Pięć podwozi Scania G 410 XT z 6-cylindrowymi, 13-litrowymi silnikami napędzanymi LNG trafiło do floty szczecińskiej firmy GRYFBETON PL.
W konstrukcji podwozia i układu napędowego wykorzystano rozwiązania mające na celu podniesienie wydajności pojazdów oraz ograniczenie ich wpływu na środowisko. Betonomieszarki wyposażono w zbiorniki LNG, pozwalające zgromadzić w danej objętości większą ilość paliwa niż w butlach CNG, po to, by pojazdy miały oczekiwany zasięg i dyspozycyjność.
– W pojazdach zastosowano wózki typu tridem, dzięki temu możliwe było umieszczenie na ramie zbiornika LNG o pojemności 406 l i nieznaczne obniżenie masy własnej podwozi. Zabudowy wykonano w dużej mierze z aluminium, co również bardzo korzystnie wpłynęło na masę oraz ładowność pojazdu – komentuje Kordian Filiks, partner biznesowy, Scania Szczecin.
W przypadku konfiguracji 8×4, napędzane są dwie osie z tyłu, za którymi znajduje się oś wleczona. Takie rozmieszczenie osi ułatwia pogodzenie wysokiej ładowności z wymaganiami dotyczącymi maksymalnych nacisków na osie. Ostatnia oś, skrętna i unoszona zapewnia wiele korzyści. Ułatwia manewrowanie, a unosząc ją na czas jazdy bez ładunku, można zmniejszyć opory toczenia, co sprzyja redukcji zużycia paliwa oraz opon.
– Inwestycja w betonomieszarki napędzane LNG stanowi domknięcie całego łańcucha produkcyjnego betonu firmy GRYFBETON PL o pojazdy niskoemisyjne. To ważny krok do transportu zrównoważonego, czyli produkcji betonu ekologicznego od początku do końca – mówi Stanisław Węcławik, prezes Zarządu GRYFBETON PL.
Komentarze