Wraz z ustawą z 26 maja tego roku, którą prezydent podpisał 23 czerwca, wprowadzono zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Ustawa znosi również opłaty za przejazd odcinkami autostrad zarządzanymi przez GDDKiA dla aut o dmc do 3,5t. Co warto wiedzieć o nowych przepisach?
Co oznacza zakaz wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych?
Zakazem wyprzedzania objęto pojazdy kategorii N2, N3 oraz zespoły pojazdów, których łączna długość przekracza siedem metrów. Obowiązuje on na autostradach oraz drogach szybkiego ruchu. Podczas jazdy po drodze dwupasmowej pojazdem objętym nowymi przepisami, należy pozostawać na prawym pasie ruchu. Jeżeli droga jest minimum trzypasmowa, to jadąc ciężarówką, można korzystać z dwóch skrajnych pasów ruchu z prawej strony.
Oprócz tego podczas jazdy po drodze dwupasmowej pojazdem kategorii N2 lub N3 można wyprzedzać pojazdy wykonujące prace porządkowe, remontowe lub modernizację, które wysyłają żółte sygnały błyskowe. Przepisy dopuszczają również możliwość wyprzedzania pojazdu, który porusza się ze znacznie mniejszą prędkością niż dopuszczalna dla pojazdów kategorii N2 i N3.
Co grozi za złamanie zakazu wyprzedzania?
Wysokość mandatów za ewentualne złamanie zakazu wyprzedzania nie jest jeszcze znana. Wiadomo jednak ile punktów karnych grozi za to przewinienie. Kierowca ciężarówki, który wyprzedza na drodze dwupasmowej w sytuacji nieprzewidzianej w wyjątkach, otrzyma osiem punktów karnych. Jeżeli kierujący znajdzie się na lewym pasie jezdni trzypasmowej, to musi liczyć się z otrzymaniem sześciu punktów karnych.
Czy jazda autostradami będzie darmowa?
Przepisy znoszące opłaty za jazdę autostradą dotyczą tylko samochodów o dmc do 3,5 tony oraz motocykli. Kierowcy ciężarówek wciąż będą zobowiązani do opłaty za przejazd. Ponadto zniesienie opłaty dotyczy tylko autostrad państwowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Odcinki zarządzane przez prywatnych operatorów nie są objęte zniesieniem z opłaty.
Komentarze