Ekonomiczna jazda się opłaca – krótka rozmowa ze zwycięzcą Optifuel Challenge 2021

, 15 listopada 2021, 14:10

Konkurs ekonomicznej jazdy Renault Trucks Optifuel Challenge cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w branży transportowej. Tegoroczne zawody wygrał Grzegorz Gapiński z firmy Transport Gapiński. Zadaliśmy zwycięzcy kilka pytań.

Czy do finału przygotowywał się Pan w jakiś specjalny sposób? Czy na miejscu czuł Pan, że jest w gronie faworytów?

Grzegorz Gapiński: Nie, nie przygotowywałem się do finału ponieważ tak naprawdę nie ma jak się przygotować. Nie znamy trasy zawodów, a gdy już jedziemy to wszystko może się zdarzyć i w danym momencie trzeba reagować, przewidywać i wykorzystywać wiedzę oraz nabyte umiejętności. Po przejechaniu odcinka półfinałowego wiedziałem, że wykręciłem dobry wynik, ale do samego końca nie byłem pewien.

Czym dla Pana jest ekonomiczna jazda? Czy zasady premiowane na zawodach stosuje Pan w codziennym życiu?

Ekonomiczna jazda jest dla mnie kompromisem pomiędzy zużyciem paliwa a czasem przejazdu danego odcinka. Tak, staram się jeździć ekonomicznie, bo po prostu to się opłaca. Z pojęciem jazdy ekonomicznej związana jest także jazda racjonalna, czyli opanowanie technologii, w które wyposażony jest pojazd i wykorzystywanie ich podczas jazdy.

Co podoba się Panu w zasadach konkursu Optifuel Challenge, a co Pana zdaniem warto zmienić w kolejnych edycjach?

Moim zdaniem zasady konkursu Optifuel Challenge są proste i jasne dla uczestników i nie zmieniłbym nic w kolejnych edycjach. Metoda oceny jazdy kierowców sprawdza się już od wielu lat i sprawiedliwie wyłania zwycięzcę.

Czy bierze Pan udział także w innych konkursach ekonomicznej jazdy – poza Renault Trucks?

Raz, w 2019 r. startowałem w DAF DRIVER CHALLENGE, zajmując drugie miejsce.

Czy Pana zdaniem polski system szkoleń, mający przygotować do egzaminu na prawo jazdy przygotowuje kierowców również do ekonomicznej, oszczędnej jazdy?

Na kursie i egzaminie nie nauczymy się ekonomicznej jazdy. Dla początkujących kierowców polecałbym dodatkowe szkolenia. Warto od razu nauczyć się także efektywnego korzystania z zaawansowanych rozwiązań, pomagających zaoszczędzić jak najwięcej paliwa. Przykładem jest doskonały system Renault Trucks Optivision [inteligentny tempomat uwzględniający topografię trasy, przyp. red.].

Relację z finału Renault Trucks Optifuel Challenge 2021 można przeczytać TUTAJ.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!