Finał Renault Trucks Optifuel Challenge 2021 – relacja

18 października 2021, 11:01

Na terenie obiektu autoryzowanego dystrybutora Renault Trucks – firmy Retos w Skoczowie, odbył się finał jubileuszowej, dziesiątej edycji konkursu Optifuel Challenge 2021, czyli zawodów racjonalnej jazdy ciężarówką. Tego samego dnia odbyło się uroczyste wręczenie nagród dla zwycięzców.

Jubileuszowa edycja Renault Trucks Optifuel Challenge

Położony w malowniczym, beskidzkim regionie Skoczów stał się areną zmagań finalistów jubileuszowej edycji konkursu Renault Trucks Optifuel Challenge. Lokalne eliminacje, w których udział wzięło ponad 400 kierowców, wyłoniły piętnastkę finalistów, którzy zawalczyli o wyjątkowe nagrody. Wyjątkowe, gdyż z racji jubileuszowej edycji, na zwycięzcę czekał nowy pojazd Renault Trucks T Evolution do użytkowania przez firmę na okres 10 miesięcy oraz voucher o wartości 8 tys. złotych, komplet 6 opon od Michelin i bon na ubezpieczenie pojazdu od firm MAK oraz Renault Trucks Financial Services. Także nagrody dla pozostałych kierowców na podium były atrakcyjne, zatem walka o czołowe lokaty była zacięta.

Organizatorzy wykonali sporą pracę, by przeprowadzić zmagania konkursowe we wciąż niepewnych, z racji pandemicznej rzeczywistości, czasach. Ostatecznie skala wydarzenia, niemal tak duża jak w poprzedniej, przedpandemicznej edycji jest dla nich satysfakcjonująca:

– Obawialiśmy się o sytuacje pandemiczną, kiedy rozpoczynaliśmy nasze konkursowe eliminacje przed wakacjami. Mieliśmy pewne znaki zapytania, ale przygotowaliśmy się odpowiednio – zachowywaliśmy wszelkie przepisy sanitarne, dostosowując się do aktualnych wytycznych. W naszych konkursowych pojazdach wprowadziliśmy specjalne przegrody, oddzielające kierowcę od instruktora, oceniającego jazdę. W tegorocznej edycji wzięło udział dokładnie 404 kierowców, tylko o ok. 100 mniej niż w edycji 2019, co biorąc pod uwagę obecną sytuację COVIDową jak i biznesową uważamy za fantastyczny wynik. – powiedział Tomasz Wykrota, Product & Marketing Director w Renault Trucks Polska.

Finał odbył się w piątek, 14 października 2021 r. Rozpoczął się od egzaminu. Uczestnicy musieli wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą racjonalnej jazdy, wypełniając specjalnie przygotowany test. Wyniki z testu miały znaczenie dla ostatecznego rezultatu konkursu. Po części teoretycznej odbyły się pierwsze przejazdy finałowe. Zasady tegorocznej edycji nie zmieniły się w stosunku do poprzednich odsłon konkursu. Kierowcy prowadzili zestaw z ciągnikami Renault Trucks T Sleeper Racing 480 z silnikiem DTI13 Euro 6 oraz naczepami marki Wielton, która była wypełniona ładunkiem o wadze 20 ton (w finale 22 ton). Podczas finałowej rywalizacji było słonecznie i sucho jak na połowę października, dzięki czemu wahania pogodowe nie spowodowały loteryjnego przebiegu rywalizacji.

Podczas przejazdów konkursowych brana pod uwagę jest ekonomiczność, ale także dynamika jazdy. Oceniana jest średnia prędkość przejazdu i średnie zużycie paliwa. Za pomocą słynnego wzoru Kurcbarda-Majaka, czyli równania opracowanego przez pomysłodawców konkursu kilkanaście lat temu, wyliczany jest ostateczny rezultat przejazdu. Ostatecznie do ścisłego finału trafiło trzech kierowców. Zmierzyli się oni w popołudniowym finale, czyli ostatnim przejeździe. Mimo ogromnych emocji, wszyscy finaliści poradzili sobie doskonale, o czym świadczyć mogą minimalne różnice w uzyskanych wynikach.

Zwycięzcą 10. edycji Renault Trucks Optifuel Challenge 2021 został Grzegorz Gapiński, który w finale wyprzedził kolejno Tomasza Lekiego i Mateusza Skrzypka. Uroczyste ogłoszenie wyników miało miejsce w sali konferencyjnej hotelu Crystal Mountain w Wiśle, gdzie odbyła się finałowa gala konkursu.

Co zrobić, by wziąć udział w kolejnej edycji Optifuel Challenge? Zmagania eliminacyjne odbywają się w wielu regionach Polski, informacje w tym zakresie można uzyskać u najbliższego dealera Renault Trucks. Przed przystąpieniem do konkursu warto jednak zacząć od szkolenia. Renault Trucks prowadzi Szkołę jazdy ekonomicznej, która od lat uczy kierowców jak jeździć ekonomicznie, ale i w miarę możliwości dynamicznie.

– Szkoła jazdy ekonomicznej Renault funkcjonuje i ma się dobrze. Nie ukrywam, że w ostatnim czasie rozmawiamy wewnątrz firmy na temat tego, jak ten projekt wzmocnić. Chcemy robić w tym zakresie jeszcze więcej i jeszcze lepiej. Także szerzej komunikować to, jakie wyniki osiągają nasi kursanci. A te wyniki są coraz lepsze, co pokazuje wprost, że nasza praca przynosi rezultaty. Mogę zapewnić, że w przyszłym roku położymy jeszcze większy nacisk na akademię jazdy, na szkolenie kierowców i wszystko to, co związane jest z ekonomiczną jazdą. – powiedział Tomasz Wykrota.

Poliftingowe pojazdy Renault Trucks oficjalnie w Polsce

Przy okazji finałowych zmagań konkursowych, polski oddział Renault Trucks po raz pierwszy zaprezentował oficjalnie w naszym kraju ciągniki z odświeżonej gamy TCK Evolution. Pojazdy te miały swoją oficjalną premierę w… świecie wirtualnym, czyli w grze Euro Truck Simulator 2. Lifting ciężarówek objął przede wszystkim detale, takie jak oświetlenie (zastosowano reflektory w technologii LED), nowy kształt grilla i zmiany we wnętrzu. Wprowadzono znacznie większą możliwość regulacji kolumny kierownicy (do 60 stopni). Blokada kolumny kierownicy umieszczona została przy podłodze pozwalając na jej zwolnienie lewą stopą. Zamiast tradycyjnego kluczyka zastosowano technologię start/stop. Przeprojektowana została również leżanka – podwojona została liczba sprężyn, które dodatkowo zostały pogrubione, łóżko wyposażono w dodatkowy materac. Więcej szczegółów na temat poliftingowych ciężarówek Renault Trucks znajdziecie tutaj.

Nowe ciężarówki Renault Trucks można już zamawiać, jednak oczywiście termin realizacji zamówień to przyszły rok. Managerowie marki twierdzą jednak, że firma obecnie nie boryka się z większymi problemami produkcyjnymi, zatem deklarowane terminy dostarczenia pojazdów są realistyczne.

Przyszłość konkursu Optifuel Challenge

Zakończona, dziesiąta edycja konkursu racjonalnej jazdy Renault Trucks skłania do rozważań, czy nie czeka nas zmiana dotychczasowej formuły turnieju? Zasady Optifuel Challenge są niezmienne od lat. Obecnie kolejne edycje konkursu odbywają się co dwa lata. W kuluarach mówi się o konkursie ekonomicznej jazdy… elektrycznymi ciężarówkami, jednak tego typu pomysły wydają się wciąż daleką przyszłością. Organizatorzy odpowiadają krótko: nie wiemy, czy będą zmiany, przyjdzie czas na dyskusje na ten temat:

– Nie zmienialiśmy zasad tegorocznego konkursu, gdyż doszliśmy do wniosku, że 10. edycja pięknie „spina” nam cały cykl zmagań w ramach Optifuel Challenge. Czy będziemy coś zmieniać w przyszłości? Zobaczymy. Konkurs na pewno będzie się odbywał, nadal w dwuletnich odstępach, a więc w przyszłym roku nie będzie realizowany. W związku z tym mamy trochę czasu do namysłu. Zmieniają się nam pojazdy, pojawiły się pojazdy Evolution, które nieco różnią się od poprzednich modeli w zakresie systemów wsparcia kierowcy i tempomatu – zobaczymy, czy to natchnie nas do wprowadzania jakichś zmian. Na razie za wcześnie na takie przewidywania. –  powiedział nam Tomasz Wykrota, Product & Marketing Director w Renault Trucks Polska

Finał 10. edycji Optifuel Challenge odbył się 14 października 2021 r. w Skoczowie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!