Na tegorocznych targach IAA Transportation w Hanowerze Mercedes-Benz Trucks przedstawił prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul, stanowiący zapowiedź nowej koncepcji wzorniczej. Zaprezentowano ponadto wiele szczegółów technicznych przyszłego wariantu seryjnego tej ciężkiej ciężarówki dalekobieżnej, zaplanowanego na rok 2024.
Podczas targów działające w Europie przedsiębiorstwo logistyczne Hegelmann Group i Mercedes-Benz Trucks podpisały wspólny list intencyjny, dotyczący zamówienia na 50 ciężarówek eActros LongHaul. Pojazdy te mają być dostarczane rodzinnej firmie z niemieckiego Bruchsal sukcesywnie od chwili rozpoczęcia ich produkcji seryjnej w 2024 r.
– Aby w przyszłości uczynić transport zrównoważonym i bezemisyjnym, potrzebujemy wielu silnych partnerów u naszego boku. Dlatego cieszy nas to porozumienie i zaufanie Hegelmann Group do marki Mercedes-Benz Trucks – powiedziała Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks.
– Im większy sukces, tym większa odpowiedzialność. Jesteśmy otwarci na nowe wyzwania i jednocześnie dążymy do zrównoważonego rozwoju w naszej branży – dodał Siegfried Hegelmann, wspólnik zarządzający w Hegelmann Group.
Zaprezentowany na hanowerskich targach eActros LongHaul, jeszcze w tym roku zostanie po raz pierwszy przetestowany na drogach publicznych. Natomiast na rok 2023 przewidziano intensywne testy jego prototypów przedseryjnych z udziałem klientów. W związku z nimi już we wrześniu podpisano listy intencyjne z firmami Amazon i Rhenus.
eActros LongHaul ma osiągać zasięg około 500 km na jednym ładowaniu akumulatora. Konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks projektują eActrosa LongHaul pod kątem uzyskania takich samych parametrów wytrzymałościowych pojazdu i poszczególnych komponentów, jak w przypadku porównywalnego konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego, a więc przebiegu 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. W eActrosie LongHaul zastosowano akumulatory z ogniwami wykonanymi w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory seryjnego eActrosa LongHaul będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut. Trzy pakiety akumulatorowe zapewnią ciężarówce łączną pojemność zainstalowaną na poziomie ponad 600 kWh, a dwa silniki elektryczne, zintegrowane z nową osią elektryczną, wygenerują moc ciągłą 400 kW i moc maksymalną 600 kW. Oprócz ciągnika siodłowego, już od premiery rynkowej Mercedes-Benz Trucks będzie produkował również warianty podwozia ciężarowego eActrosa LongHaul do zabudowy. Zapewni to klientom szereg kolejnych możliwości zastosowania pojazdu w transporcie elektrycznym.
Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. eActros LongHaul ma umożliwić klientom dokonanie właściwego wyboru pod względem rentowności i zrównoważonego rozwoju.
Komentarze