Zanieczyszczenie pochodzące z drogowego przewozu towarów pojazdami ciężarowymi podwaja się w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Organizacja Transport & Environment (T&E) szacuje, że ciężarówki przewożące prezenty dla Europejczyków wyemitują w grudniu dodatkowe 10,300 ton tlenków azotu. Podobnie wzrosną też emisje dwutlenku węgla.
Przewoźnicy reagują na wzrost zamówień prezentów świątecznych, wysyłając na drogi więcej ciężarówek z silnikiem Diesla. Takie działanie może podnieść poziom zanieczyszczenia powietrza aż dwukrotnie. Emisje tlenków azotu (NOx) z pojazdów ciężarowych przewożących towary w Europie (poza żywnością) wzrosną w tym miesiącu o 133% w porównaniu z przeciętnym miesiącem, w związku z przewozem prezentów, wynika z nowej analizy przeprowadzonej przez organizację Transport & Environment (T&E).
Emisje dwutlenku węgla (CO2) pochodzące z transportu ciężarowego wzrosną w grudniu w związku z przewozem prezentów o tyle samo (133%) – tyle emisji wygenerowałoby 9500 lotów w obie strony z Paryża do Nowego Jorku. T&E w swoim raporcie pokazało wyniki badania emisji CO2 i NOx pochodzących z ciężarówek przewożących towary konsumpcyjne (z wyłączeniem żywności) w grudniu. W ich ocenie jest to dodatkowy ważny argument uzasadniający przechodzenie na ciężarówki o zerowej emisji. Jednak unijne organy regulacyjne muszą wysłać odpowiedni sygnał producentom ciężarówek, aby rozpoczęli masową produkcję platform elektrycznych.
Sieć ładowarek pojazdów elektrycznych. Czy problemy z jej budową zatrzymają e-trucki? [czytaj więcej]
Rafał Bajczuk, ekspert Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych komentuje:
– Dzisiejszy transport samochodowy to brudny biznes, który tylko rośnie w okresie świąt Bożego Narodzenia. Ale tak nie musi być. Zeroemisyjne ciężarówki są już dostępne i szybko stałyby się tańszą opcją, gdyby UE wymagała od producentów ciężarówek rozpoczęcia ich masowej produkcji.
Raport stwierdza również, że na niektórych trasach ciężarówki odpowiadają za ponad połowę emisji dwutlenku węgla związanych z transportem towarów, mimo że pokonują mniej niż 10% podróży. Trzy piąte (60%) CO2 generowanego w związku z wysyłką prezentów z Chin do Madrytu pochodzi z przewozu pojazdami ciężarowymi. W przypadku transportu prezentów z Chin do Warszawy ciężarówki emitują nieco ponad połowę zanieczyszczeń (51%).
Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego dodaje
– Możemy starać się o to, by emisje związane z obdarowywaniem członków rodziny lub przyjaciół były jak najniższe, kupując podarki lokalne, krajowe. Jednak chcemy przecież mieć możliwość wyboru prezentów, które sprawią największą radość, czasami także sprowadzonych z daleka. Regulatorzy unijni i producenci pojazdów powinni zadbać, byśmy nie musieli zastanawiać się przy tym nad konsekwencjami dla klimatu i dla naszego zdrowia. Do 2035 roku zostało 12 lat. To dość czasu na wprowadzenie zmian, jeśli tylko decyzja w tej sprawie zostanie podjęta teraz.
Raport stwierdza, że ciężarówki o zerowej emisji mogą radykalnie obniżyć szkodliwy wpływ transportu drogowego na klimat. Wyznaczenie teraz celu dla wszystkich producentów samochodów ciężarowych, aby od 2035 roku sprzedawali wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, zmniejszyłoby emisje CO2 pochodzące z pojazdów ciężarowych o 11% już w 2030 r. oraz prawie o połowę (48%) do 2035 r. (w stosunku do 2022 r.).
Koalicja firm, w skład której wchodzą Siemens, Unilever, Maersk i PepsiCo, poinformowała UE, że cel zerowej emisji dla nowych ciężarówek towarowych do 2035 r. zapewni producentom pojazdów pewność inwestycji i umożliwi poszerzenie ich ofert w zakresie pojazdów elektrycznych bateryjnych i napędzanych ekologicznym wodorem.
Rafał Bajczuk:
– Wręczanie prezentów bożonarodzeniowych powinno być radosną okazją, która nie wiąże się ze szkodzeniem naszej planecie. Ciężarówki odgrywają ogromną rolę w problemie emisji CO2, a sytuacja pogarsza się wraz ze wzrostem ruchu towarowego. Przejście na ciężarówki o zerowej emisji może dać ludziom trochę spokoju, że ich prezenty są dostarczane przez ekologiczne pojazdy.
T&E wzywa producentów pojazdów do wyznaczenia terminu na 2035 r., aby sprzedawali w Europie wyłącznie ciężarówki o zerowej emisji spalin – aby przyspieszyć wprowadzanie ciężarówek elektrycznych i wodorowych. W styczniu Komisja Europejska ma zaproponować projekt celów w zakresie emisji CO2 dla producentów ciężarówek.
Komentarze