Hyundai Motor poinformował o dostarczeniu siedmiu niemieckim firmom logistycznym, ciężarówek XCIENT Fuel Cell, wyposażonych w silniki elektryczne zasilane ogniwami wodorowymi. Obecność tych pojazdów na tak bliskim polskiej branży transportowej rynku to okazja, by lepiej poznać ten model ciężarówki.
Hyundai XCIENT Fuel Cell – dane techniczne
Do Niemiec trafiło łącznie 27 egzemplarzy Hyundaia XCIENT Fuel Cell. Pozyskanie tych pojazdów przez firmy było możliwe, dzięki specjalnemu dofinansowaniu z niemieckiego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Niemcy nie są pierwszym krajem, w którym będzie pracował ten model pojazdu. Już w 2020 r. firma podpisała kontrakt na dostawę 50 egzemplarzy XCIENTa do Szwajcarii. Docelowo ten kraj ma zakupić ok. 1600 takich ciężarówek.
Hyundai XCIENT Fuel Cell to pierwszy na świecie samochód ciężarowy z ogniwami paliwowymi. Jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu XCIENT Fuel Cell wynosi około 400 km (dla ciężarówki z napędem 4×2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 ton). Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.
Specyfikacja Hyundaia XCIENT Fuel Cell
Specyfikacja
- Model : XCIENT Fuel Cell
Typ pojazdu: Ciężarowy (Podwozie z kabiną)
Typ kabiny: Day Cab
Typ napędu: LHD / 4X2 - Wymiary [mm]
Rozstaw osi: 5 130
Całkowite (Podwozie z kabiną): Długość 9 745; Szerokość 2 515 (2 550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2 600, Wysokość: 3 730 - Masy [kg]
Dopuszczalna masa całkowita: 36 000 (ciągnik z naczepą)
Dopuszczalna masa całkowita: 19 000 (podwozie z zabudową)
Przód / Tył: 8 000 / 11 500
Masa własna (Podwozie z kabiną): 9 795 - Osiągi
Zasięg: Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później
Prędkość maksymalna: 85km/h - Napęd
Ogniwa paliwowe: 190 kW (95 kW x 2 EA)
Akumulatory: 661 V / 73,2 kWh – od Akasol
Silnik / Falownik: 350 kW / 3 400 Nm – od Siemens
Skrzynia biegów: ATM S4500 – od Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny
Przełożenie główne: 4.875 - Zbiorniki na wodór
Ciśnienie: 350 bar
Pojemność: 32,09 kg H2 - Hamulce
Hamulce robocze: Tarczowe
Hamulec pomocniczy: Retarder (4-biegowy) - Zawieszenie
Typ: Przód / Tył – Pneumatyczne (z 2 poduszkami) / Pneumatyczne (z 4 poduszkami)
Opony: Przód / Tył – 315/70 R22,5 / 315/70 R22,5 - Bezpieczeństwo
Asystent unikania kolizji czołowych (FCA): Standard
Inteligentny tempomat (SCC): Standard
Elektroniczny system hamowania (EBS) + Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC): Standard (ABS jest częścią VDC)
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW): Standard
Poduszki bezpieczeństwa: Opcjonalne
Komentarze