JELCZ dostarczył zestawy do transportu czołgów Wojska Polskiego

14 kwietnia 2022, 9:52

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że na wyposażenie Wojska Polskiego trafiły pierwsze zestawy do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu. Ładowność pojazdów wynosi ponad 69 ton i są one zbudowane na bazie ciągników opancerzonych JELCZ.

Dostawy specjalistycznego sprzętu realizowane są w ramach kontraktu o kryptonimie JAK. Kontrakt zawarty został w maju 2019 r. i opiewał na 126,5 miliona złotych. Zakłada on dostawę łącznie 23 zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsiennicowego składających się z ciągnika i naczepy oraz 3 ciągników bez naczep. Pierwszy etap dotyczył przekazania Wojsku Polskiemu 7 ciągników: czterech w zestawach z naczepą produkcji spółki Demarko S.A. oraz trzech bez naczep.

Ciągnik marki JELCZ typ C882.62 to pojazd w zestawie z naczepą niskopodwoziową do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o łącznej masie nawet do 70 ton. Zestawy będą służyły m. in. do transportu czołgów M1A2 ABRAMS i Leopard. Ciągnik ten został też także zaprojektowany z myślą o pokonywaniu przeszkód terenowych – pojazdy te są 4-osiowe, wyposażone w układ napędowy 8×8 i 4-miejscową opancerzoną kabinę. Pojazd może pracować w szerokim zakresie temperatur – od -30º C do + 50º C. Został przystosowany do jazdy zarówno po twardej powierzchni, jak i w warunkach terenowych.

– Przeprowadzone w renomowanych instytucjach badawczych analizy potwierdzają jego zdolność do pokonania przeszkody wodnej o głębokości do 1 metra, pochylenia wzdłużnego terenu do 35% i pochylenia poprzecznego do 15%. Pojazd został także wyposażony w specjalistyczne urządzenia, które mają na celu zwiększenie efektywności jego pracy. Ciągnik posiada niezależne ogrzewanie wodne ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach nawet do -30º C oraz niezależne ogrzewanie powietrza. Dla funkcjonalności pojazdu kluczowe znaczenie ma także umieszczenie na nim 2 wyciągarek hydraulicznych o sile uciągu 25 ton. – mówi Wioletta Krawczyk-Namyślak p.o. Prezes Zarządu JELCZ Sp. z o.o.

– Ciągnik przygotowany na potrzeby programu JAK, z uwagi na wysoką mobilność w terenie oraz nośność zastosowanych elementów zawieszenia i układu jezdnego, może w przyszłości stać się idealną bazą dla ciężkiego kołowego wozu zabezpieczenia technicznego służącego do ewakuacji pojazdów uszkodzonych oraz unieruchomionych w terenie. Nasi pracownicy poświęcili wiele godzin pracy, aby stworzyć projekt pojazdu, który może w niedalekiej przyszłości odnaleźć szersze zastosowanie w Siłach Zbrojnych RP- mówi Paweł Marciczkiewicz, Główny Konstruktor JELCZ Sp. z o.o.

Ciągniki zostały także wyposażone w trzy kluczowe rozwiązania technologiczne:

  • SASOT (system automatycznego sterowania kontrolą zdatności, prognozowania uszkodzeń i wydawanie poleceń załodze w zakresie Obsług Technicznych),
  • CPK (układ centralnego pompowania kół),
  • Automatic Drive-Train Managment (system automatycznego sterowania blokadami układu napędowego).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!