Wsparcie w diagnostyce maszyn rolniczych i budowlanych

14 listopada 2022, 23:45

Wiele warsztatów zajmujących się naprawą samochodów ciężarowych, decyduje się na poszerzenie swojej oferty o naprawę maszyn rolniczych lub budowlanych. Na polskim rynku można jeszcze mówić o niszy, którą nadal ciężko jest zaspokoić ze względu na swego rodzaju strach związany z nieznajomością tego rodzaju maszyn, ale również małym dostępem do danych technicznych oraz przyrządów, które ułatwiałyby poznanie oraz pracę z tymi pojazdami lub specjalistycznymi maszynami.

Obecne maszyny rolnicze oraz budowlane swoim skomplikowaniem konstrukcyjnym dorównują pojazdom ciężarowym oraz osobowym.  Przede wszystkim, jeśli chodzi o układy elektroniczne, które już dawno zdominowały środowisko „OHW” (OFF HIGHWAY). Sterowniki silnika, skrzyni biegów, zestawu wskaźników, układy szeroko rozumianego komfortu oraz inne, które czynią obecne maszyny rolnicze oraz budowlane zaawansowanymi technologicznie, tak samo jak w innych typach pojazdów, również wymagają diagnostyki komputerowej.

Na podstawie przykładowego ciągnika CLAAS Arion serii 600, przyjrzyjmy się jakimi możliwościami diagnostycznymi oraz dodatkowymi danymi technicznymi dysponuje oprogramowanie TEXA IDC5 OHW. Do diagnostyki OHW używamy urządzenia TXT Multihub.

Poniżej widzimy zrzuty ekranu z oprogramowania TEXA IDC5 OHW – po wyborze marki oraz modelu maszyny rolniczej, wybieramy silnik, w który wyposażony jest nasz egzemplarz. Przyjmijmy, że jest to TIER 4 Interim (A36-A37).

Ilustracja: 1 – wybór marki, modelu i silnika.

Oprogramowanie IDC5 OHW udostępnia diagnostykę dużej ilości układów, co widać na poniższej grafice. My skupimy się głownie na przekazaniu zakresu możliwości dla jednego z nich – czyli dla silnika.

Oprócz widocznych powyżej danych diagnostycznych, czyli danych rzeczywistych pracy np. silnika oraz odczytu błędów, tester diagnostyczny umożliwia nam również wykonywanie dodatkowych funkcji takich jak np. wysterowanie elementów wykonawczych. Ale bardzo ważnym elementem oprogramowania jest możliwość wykonywanie kalibracji i regulacji. Funkcje takie jak programowanie wtryskiwaczy, wymuszona regeneracja DPF, resety parametrów auto-dostosowawczych poszczególnych elementów to już codzienność w tego typu pojazdach. Aby mieć świadomość, co wydarzy się po użyciu poszczególnych funkcji, oprogramowanie udostępnia nam dodatkowe opisy, mówiące o tym, czego dotyczy dana regulacja, jak będzie przebiegać oraz jakiego ostatecznie wyniku powinniśmy się spodziewać.

Bardzo przydatnymi podczas diagnostyki mogą się okazać stworzone przez TEXA specjalne karty DASHBOARD, które w sposób graficzny przedstawiają schemat działania danego systemu, co ułatwia mechanikowi zrozumienie strategii zależności pracy danego układu. Przykład kart DASHBOARD widzimy poniżej:

Jednakże tak jak wspomnieliśmy na początku, bardzo ważnym elementem oprogramowania diagnostycznego są również dodatkowe dane diagnostyczne, które niejednokrotnie znaczenie przyśpieszają naprawę pojazdu. Poniżej przedstawiamy jakie dodatkowe możliwości daje nam TEXA IDC5 OHW w przypadku rozpatrywanego ARIONA.

W niektórych przypadkach np. czynności przeglądowe wymagają od mechanika przeprowadzenia manualnego kasowania inspekcji serwisowych. W takiej sytuacji, jeżeli czynność ta nie odbywa się z pozycji testera diagnostycznego po połączeniu z odpowiednim sterownikiem, TEXA często zamieszcza dodatkowe instrukcje wykonania tej czynności manualnie.

Ilustracja 7. Schemat elektryczny układu sterowania silnikiem.

Niezwykle przydanymi podczas diagnostyki są schematy elektryczne. TEXA tworzy swoje dodatkowe schematy, które ze względu na swoją interaktywność, znacznie upraszczają jego zrozumienie. Do elementów znajdujących się na schemacie, niejednokrotnie podpisane są dodatkowe karty techniczne poszczególnych elementów. Na ilustracji 7 widzimy przykład takiej karty, dotyczącej w tym czujnika wysokiego ciśnienie Common Rail.

Ilustracja: 8 – Karty techniczne przypisane pod poszczególne układy.

Kolejnym elementem, który znajdziemy w TEXA IDC5 OHW są dodatkowe karty techniczne. Zawierają one ważne wytyczne odnośnie np. prób ciśnienia zasilania paliwem, czy np. w jaki sposób wykonać kontrolę zużycia sprzęgła oraz wiele innych przydatnych informacji dotyczących poszczególnych układów.

Nie możemy również zapomnieć o tzw. danych mechanicznych, mówiących m.in. o luzach zaworowych, momentach dokręcania, układach rozrządu i innych ważnych elementach (przykład na ilustracji 9).

Reasumując nasze przykłady, widzimy, że oprogramowanie diagnostyczne to nie tylko możliwość połączenia się ze sterownikiem i odczyt błędów oraz wartości pracy. Ogromna ilość dodatkowych danych technicznych zawartych w oprogramowania TEXA IDC5 niejednokrotnie pomoże mechanikowi w przeprowadzeniu odpowiedniej naprawy i to nie tylko w zakresie maszyn rolniczych czy budowlanych, ale również w innych środowiskach, które TEXA wspiera swoją diagnostyką, czyli środowiskach samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli czy sprzętu motorowodnego.

Polecamy odwiedzenie strony TEXA Poland, gdzie dowiecie się więcej na temat rozwiązań do diagnostyki szerokiej gamy pojazdów oraz dedykowanego do nich oprogramowania.

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!