrosyntetyczne, to wiesz, że mają one pakiet wydłużających żywotności oleju dodatków, ale jednocześnie bardziej agresywnie oddziałują na medium filtracyjne w porównaniu do olejów półsyntetycznych. Wraz z takim olejem warto zamontować filtr posiadający medium o wydłużonej trwałości tj. medium syntetyczne czy medium kompozytowe, które zatrzyma cząstki o wielkości 4μm i 20 razy lepiej odseparuje cząstki o średnicy 10 μm. Dzięki temu otrzymasz czystszy olej w układzie smarowania i lepsza ochronę elementów silnika. W porównaniu ze standardowym medium filtracyjnym medium kompozytowe wykazuje dobrą odporność chemiczną i wyróżnia się doskonałą skutecznością separacji i zdolnością do pochłaniania zanieczyszczeń, co ma znaczenie w kontekście wymogów dotyczących czystości oleju silnikowego i wydłużeniem okresów wymian. Dobór odpowiednich warstw decyduje o właściwościach medium filtracyjnego.

Mówiąc krótko tylko odpowiednio dobrany wg specyfikacji producenta filtr gwarantuje sprawne działanie i filtrację oleju podczas całego, długiego okresu eksploatacji pojazdu pomiędzy wymianami serwisowymi. Filtry Hengst dają gwarancję, użycia odpowiedniego medium filtracyjnego odpornego na procesy starzenia, wysoką temperaturę i na przepuklenia (miara mechanicznej wytrzymałości). Zatem dobrze dobrany olej musi iść w parze z precyzyjnie dobranym filtrem.

 

Moduły filtracyjne do zarządzania przepływami płynów są coraz powszechniej stosowane wszędzie tam, gdzie wymagana jest niezwykła precyzja filtracji, zarzadzanie temperaturą pracy, zmniejszenie masy i powierzchni montażowej przy jednoczesnym zachowaniu dużej mocy silnika. Dodatkowe, opracowane przez Hengst rozwiązania typu samonaprowadzający trzpień czy zawór spustowy oleju, pomagają w montażu i demontażu wkładów podczas obsługi pojazdu. Odpowiednio dobrane medium filtracyjne pomaga utrzymać czystość oleju pomiędzy wymianami serwisowymi. Podczas serwisowania modułów warto wybrać filtry Hengst, które pomogą chronić silnik i jego podzespoły zgodnie z zamierzeniami producenta.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!