Nie zmieniła się data wprowadzenia to użytku inteligentnych tachografów drugiej generacji, pomimo problemów związanych z działaniem niektórych ich funkcji. Zamiast przełożyć montaż nowych urządzeń do czasu osiągnięcia przez nich wszystkich funkcjonalności, UE zdecydowała się wprowadzić tzw. tachografy przejściowe. Na szczęście nie trzeba będzie ponownie ich wymieniać, lecz tylko zaktualizować, chociaż rzecz jasna odpłatnie.
Spis treści:
- Nowe funkcje tachografów drugiej generacji
- Z czego wynikają problemy z tachografami drugiej generacji?
- Tachografy drugiej generacji — w jakich pojazdach od sierpnia 2023 r.?
- Najbliższe terminy wymiany tachografów
Konieczność montażu inteligentnych tachografów drugiej generacji jest konsekwencją wprowadzenia przepisów Pakietu mobilności. Z drugiej strony zgodnie z europejską specyfikacją nowe urządzenia mają mieć funkcje, które usprawnią pracę nie tylko służb kontrolujących, ale także kierowcy. Problem w tym, że jedna z tych funkcjonalności nie działa, a jej wdrożenie na pewno nie nastąpi przed planowaną datą wprowadzenia tachografów drugiej generacji. Sprawdzamy szczegóły tego tematu.
Nowe funkcje tachografów drugiej generacji
Inteligentne tachografy drugiej generacji wyposażono w liczne funkcje, które są nowością w urządzeniach tego segmentu. Chodzi przede wszystkim o:
- możliwość zdalnego odczytu informacji z karty kierowcy oraz tachografu, dzięki czemu ich kontrolę będzie można przeprowadzić bez konieczności zatrzymywania pojazdu,
- zwiększoną pojemność pamięci, w której będą przechowywane informacje o czynnościach kierowcy z 56 dni oraz danych dotyczących rodzaju operacji załadunku i rozładunku, dat i godzin ich rozpoczęcia, geolokalizacji pojazdu, stanu licznika kilometrów itp.,
- automatyczną rejestrację przekroczenia granic oraz aktywności typu załadunek i rozładunek, co wyręczy kierowców w obowiązku manualnego wprowadzania tych informacji,
- możliwość integracji z zewnętrznymi inteligentnymi systemami transportowymi.
Dodatkowo tachografy drugiej generacji mają zbierać dane i korzystać z technologii, dzięki którym trudniejsze stanie się fałszowanie ich zapisów. Urządzenia wykryją m.in. używanie magnesu lub wyłącznika tacho oraz wadliwe działanie czujników ruchu.
Z czego wynikają problemy z tachografami drugiej generacji?
Problemy z tachografami drugiej generacji wynikają z braku sygnału bezpieczeństwa, o nazwie Open Service Navigation Message Authentication. OSMNA ma być wykorzystywany w procesie automatycznego oznaczania przekroczenia granicy czy udostępniania funkcji zdalnego odczytu danych z urządzenia. Jego dostawcą ma być Europejska Agencja Kosmiczna.
Tymczasem European Space Agency prognozuje wprowadzenie uwierzytelnienia OSNMA dopiero na przełomie 2023 i 2024 r. Komisja Europejska zdecydowała, że do tego czasu montowane będą tzw. tachografy przejściowe, czyli inteligentne urządzenia drugiej generacji, w których dostępne będą wszystkie funkcje, wymagane przez specyfikację, warunkowo z pominięciem obsługi uwierzytelnienia OSNMA. Po wdrożeniu tego standardu trzeba będzie do marca 2026 r. zaktualizować oprogramowanie przejściowych tachografów. Cena takiej modyfikacji ma wynieść od 150 do 300 euro. O jej wykonaniu będzie musiał pamiętać przewoźnik, który także pokryje koszty aktualizacji.
Tachografy drugiej generacji – w jakich pojazdach od sierpnia 2023 r.?
Przypominamy, że inteligentne tachografy drugiej generacji, czyli aktualnie tachografy przejściowe, od 21 sierpnia 2023 roku będą musiały być montowane w nowo rejestrowanych pojazdach ciężarowych.
Co więcej, na wspomniane urządzenia trzeba będzie wymienić także tachografy sprzed czerwca 2019 r. (analogowe i cyfrowe pierwszej generacji) zamontowane w używanych pojazdach. W tym przypadku na wymianę pozostawiono czas do końca 2024 roku.
Najbliższe terminy wymiany tachografów
Okazuje się jednak, że to nie wszystkie zmiany w przepisach, dotyczących tachografów. Do 20 sierpnia 2025 roku należy wymienić tacho pierwszej generacji na urządzenia generacji 2. w pojazdach ciężarowych używanych do ruchu międzynarodowego. Natomiast od 1 lipca 2026 inteligentne tachografy drugiej generacji będą musiały posiadać również pojazdy o DMC od 2,5 tony, wykorzystywane w transporcie zagranicznym.
Komentarze