Renault Trucks i GEODIS łączą swoje doświadczenie w dziedzinie przemysłu, logistyki i inżynierii w celu zaprojektowania elektrycznego samochodu ciężarowego przeznaczonego do logistyki miejskiej, spełniającego wymagania transportu towarów w centrach miast.
W miejskim transporcie towarowym zachodzą zmiany, zarówno pod względem przepisów dotyczących emisji, ograniczonego dostępu, jak i rozpowszechniania się środków transportu (rowery towarowe, rowery, skutery itp.) w przestrzeni publicznej.
Ze względu na masowość, pojazdy o tonażu powyżej 3,5 tony pozostaną w centrum dystrybucji miejskiej. Firma Renault Trucks od dziesięciu lat pracuje nad zmniejszeniem wpływu logistyki miejskiej na środowisko tworząc pełną gamę pojazdów elektrycznych produkowanych we Francji o masie od 3,5 do 26 ton. GEODIS, którego ambicją jest zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030, zobowiązał się do zapewnienia bezemisyjnych dostaw do 37 miast we Francji do roku 2023.
Dzięki nowej współpracy, producent i jego partner logistyczny idą o krok dalej i łączą swoje know-how w celu opracowania zupełnie nowego 16-tonowego elektrycznego samochodu ciężarowego do transportu miejskiego, którego koszt (TCO) jest porównywalny z kosztem pojazdu z silnikiem diesla, co jest warunkiem wstępnym do powszechnego zastosowania alternatywnych jednostek napędowych.
– Kryzys ekologiczny w połączeniu z rozwojem handlu elektronicznego i wprowadzeniem stref niskoemisyjnych w głównych miastach Francji oznacza, że musimy pilnie przyspieszyć dekarbonizację transportu. Taki jest cel GEODIS, który przyświecał nawiązaniu współpracy z Renault Trucks. Chcemy szybko dostarczyć konkretnych odpowiedzi na pytanie o zrównoważoną logistykę miejską. – powiedziała Marie-Christine Lombard, Dyrektor Generalny GEODIS.
– Zauważyliśmy, że zmienia się wizerunek pojazdu ciężarowego; w końcu jest on postrzegany jako niezbędne narzędzie. Celem projektu, w którym Renault Trucks współpracuje z GEODIS, jest zaprojektowanie samochodu ciężarowego, który bez problemu wtopi się w krajobraz miejski, wśród innych użytkowników dróg, w strefach o dużym natężeniu ruchu, a nawet w strefach dla pieszych. Ten nowy samochód ciężarowy będzie zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracy kierowcy oraz o bezpieczeństwie mieszkańców miast. – dodał Bruno Blin, prezes Renault Trucks.
Dzięki współpracy prowadzonej już na etapie projektowania, pojazd ten (nazwa projektu: Oxygen) umożliwi zintegrowanie wszystkich wymagań i funkcji związanych z dostawami do centrum miasta: eliminację niedogodności takich jak zanieczyszczenia i hałas oraz poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego w celu lepszego współistnienia ze wszystkimi użytkownikami dróg (pieszymi i osobami korzystającymi z “miękkich” środków transportu).
Większe bezpieczeństwo kierowcy i pieszych dzięki obniżonej kabinie, zapewniającej kierowcy odpowiednią widoczność, co pozwala na optymalną ochronę użytkowników dróg; dużej przedniej szybie i wielu kamerom zamiast lusterek wstecznych, oferującym widok 360°; przesuwanym drzwiom bocznym po stronie pasażera, ograniczającym kąt otwarcia drzwi.
Większy komfort dla kierowcy, który będzie mógł wysiąść z samochodu po dowolnej stronie, lewej lub prawej. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki niższej wysokości wejścia niż w standardowym samochodzie dostawczym.
Optymalna ergonomia i łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Aby to osiągnąć, rozważana jest trójstronna współpraca z producentem nadwozi, której celem jest usprawnienie operacji załadunku/rozładunku w środowisku miejskim.
Aby ten pojazd wkomponował się w miejski krajobraz, a także w celu zwiększenia komfortu i poczucia własnej wartości kierowcy, projektanci Renault Trucks całkowicie zmienili linię nadwozia i wnętrze kabiny.
Dostawa prototypu przewidziana jest na koniec 2022 roku. Będzie on produkowany w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne we Francji, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie elektryczne samochody ciężarowe od 2020 roku.
Od 2023 roku samochód ciężarowy będzie testowany pod kątem dostaw miejskich w Paryżu. Po testach w warunkach rzeczywistych nastąpi faza adaptacji pojazdu, uwzględniająca opinie kierowców na temat komfortu użytkowania, praktyczności, ładowania itp.
Komentarze