Nowy filtr oleju przekładniowego MANN-FILTER dla osi elektrycznych

12 sierpnia 2022, 11:12

W ofercie MANN-FILTER pojawił się nowy filtr oleju przekładniowego, oznaczony symbolem W 7071, w jakości oryginalnego wyposażenia do elektrycznych pojazdów użytkowych.

Większość pojazdów elektrycznych ma skrzynię biegów, która znajduje się na tak zwanej osi elektrycznej. Ta e-oś to kompaktowe rozwiązanie do napędu pojazdów elektrycznych akumulatorowych i zastosowań w pojazdach hybrydowych. Silnik elektryczny, elektronika i przekładnia są połączone w jedną kompaktową jednostkę, która bezpośrednio napędza oś pojazdu.

Aby sprostać nowym wymaganiom elektromobilności, jeśli chodzi o filtrację oleju, MANN+HUMMEL opracował nowe filtry oleju przekładniowego, aby zapewnić chłodzenie i smarowanie e-osi. W przypadku pojazdów użytkowych na niezależnym rynku wtórnym jeden z tych filtrów oleju przekładniowego jest dostępny jako MANN-FILTER W 7071 dla Mercedes-Benz eActros 300 i eActros 400.

Smarowanie i chłodzenie jednym olejem

Ponieważ wszystkie elementy przekładni są zintegrowane z osią elektryczną, jeden obieg oleju w zupełności wystarcza zarówno do chłodzenia, jak i smarowania. Jest to jednak zaleta z haczykiem: ponieważ olej wchodzi w kontakt z elementami mechanicznymi i elektronicznymi, cząsteczki metalu i odłamki z przekładni mogą trafić do elektroniki i silnika elektrycznego, powodując ich uszkodzenie. Dlatego e-oś działa tylko wtedy, gdy cząstki te zostaną skutecznie, szybko i trwale usunięte z obiegu. Podobnie jak w przypadku wielu konwencjonalnych przekładni, nacisk kładziony jest na separację cząstek: do tego potrzebny jest filtr.

Filtr oleju przekładniowego MANN-FILTER W 7071 jest wyposażony w nowe medium filtracyjne MULTIGRADE O-eM 50, które jest dostosowane do wymagań oleju do smarowania i chłodzenia e-osi. Straty ciśnienia są zmniejszone o około 50 procent, a zatem są znacznie niższe w porównaniu z konwencjonalnymi filtrami oleju przekładniowego wykonanymi z celulozy. Kolejny pozytywny efekt to zmniejszone różnice ciśnień – powodują one, że zawór obejściowy otwiera się krócej i rzadziej. Pozwala to na dotarcie bardziej przefiltrowanego, czystego płynu do obszarów wymagających smarowania, zapewniając dłuższą żywotność przekładni. Niska różnica ciśnień oznacza również mniejsze zapotrzebowanie na energię dla całego układu i ma korzystny wpływ na zasięg pojazdów elektrycznych.

W pełni syntetyczne medium filtracyjne charakteryzuje się również znacznie wyższą odpornością chemiczną na kruchość w okresie użytkowania, dlatego filtr nadaje się do bardzo długich okresów międzyserwisowych zgodnie ze specyfikacjami producenta pojazdu. Ponadto W 7071 charakteryzuje się wysokim stopniem separacji: 99,5% przy wielkości cząstek 50 µm. Dla porównania: ludzki włos ma średnicę 50-100 µm.

Nowy filtr oleju przekładniowego dla e-osi dostępny jest w sprzedaży od maja 2022 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!