Charged & Ready: nowe możliwości eActrosa

20 września 2022, 9:50

Po premierze rynkowej eActrosa 300/400 do ciężkiego transportu dystrybucyjnego w roku 2021, Mercedes-Benz Trucks nie tylko konsekwentnie kontynuuje wprowadzanie kolejnych modeli z akumulatorowym napędem elektrycznym w tym i najbliższych latach, ale także stawia na zwiększanie różnorodności i uniwersalności zastosowań samego eActrosa. Dlatego na tegorocznych targach IAA Transportation w Hanowerze Mercedes-Benz Trucks prezentuje cały szereg nowych możliwości zastosowania eActrosa – zarówno jako ciągnika siodłowego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, jak i z elektryczną przystawką odbioru mocy, np. dla bramowców i hakowców.

eActros 300 jako ciągnik siodłowy do ciężkiego transportu dystrybucyjnego

Na przykładzie ciągnika siodłowego eActros 300, którego rozpoczęcie produkcji seryjnej przewidziano na drugą połowę 2023 r., można przekonać się, jak konsekwentnie Mercedes-Benz Trucks rozszerza warianty zastosowania eActrosa. Ta elektryczna ciężarówka, przeznaczona przede wszystkim do elastycznej eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300 jako pojazd pojedynczy lub zestaw drogowy. Pojazd z kabiną kierowcy typu M, przy uwzględnieniu maksymalnej dopuszczalnej długości całkowitej zestawu, może ciągnąć wszystkie naczepy stosowane powszechnie w Europie.

Podobnie jak w przypadku wprowadzonego już na rynek eActrosa 300, technicznym rdzeniem tej ciężarówki jest jednostka napędowa – elektryczna oś sztywna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Dwa silniki, umieszczone pośrodku osi tylnej, generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia znakomite przyspieszenie, imponujący komfort jazdy oraz dynamikę jazdy, które w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką napędzaną silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące i mniej stresujące prowadzenie. Pojazd wyposażono w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh. Jego zasięg to nawet 220 kilometrów. Stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację i zwiększać zasięg. Ciągnik siodłowy z akumulatorowym napędem elektrycznym można ładować z mocą do 160 kW: po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę.

Wyposażenie bezpieczeństwa, tak jak we wszystkich modelach eActrosa, obejmuje m.in. zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) wymagany przepisami prawa, Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych i asystenta martwego pola S1R. Ostrzeżenia wizualne asystent martwego pola przekazuje na wyświetlaczu systemu MirrorCam, który w eActrosie montowany jest zamiast konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych. W pojeździe zastosowano dostępną od kwietnia 2022 r. drugą generację tego systemu kamer zastępujących lusterka, który teraz jeszcze lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – między innymi dzięki skróceniu ramion obu kamer o dziesięć centymetrów oraz nowym parametrom obrazu, zapewniającym jeszcze bardziej realistyczny obraz otoczenia.

W przyszłości Mercedes-Benz Trucks jeszcze bardziej rozszerzy swoje portfolio średniociężkich pojazdów akumulatorowo-elektrycznych przeznaczonych do transportu dystrybucyjnego. Producent prowadzi aktualnie intensywne prace nad ciężarówką eAtego, która ma trafić na rynek w najbliższych latach.

eActros z całkowicie elektryczną przystawką odbioru mocy i z zabudową chłodniczą

Na tegorocznych targach IAA Transportation 2022, oprócz ciągnika siodłowego eActros, można zapoznać się jeszcze z innymi zastosowaniami eActrosa. Mercedes-Benz Trucks zabudował przykładowo na jednym z eActrosów skonstruowane przez ZF urządzenie wielofunkcyjne eWorX wraz z zabudową hakową firmy MEILLER oraz zabudową bramową firmy PALFINGER. Celem jest efektywna elektryfikacja przystawek odbioru mocy do obsługi hydraulicznych urządzeń roboczych, takich jak zabudowy bramowe lub hakowe, żurawie czy podnośniki koszowe. Zaletą tego rozwiązania jest całkowity brak lokalnych emisji dwutlenku węgla oraz znaczna redukcja hałasu, co ułatwia eksploatację szczególnie w miastach i na obszarach mieszkalnych.

System eWorX firmy ZF łączy układ zarządzania energią pojazdu z zabudową. Aby zoptymalizować wydajność eksploatacyjną, eWorX integruje takie komponenty, jak silnik elektryczny, falownik, elektroniczny sterownik i moduły oprogramowania właściwe dla danego zastosowania w jednym tylko urządzeniu typu „podłącz i pracuj”. Rozwiązanie to działa w następujący sposób: Akumulator trakcyjny eActrosa za pomocą złącza prądu stałego zasila energią elektryczną system ZF eWorX. Silnik elektryczny eWorX wykorzystuje tę energię do napędzania pompy hydraulicznej, zasilającej np. zabudowę bramową lub hakową. Nie jest więc potrzebne jej mechaniczne połączenie z silnikiem trakcyjnym pojazdu. System eWorX zapewnia płynną komunikację między elektryczną ciężarówką a zabudową za pośrednictwem złącza magistrali CAN.

Oba zamontowane w eActrosie chłodzone cieczą silniki elektryczne generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Akumulatory pojazdu składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh i pojemności użytkowej ok. 97 kWh. eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 kilometrów.

Swoje zalety eActros może wykorzystać także w wielu innych wariantach zabudowy, na przykład z zabudową chłodniczą firmy Kiesling. W celu uzyskania większej efektywności wysoce izolowana zabudowa chłodnicza posiada przegrodę typu cool-slide, która nawet o 40 procent zmniejsza zapotrzebowanie na energię agregatu chłodniczego zasilanego przez elektryczną przystawkę odbioru mocy eActrosa i tym samym wydłuża zasięg elektrycznej ciężarówki. Ponadto po zakończeniu okresu eksploatacji zabudowę można zutylizować, rozdzielając ją na materiały nadające się do recyklingu, a więc np. stal, drewno, piankę poliuretanową i aluminium.

W pełni elektryczny eEconic do zastosowań komunalnych

Na eActrosie oparty jest konstrukcyjnie, zaprezentowany również na tegorocznych targach IAA Transportation, samochód ciężarowy eEconic, którego premiera targowa odbyła się już pod koniec maja na targach IFAT 2022 w Monachium, a produkcja seryjna rozpoczęła w lipcu w zakładzie w Wörth. eEconic ma w trybie jednozmianowym, bez dodatkowego ładowania, obsłużyć zdecydowaną większość tras zbiórki odpadów, typowych dotąd dla Econica. Elektryczny układ napędowy pozwolił na uzyskanie płaskiej podłogi kabiny, co ułatwia przechodzenie przez kabinę i jest szczególnie wygodne, gdy kierowca chce wysiąść po stronie przeciwnej do ruchu drogowego, przez składane drzwi po stronie pasażera. Istotnym ulepszeniem w stosunku do konwencjonalnego Econica jest również nowoczesny i intuicyjny Multimedia Cockpit. Kolejną atrakcję wyposażenia stanowi panoramiczne przeszklenie z powlekaną i podgrzewaną szybą przednią Thermocontrol, która dodatkowo zapobiega zaparowywaniu szyby wskutek czynników atmosferycznych, a tym samym zwiększa dobrą widoczność przestrzeni komunikacyjnej. Ponadto szyba ta ogranicza nagrzewanie się wnętrza na skutek promieniowania słonecznego. Ogromną zaletą eEconica pod względem bezpieczeństwa w ruchu miejskim jest jego standardowe wyposażenie w asystenta martwego pola S1R oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych.

Inteligentne rozwiązania cyfrowe dla jeszcze efektywniejszej eksploatacji

Aby maksymalnie wykorzystywać możliwości eActrosa i eEconica, w najlepszym możliwym stopniu włączyć elektryczne ciężarówki w codzienną rutynę pracy, zaoszczędzić czas i wysiłek oraz jak najbardziej uprościć przejście na elektromobilność, Mercedes-Benz Trucks udostępnia swoim klientom szereg rozwiązań cyfrowych, z których można korzystać za pomocą portalu Fleetboard. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający przykładowo tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje czy jest on w ruchu, stoi, czy trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatora.

Dla eActrosa i eEconica dostępna jest również umowa serwisowa Mercedes-Benz Complete, umożliwiająca optymalną eksploatację pojazdu. Ten bogaty pakiet świadczeń obejmuje prace warsztatowe związane z serwisowaniem i naprawą całego pojazdu oraz jego układu napędowego, łącznie z wymianą zużytych części. Elementem umowy serwisowej jest zawsze intensywne wsparcie klienta w ramach Mercedes-Benz Uptime – inteligentnego systemu rejestrującego wszystkie istotne dane pojazdu, od ciśnienia w oponach, przez silnik, po stan akumulatora. W tym kontekście system Mercedes-Benz Uptime został już rozszerzony o ponad 200 reguł specyficznych dla pojazdów elektrycznych, w tym np. stały monitoring procesów ładowania czy przebiegów napięcia w odniesieniu do akumulatora wysokiego napięcia. Informacje te są również dostępne na nowym chmurowym portalu dla klientów. Dzięki sieciowemu połączeniu pojazdu, serwisu Mercedes-Benz i firmy transportowej można łatwiej zaplanować wizyty w warsztacie i znacznie ograniczyć nieprzewidziane przestoje.

Doradztwo dostosowane do indywidualnych potrzeb w zakresie elektromobilności

Niezależnie od techniki napędowej, każda inwestycja w pojazd użytkowy musi być opłacalna dla firmy transportowej w jej codziennej działalności. Ponadto, szczególnie w przypadku samochodów ciężarowych z napędem w pełni elektrycznym, konieczne jest uprzednie rozeznanie szeregu kwestii: Na jakich trasach mogę eksploatować pojazdy elektryczne? Jak przedstawia się kwestia infrastruktury ładowania? Jakie przedsięwzięcia i inwestycje budowlane mogą być konieczne w bazie operacyjnej? Tym ważniejsze jest więc, aby nie tylko sprzedać klientowi elektryczną ciężarówkę, ale także towarzyszyć mu na drodze do elektryfikacji jego floty. Elektromobilność jest w końcu czymś więcej niż tylko wprowadzeniem nowych napędów. Właśnie dlatego Mercedes-Benz Trucks włączył eActrosa w całościowy ekosystem, obejmujący również ofertę doradczą umożliwiającą maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację całkowitych kosztów posiadania.

Przykładowo na podstawie dotychczasowych tras przejazdów można na potrzeby danego klienta określić maksymalnie realistyczny i przekonujący profil zastosowań elektrycznych ciężarówek oraz w ten sposób zdefiniować trasy, jakie będą mogły one pokonywać. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, elementem tzw. eConsultingu mogą być – zależnie od życzenia klienta – wszelkie kwestie dotyczące planowania, procedur wnioskowych i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz koniecznym przyłączeniem do sieci. W kwestiach związanych z ładowaniem pojazdów w ich bazach operacyjnych oraz pracami elektrycznymi i instalacyjnymi Mercedes-Benz Trucks współpracuje z firmami Siemens Smart Infrastructure i ENGIE. Na życzenie dostępne jest też wsparcie w ustaleniu możliwości uzyskania dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy w różnych krajach, regionach i miastach.

W ramach doradztwa związanego z infrastrukturą ładowania pojazdów Mercedes-Benz Trucks wraz z partnerem projektu i inwestorem, firmą Netze BW Sparte Dienstleistungen, uruchomił dla klientów park ładowania (eTruck Charging Park) w bezpośrednim sąsiedztwie swojego Centrum Informacji Branżowej w Wörth am Rhein. Klienci użytkujący elektryczne samochody ciężarowe mogą w nim testować terminale ładujące i systemy ładowania różnych producentów, a także we współpracy z ekspertami Mercedes-Benz Trucks na miejscu wypracowywać rozwiązania w zakresie ładowania zindywidualizowane pod kątem swoich zastosowań.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!