Unikalna odmiana krzemionki z popiołu z łusek ryżu i olej rzepakowy to tylko niektóre z 15 składników odnawialnych, jakie znalazły się w 20 elementach najnowszej, demonstracyjnej opony Goodyear do samochodów ciężarowych. Nowe ogumienie, składające się aż w 63% z materiałów zrównoważonych, zostało właśnie premierowo zaprezentowane podczas trwających targów IAA Transportation w Hanowerze.
Prototypowy model jest oznaczony symbolem “A” pod względem efektywności paliwowej, co oznacza, że może zapewnić taką samą oszczędność paliwa, jak obecnie oferowane opony Goodyear do samochodów ciężarowych.
Niektóre ze zrównoważonych komponentów zastosowanych w nowej oponie to:
- unikalna odmiana krzemionki wytwarzana z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego z przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. Z tego właśnie odpadowego popiołu wyprodukowano wysokiej jakości krzemionkę – składnik często stosowany w oponach w celu poprawy przyczepności i zmniejszenia zużycia paliwa.
- cztery różne rodzaje sadzy, które są produkowane z metanu, dwutlenku węgla, oleju roślinnego oraz z oleju pochodzącego z pirolizy opon wycofanych z eksploatacji. Sadza jest dodawana do opon w celu wzmocnienia mieszanki oraz zwiększenia trwałości bieżnika – tradycyjnie wytwarzana pochodzi ze spalania różnych rodzajów produktów ropopochodnych lub smoły węglowej.
- olej rzepakowy jest surowcem pochodzenia biologicznego, co pozwala zmniejszyć zużycie produktów ropopochodnych. Stosowanie oleju rzepakowego w oponach to istotna innowacja Goodyear, która pomaga utrzymać elastyczność mieszanki gumowej opony w zmiennych temperaturach. Celem firmy jest całkowite zastąpienie olejów ropopochodnych w jej produktach do 2040 roku.
- poliester techniczny, możliwy do zastosowania w produkcji kordu oponowego, co poprawia możliwości bieżnikowania. Poliester jest uzyskiwany z recyklingu plastikowych butelek i innych plastikowych odpadów, a przekształcenie go w jego podstawowe substancje chemiczne pozwala uzyskać właśnie poliester techniczny.
Nowa propozycja od Goodyear wpisuje się w zobowiązanie firmy do zwiększenia wykorzystania zrównoważonych materiałów w produkcji ogumienia. Opona ze zrównoważonych materiałów, zapewnia niskie opory toczenia i w pełni nadaje się do bieżnikowania. Może też być podłączona do systemu monitorowania stanu opon za pomocą rozwiązań Goodyear Total Mobility, dzięki czemu pozytywnie wpłynie na obieg zamknięty i klimat. Goodyear Total Mobility to kompleksowa oferta dla flot, która łączy pełną gamę opon premium do samochodów ciężarowych z pakietem rozwiązań do monitorowania i analizy predykcyjnej opartych na danych i z obsługą w ponad 2000 punktów serwisowych w całej Europie.
– Rozwój naszej zintegrowanej oferty produktów i rozwiązań mobilnych pod parasolem Goodyear Total Mobility może jeszcze bardziej wesprzeć naszych klientów na wymagającym rynku transportowym i pomóc im w realizacji własnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Goodyear jest zaangażowany w rozwój takich produktów i rozwiązań, które pomagają wspierać ambicje i dążenia naszych partnerów biznesowych do bycia bardziej konkurencyjnymi, wydajnymi oraz zrównoważonymi – powiedział Grégory Boucharlat, wiceprezes w pionie opon użytkowych w Europie.
Kierunek rozwoju Goodyear Total Mobility jest zgodny z oczekiwaniami i wyzwaniami, jakie stoją przed branżą transportową w Europie. Ostatnie badanie Sustainable Reality Survey, przeprowadzone przez Goodyear z udziałem ponad 1400 przedstawicieli branży transportowej, potwierdza, że osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju jest ważnym elementem działalności flot.
Komentarze