Długodystansowe testy Mercedesa eActros 300 w mroźnym klimacie

31 marca 2023, 8:27

Po testach w Finlandii, konstruktorzy nowego elektrycznego ciągnika siodłowego Mercedesa pokonali na kołach trasę do Stuttgartu. Jaki wpływ na baterię miały mrozy rzędu -25°C? Jak często konieczne było ładowanie? Zapraszamy do lektury podsumowania trasy z koła podbiegunowego do Niemiec.

Elektryczny Mercedes e actros

Ekstremalne wyzwanie przed konstruktorami Actrosa

Przejazd akumulatorowo-elektryczną ciężką ciężarówką dystrybucyjną z koła podbiegunowego do Stuttgartu jest czymś wyjątkowym nawet dla doświadczonych konstruktorów. Klienci zapewne nie będą wykorzystywać ciągnika siodłowego Mercedes-Benz eActros 300 na tak długiej trasie. Jednak konstruktorom możliwość testowania pojazdu bez przerwy przez kilka dni w najróżniejszych warunkach klimatycznych i
topograficznych oraz w rzeczywistych warunkach eksploatacji daje doskonałą okazję do wypracowania rozwiązań służących możliwej optymalizacji funkcji i systemów. W marcu specjaliści z Mercedes-Benz Trucks pokonali przedseryjnym prototypem ciągnika siodłowego eActros 300 około trzech tysięcy kilometrów. Ta elektryczna ciężarówka, przeznaczona do uniwersalnego zastosowania w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, świętowała swoją premierę targową na IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Rozpoczęcie produkcji seryjnej przewidziano na jesień bieżącego roku.

Bezpośrednio przed przejazdem trasą liczącą trzy tysiące kilometrów inżynierowie Mercedes-Benz Trucks poddali pojazd intensywnemu sprawdzianowi w warunkach zimowych w ramach testów w fińskim Rovaniemi. W temperaturach sięgających nawet 25 stopni mrozu koncentrowano się na właściwościach jezdnych na oblodzonych i zaśnieżonych drogach, a także szczególnie na charakterystyce rozruchu oraz ochronie komponentów napędu, oprogramowania i złącz przed mrozem. W drodze powrotnej postanowiono przede wszystkim dokładnie przyjrzeć się załadowanemu do 25 ton eActrosowi w rzeczywistym ruchu drogowym.

– Przejazd z Rovaniemi do Stuttgartu wykazał, że eActros 300 jako ciągnik siodłowy radzi sobie niezawodnie z wszelkimi wyzwaniami. Dotyczy to zarówno jego efektywności energetycznej i ładowania, jak i komfortu jazdy i bezpieczeństwa”. – mówi Dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks

Testy elektrycznego eActrosa Mercedesa

Prawie 3000 kilometrów elektryczną ciężarówką Mercedesa

Rovaniemi, Sztokholm, Malmö, Kopenhaga, Nyborg, Flensburg, Hamburg, następnie autostradą A7 w dół do Würzburga, a stamtąd A81 z powrotem do Stuttgartu – to prawdziwy maraton dla ciągnika siodłowego eActros 300, którego trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh umożliwiają zasięgi nawet do 220 kilometrów bez dodatkowego ładowania.

– Z początku planowaliśmy poszczególne etapy precyzyjnie i bardzo zachowawczo na około 150 kilometrów, tak aby nawet w korkach czy w ruchu stop-and-go bez problemu docierać do zaplanowanych punktów ładowania – relacjonuje Marc Schniederjan, szef zespołu odpowiadający w Mercedes- Benz Trucks za eksploatację pojazdów testowych, który koordynował przejazd powrotny oraz w nim uczestniczył.

Zarówno na drogach europejskich i krajowych, jak i na autostradach o zróżnicowanej topografii zachwyt kierowców wzbudzała spokojna charakterystyka jazdy bez odczuwalnych przerw w przepływie siły napędowej podczas przełączania biegów. Dwa silniki elektryczne zapewniały ten sam wysoki moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej, a wysoka dynamika przyspieszenia elektrycznej ciężarówki była zauważalna w każdej sytuacji drogowej. Równocześnie natężenie dźwięku w kabinie zawsze utrzymywało się na komfortowym poziomie. Nawet w temperaturach poniżej zera kabina rozgrzewała się stosunkowo szybko. Aby nie zużywać do tego zbyt wiele energii z akumulatorów, a tym samym nie zmniejszać zasięgu, pojazd był wstępnie klimatyzowany przy stacji ładowania.

– Przy jedynie minimalnych temperaturach poniżej zera utrata zasięgu była jednak ograniczona nawet bez prekondycjonowania, czyli klimatyzacji wstępnej – stwierdza Marc Schniederjan.

Jadąc z przeciętną prędkością 80 km/h, można było również łatwo prześledzić, jak ciągnik siodłowy eActros 300 wykorzystuje swoją energię do rekuperacji, zwiększając w ten sposób zasięg. Zespoły z dwóch pojazdów robiły przerwy na ładowanie akumulatorów średnio trzy razy dziennie. Samo ładowanie z dostępnych publicznie stacji szybkiego ładowania prądem stałym przebiegało bez problemów. Ciągnik siodłowy eActros 300 bez trudu radził sobie również z różnymi kaprysami pogody, w tym ze śniegiem, mrozem i wichurą. Sprawdziły się przy tym zainstalowane w nim systemy asystujące kierowcy, a także MirrorCam drugiej generacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!