Grupa MOL przejmuje polskie stacje benzynowe

17 stycznia 2022, 9:45

Grupa MOL, Grupa Lotos S.A. i PKN Orlen podpisały umowę dotyczącą sprzedaży i przejęcia polskich stacji benzynowych. Grupa MOL stanie się właścicielem 417 stacji paliw w Polsce, zostając tym samym trzecim największym sprzedawcą detalicznym na polskim rynku paliw.

Długotrwała umowa zawarta między podmiotami zapewnia dostawy paliw silnikowych do przejętej sieci w Polsce. Umowy są zgodne ze zaktualizowaną długoterminową strategią Grupy MOL „SHAPE TOMORROW” 2030+.

Dokonując przejęcia w Polsce, węgierska Grupa MOL wkracza na 10 rynek europejski. Obecnie liczba stacji w portfolio firmy będzie wynosiła 2390, z czego 1943 stacje obsługiwane są pod nazwami 5 różnych marek. W liczbę te wchodzi także 120 nowo nabytych stacji OMV Slovenia oraz 95 nowych stacji na Słowacji i Węgrzech.

– Dla Grupy MOL umowa ta jest dużym krokiem na drodze transformacji, która rozpoczęła się w 2016 r. i nabrała rozpędu w roku ubiegłym. Nabycie aktywów ACG w Azerbejdżanie, budowa nowej fabryki polioli na Węgrzech oraz wejście do Polski to ważne kamienie milowe na drodze do osiągnięcia naszych celów. Dzięki tej akwizycji uzyskamy dostęp do największej gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej oraz dotarcie z naszymi produktami i usługami do prawie 40 milionów potencjalnych klientów. Węgrzy i Polacy dzielą te same historyczne doświadczenia, naszym wspólnym celem jest zapewnienie bezpiecznych dostaw energii w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wierzę, że korytarz energetyczny Północ-Południe wzmocni się dzięki tej umowie. – powiedział Zsolt Hernádi, Prezes i Dyrektor Generalny Grupy MOL.

– To przełomowy moment dla polskiego przemysłu paliwowego. Niedługo sfinalizujemy przejęcie Grupy LOTOS, transakcję z korzyścią dla całej polskiej gospodarki, obu zaangażowanych spółek, ich klientów, pracowników i akcjonariuszy. Od początku tego procesu podkreślaliśmy, że priorytetem jest czerpanie dodatkowych korzyści z rozwiązań połączeniowych i właśnie to osiągnęliśmy. W obszarze handlu detalicznego wynegocjowaliśmy z naszym węgierskim partnerem transakcję wymiany aktywów, która bezpośrednio zrealizuje nasze plany ekspansji geograficznej poprzez wzmocnienie sieci handlowej na Słowacji, ale także poprzez wejście na zupełnie nowy rynek Węgier”– powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Zakupiony zestaw aktywów stanowiłby podstawę do przyszłego rozwoju w kraju, w którym dotychczas MOL był ograniczony. Polska ma dobre perspektywy gospodarcze i wysokie tempo motoryzacji z ogromnym potencjałem rynkowym w regionie z 23 milionami ton rocznego zużycia paliwa i oczekiwaniami wzrostu 1-2% w średnim okresie. Przejęta sieć oferuje szczególnie silną pozycję rynkową wśród stacji autostradowych z dalszymi możliwościami rozwoju organicznego i znaczącymi korzyściami dla rozwoju sprzedaży pozapaliwowej.

– Rok temu wprowadziliśmy strategię MOL 2030+, a naszym celem było rozszerzenie sieci stacji paliw do 2200 jednostek w Europie Środkowo-Wschodniej do 2025 roku. Nie poprzestaniemy na tym, ponieważ uważamy, że usługi konsumenckie mają ogromny potencjał na drodze transformacji energetycznej. Naszym celem jest obsługa coraz większej liczby klientów i dostarczanie rozwiązań mobilnych zgodnych ze zmieniającymi się nawykami konsumentów. Sieć Lotosu będzie do tego doskonałą bazą – powiedział Péter Ratatics, wiceprezes wykonawczy ds. usług konsumenckich Grupy MOL.

Transakcja jest uzależniona od uzyskania przez PKN Orlen zielonego światła od Komisji Europejskiej na zamknięcie fuzji z Lotosem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Piotr, 18 stycznia 2022, 8:10 1 0

Szkoda, że w przypadku monopolizacji bankowości takich oporów nie mają.

Odpowiedz

kkk554233, 19 stycznia 2022, 12:01 5 -5

To jest komedia po prostu, niczym nie rozni sie to od czasow PRL kiedy wladze Polskie musialy sie pytac rosji o zgode na takie rzeczy, przy czym chyba wtedy mieli i tak wiecej wolnego wyboru. UE juz blizej do 3 rzeszy niz np USA.

Odpowiedz

Sroka, 4 kwietnia 2022, 14:38 5 -1

Nie będę tam kupować paliwa

Odpowiedz