Serwisy motoryzacyjne są miejscem, w którym pracownicy mają z roku na rok do czynienia z coraz nowocześniejszą technologią i bardziej zaawansowanymi urządzeniami. W jaki sposób do takich wyzwań przygotować młodych mechaników, zdradza Krzysztof Czerech Zastępca Dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych w Białymstoku.
Jak odczarować wizerunek mechanika i spowodować, żeby młodzież chciała się kształcić w tym kierunku?
Krzysztof Czerech: Jako niezbędną postrzegam tu współpracę szkolnictwa branżowego z firmami, takimi jak np. Inter Cars – liderami w swoich branżach, ale także z mniejszymi podmiotami rynkowymi, jak np. serwisy samochodowe.
Inter Cars wkłada dużo wysiłku w zmianę na lepsze wizerunku zawodu mechanika na rynku. Do niedawna mechanik był kojarzony z kimś ciągle ubrudzonym smarami, pracującym w warunkach nie zawsze zgodnych z zasadami BHP. Inter Cars bardzo dużo zmienił np. w odniesieniu do technologii naprawy bezpośrednio od renomowanych, światowych marek i producentów, dostępu do wiedzy, szkoleń i nowoczesnych narzędzi. Dzięki tym działaniom zmienia się powoli wizerunek warsztatu samochodowego oraz samego mechanika. Młodzi coraz częściej dostrzegają, że warsztat samochodowy staje się miejscem, w którym pracownik na co dzień ma kontakt z nowoczesnymi urządzeniami i zaawansowaną technologią.
Zaawansowana technologia wymaga dobrego przygotowania teoretycznego, ale przede wszystkim praktycznego pracowników. W jaki sposób udaje się Państwu tak idealnie łączyć teorię z praktyką?
KC: Mamy w szkole Centrum Kształcenia Zawodowego – nowoczesny, dobrze wyposażony obiekt, w którym wykonujemy naprawy samochodów dla klientów. Centrum posiada 14 stanowisk, stację kontroli pojazdów, blacharnię i lakiernię. Jesteśmy w pewnym sensie modelowym serwisem samochodowym, który prowadzi działalność naprawczo-usługową.
Dzięki takiemu zapleczu jesteśmy w stanie zaoferować naszym uczniom większe możliwości praktyki. Młodzież uczy się nie tylko umiejętności tzw. twardych, ale również rozmowy z klientem, np. podczas pracy w biurze obsługi klienta. Uczniowie przyjmują zlecenia, wykonują diagnostykę i naprawę. Mają do czynienia z prawdziwym klientem, realnymi problemami i usterkami w autach. Oprócz tego zapewniamy naszym uczniom dodatkowe praktyki miesięczne w serwisach, z którymi współpracujemy. Dzięki temu młodzież poznaje zawód w pełni kompleksowo.
Wiele szkół skarży się obecnie na braki nauczycieli. Jak radzicie sobie z tym wyzwaniem?
KC: Widzimy jaka jest sytuacja rynkowa i staramy się wychodzić w stronę kadry nauczycielskiej z różnymi rozwiązaniami. Przykładowo, umożliwiamy naszym nauczycielom prowadzenie ich własnych firm dodatkowo poza zawodem nauczyciela. Większość z nich prowadzi biznesy związane z branżą. To powoduje, że nasi nauczyciele przekazują uczniom nie tylko wiedzę teoretyczną, ale są również praktykami w swoich dziedzinach.
Jak ocenia Pan współpracę Szkoły z firmą Inter Cars?
KC: Zawsze chwalimy się tą współpracą i podajemy jako przykład dobrych praktyk. U nas to zadziałało modelowo. Tak, jak to przewidzieli twórcy programu Młode Kadry. Współpraca sprawdza się nawet nie w 100, ale w „200%”. Począwszy od szkoleń, które są organizowane w szkole dla klientów Inter Cars, czyli dla pracowników warsztatów samochodowych, po szkolenia dla nauczycieli, a kończąc na szkoleniach dla naszych uczniów. miało możemy powiedzieć, że są one bardzo atrakcyjne i z tego powodu wyczekiwane przez uczestników.
Również sprzęt, który otrzymaliśmy od firmy Inter Cars oraz współpracę lokalną na poziomie filii oceniamy bardzo wysoko. Inter Cars jest jedną z niewielu firm, w znanych mi branżach (również spoza motoryzacji), która podjęła się opieki nad szkołami i wsparcia edukacji młodzieży w tak szerokim zakresie.
Co powoduje, że Białystok stał się kolebką laureatów konkursu Young Car Mechanic? W czerwcu już drugi absolwent Pana szkoły, w sześcioletniej historii konkursu, został jego laureatem.
KC: Źródłem sukcesów naszej szkoły są uczniowie. To oni startują w konkursach i to oni „muszą chcieć”. Bardzo istotna jest odpowiednia motywacja u takiego młodego człowieka. Do niej dochodzą później: mentor-nauczyciel, właściwe warunki edukacji, wyposażenie szkoły i całe zaplecze do nauki. Wszystko razem, a więc motywacja, mentor, wiedza, sprzęt i praca ucznia stanowią doskonały przepis na zwycięstwo w konkursie Young Car Mechanic.
Dziękujemy, to bardzo dobre motto na zakończenie naszej rozmowy. Życzymy Państwu, szkole i jej uczniom kolejnych sukcesów.
————————
Krzysztof Czerech jest diagnostą samochodowym, rzeczoznawcą. Pełni funkcję Zastępcy Dyrektora ds. Centrum Kształcenia Zawodowego w Zespole Szkół Mechanicznych w Białymstoku, której jest również absolwentem. Wcześniej był mechanikiem, magazynierem i pracownikiem obsługi klienta. Z branżą motoryzacyjną związany jest od 25 lat.
Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku jest jedną z najlepszych szkół branżowych w kraju oraz partnerem programu „Młode Kadry”, w ramach którego Inter Cars wspiera szkoły m.in. poprzez wyposażenie placówek w nowoczesny sprzęt oraz pomagając ich uczniom w rozpoczęciu kariery zawodowej. Jej absolwentami są m.in. laureaci ogólnopolskiego konkursu Young Car Mechanic – Bartosz Januszewski i Jakub Sobolewski.
Pełny wywiad jest dostępny na stronie wybieramintercars.com.pl oraz na kanale YouTube Inter Cars.
Komentarze