Waymo i Daimler wspólnie przetestują samojezdne ciężarówki Cascadia na dystansie około 72 800 km między Dallas a Houston. Test odbędzie się na drogach publicznych. Celem jest zachęcenie potencjalnych klientów – po udanym eksperymencie – do kupna ciężarówki z systemem Waymo Driver bezpośrednio od Daimlera.
Współpraca Daimlera i Waymo rozpoczęła się od opracowania platformy autonomicznej ciężarówki poziomu L4 dla modelu Cascadia, ciężarówki produkowanej przez Daimlera pod marką Freightliner. Pojazd z systemem poziomu 4 (wysoka automatyzacja jazdy) nie wymaga jakiegokolwiek udziału kierowcy.
Jednak pojazdy samojezdne poziomu L4 muszą spełniać wysokie wymagania. Jednym z nich jest tzw. nadmiarowy sterownik hamowania, który w razie awarii może wykonać wszystkie zadania analogowego układu hamulcowego. Do dyspozycji są pierwotny i wtórny elektroniczny układ hamulcowy (EBS): jeśli pierwszy z nich wykryje krytyczną usterkę, wówczas jego funkcje przejmuje układ wtórny. Nadmiarowe sterowniki hamowania komunikują się przy pomocy szyny CAN i są zasilane niskonapięciowo. Kolejną ważną funkcją jest elektroniczny hamulec postojowy (EPB), który przesyła autonomicznemu systemowi jazdy (ADS) sygnały CAN umożliwiające sterowanie hamulcem postojowym pojazdu i przyczepy. W przypadku wystąpienia błędu uruchamiany jest protokół zapasowy, który pneumatycznie aktywuje hamulec postojowy.
System Waymo Driver wykorzystuje również lidar, radar i kamery, które pomagają pojazdowi reagować na skrajne warunki pogodowe, choć jego autorzy skupili się głównie na jeździe po autostradzie.
Poniższe nagranie Youtube pokazuje zasadę działania systemu Waymo Driver w samochodzie osobowym:
Na potrzeby testów wybrano trasę Dallas-Houston, ponieważ jest to niezwykle ruchliwa droga: 11 tys. ciężarówek jeździ tą drogą każdego dnia, a producent chce sprawdzić granice możliwości sprzętu.
Flota testowa Cascadia jest obecnie obsługiwana przez firmę Waymo, która prowadzi badania nad systemami samojezdnymi. Długoterminowa wizja Daimlera i Waymo zakłada, że klient będzie mógł kupić ciężarówkę z systemem Waymo Driver bezpośrednio od producenta, jeśli system sprawdzi się w okresie próbnym i spełni wymagania określone normami bezpieczeństwa. Choć firma Waymo zainwestowała znaczne środki w rozwój, to układy wspomagania hamulców i kierownicy nie są jeszcze gotowe do produkcji.
Zgodnie z planami, po zakończeniu okresu testów i certyfikacji, Waymo dostarczy Daimlerowi elementy systemu autonomicznej jazdy, które zostaną następnie zmontowane i zainstalowane fabrycznie w pojazdach.
Komentarze