Wodorowe ciężarówki Hyundaia pojawiły się na niemieckich drogach. Sprawdzamy, co to za model?

11 sierpnia 2022, 15:29

Hyundai Motor poinformował o dostarczeniu siedmiu niemieckim firmom logistycznym, ciężarówek XCIENT Fuel Cell, wyposażonych w silniki elektryczne zasilane ogniwami wodorowymi. Obecność tych pojazdów na tak bliskim polskiej branży transportowej rynku to okazja, by lepiej poznać ten model ciężarówki.

Hyundai XCIENT Fuel Cell – dane techniczne

Do Niemiec trafiło łącznie 27 egzemplarzy Hyundaia XCIENT Fuel Cell. Pozyskanie tych pojazdów przez firmy było możliwe, dzięki specjalnemu dofinansowaniu z niemieckiego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Niemcy nie są pierwszym krajem, w którym będzie pracował ten model pojazdu. Już w 2020 r. firma podpisała kontrakt na dostawę 50 egzemplarzy XCIENTa do Szwajcarii. Docelowo ten kraj ma zakupić ok. 1600 takich ciężarówek.

Hyundai XCIENT Fuel Cell to pierwszy na świecie samochód ciężarowy z ogniwami paliwowymi. Jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu XCIENT Fuel Cell wynosi około 400 km (dla ciężarówki z napędem 4×2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 ton). Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

Specyfikacja Hyundaia XCIENT Fuel Cell

Specyfikacja

  • Model : XCIENT Fuel Cell
    Typ pojazdu: Ciężarowy (Podwozie z kabiną)
    Typ kabiny: Day Cab
    Typ napędu: LHD / 4X2
  • Wymiary [mm]
    Rozstaw osi: 5 130
    Całkowite (Podwozie z kabiną): Długość 9 745; Szerokość 2 515 (2 550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2 600, Wysokość: 3 730
  • Masy [kg]
    Dopuszczalna masa całkowita: 36 000 (ciągnik z naczepą)
    Dopuszczalna masa całkowita: 19 000 (podwozie z zabudową)
    Przód / Tył: 8 000 / 11 500
    Masa własna (Podwozie z kabiną): 9 795
  • Osiągi
    Zasięg: Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później
    Prędkość maksymalna: 85km/h
  • Napęd
    Ogniwa paliwowe: 190 kW (95 kW x 2 EA)
    Akumulatory: 661 V / 73,2 kWh – od Akasol
    Silnik / Falownik: 350 kW / 3 400 Nm – od Siemens
    Skrzynia biegów: ATM S4500 – od Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny
    Przełożenie główne: 4.875
  • Zbiorniki na wodór
    Ciśnienie: 350 bar
    Pojemność: 32,09 kg H2
  • Hamulce
    Hamulce robocze: Tarczowe
    Hamulec pomocniczy: Retarder (4-biegowy)
  • Zawieszenie
    Typ: Przód / Tył – Pneumatyczne (z 2 poduszkami) / Pneumatyczne (z 4 poduszkami)
    Opony: Przód / Tył – 315/70 R22,5 / 315/70 R22,5
  • Bezpieczeństwo
    Asystent unikania kolizji czołowych (FCA): Standard
    Inteligentny tempomat (SCC): Standard
    Elektroniczny system hamowania (EBS) + Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC): Standard (ABS jest częścią VDC)
    Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW): Standard
    Poduszki bezpieczeństwa: Opcjonalne

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!