Konwencja ATP – to warto wiedzieć

15 maja 2023, 11:30

Konwencja ATP jest wyjątkowa m.in. dlatego, że zawiera również wytyczne, dotyczące warunków panujących w naczepach czy kontenerach, w których mają być przewożone towary nią objęte. Ta międzynarodowa umowa sprzed ponad pół wieku doczekała się oczywiście kilku aktualizacji, ale większa jej część pozostała oryginalna. Sprawdzamy, co warto wiedzieć o Konwencji ATP?

Spis treści:

  • Kiedy powstała Konwencja ATP? W jakich krajach obowiązuje?
  • Konwencja ATP – czym jest i jakie są jej cele?
  • Konwencja ATP w praktyce: wymagania dla przewoźnika

 

Kontynuujemy nasz cykl, w którym opisujemy najpopularniejsze konwencje, obowiązujące w transporcie drogowym. Dziś międzynarodowa umowa, którą stosuje się także w transporcie kolejowym oraz morskim (do 150 km). Wyjaśniamy szczegóły Konwencji ATP.

Kiedy powstała Konwencja ATP? W jakich krajach obowiązuje?

Pełna, oryginalna nazwa Konwencji ATP brzmi: Accord Relatif aux Transports Internationaux de Denrées Périssable et aux Engins Spéciaux a Utiliser pour ces Transports. Została ona opracowana w Genewie 1 września 1970 roku, a zaczęła obowiązywać sześć lat później.

Polska ratyfikowała jej postanowienia w 1984 r. Kraje, które do tej pory podpisały Konwencje ATP, wymienione są w tabeli poniżej.

Albania Czarnogóra Irlandia Niemcy Szwecja
Andora Czechy Kazachstan Norwegia Tadżykistan
Arabia Saudyjska Dania Kirgistan Portugalia Tunezja
Austria Estonia Litwa Rosja Turcja
Azerbejdżan Finlandia Luksemburg Rumunia Ukraina
Belgia Francja Łotwa San Marino Uzbekistan
Białoruś Grecja Macedonia Serbia Węgry
Bośnia i Hercegowina Gruzja Maroko Słowacja Włochy
Bułgaria Hiszpania Mołdawia Słowenia Wielka Brytania
Chorwacja Holandia Monako Stany Zjednoczone

Konwencja ATP – czym jest i jakie są jej cele?

Konwencja ATP jest dokumentem Organizacji Narodów Zjednoczonych, który reguluje kwestie transgranicznych transportów szybko psujących się towarów spożywczych. Chodzi przede wszystkim o artykuły głęboko mrożone lub wrażliwe termicznie, czyli takie, jak tłuszcze, warzywa i owoce oraz produkty:

  • rybne,
  • mięsne,
  • mleczne.

Konwencja ta została opracowana po to, aby zapewnić wysoką jakość i bezpieczeństwo przewożonych produktów. Dlatego transporty tego rodzaju są wyłączane z czasowych ograniczeń i zakazów jazdy ciężarówek. Poza tym Konwencja ATP zawiera również szereg wymogów, które spełnić musi przewoźnik.

Konwencja ATP w praktyce: wymagania dla przewoźnika

W ramach Konwencji ATP przewozi się produkty, które wymagają zapewnienia szczególnych warunków transportowych. Dlatego w załącznikach do tej umowy znajdziemy szereg wytycznych, które powinien spełnić przewoźnik. Na przykład załącznik nr 2 do umowy – „Dobór wyposażenia i warunków temperaturowych do przewozów artykułów żywnościowych (głęboko) szybko mrożonych” określa maksymalne temperatury, panujące w naczepie lub kontenerze w zależności od przewożonego towaru:

  • dla kremów mrożonych temperatura musi wynosić -20°C,
  • ryb, produktów rybnych i innych głęboko mrożonych produktów żywnościowych: -18°C,
  • wszystkich produkty żywnościowych (z wyjątkiem masła): -12°C,
  • masła: -10°C.

Oczywiście, aby spełnienie powyższych warunków było możliwe, transporty ATP muszą być wykonywane w pojazdach odpowiednio do tego przystosowanych. O tym zresztą także wspominają zapisy tej umowy.

Czytamy w nich, że pojazd powinien być wyposażony w ogrzewanie, pozwalające na utrzymanie temperatury w nadwoziu próżniowym do 12 godzin. Niezbędna okazuje się izolacja termiczna ścian naczepy czy kontenera. A także chłodzenie mechaniczne, które umożliwia regulację temperatury i utrzymanie jej na poziomie odpowiednim dla konkretnego produktu spożywczego. W związku z powyższym pojazd, którym wykonywany jest transport w ramach tej konwencji, musi posiadać świadectwo zgodności środka transportu, czyli certyfikat ATP.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!