HVS wzywa do wprowadzenia systemu cen opartych na emisji dwutlenku węgla w odniesieniu do ciężkich pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, aby przyspieszyć przejście na czystą technologię. Sugeruje podniesienie cen emisji dwutlenku węgla, ogólnounijne wsparcie dla operatorów kupujących pojazdy zeroemisyjne i bardziej kompleksowe opłaty drogowe oparte na emisji dwutlenku węgla.
Komu zależy na karach za emisję CO2 w transporcie?
HVS (Hydrogen Vehicle Systems), innowator w dziedzinie bezemisyjnych pojazdów użytkowych, wzywa do wdrożenia systemu opłat za emisję dwutlenku węgla opartego na opłatach za pojazdy ciężkie napędzane paliwami kopalnymi, aby przyspieszyć przejście na czystą technologię.
Z zadowoleniem przyjmując list, podpisany przez ponad 40 wiodących firm, takich jak Nestle, Pepsico i Nike, wysłany w tym tygodniu do UE, w którym wezwano do wprowadzenia bardziej ambitnych norm emisji CO2 oraz jasnej daty, w której 100% nowych samochodów ciężarowych będzie miało zerową emisję, HVS uważa, że samo ustalenie celów redukcji emisji dwutlenku węgla bez towarzyszących środków politycznych nie jest wystarczające.
Kroki w stronę bez emisyjnego transportu
Aby skutecznie osiągnąć redukcję emisji i osiągnąć cele oraz przyspieszyć wdrażanie ekologicznych pojazdów ciężarowych, wzywa również do wprowadzenia szeregu dźwigni politycznych, opowiadając się za ustaleniem cen emisji dwutlenku węgla, w szczególności poprzez wdrożenie eskalatora cen emisji dwutlenku węgla dla pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, co jest zgodne z zasadą płacenia przez zanieczyszczających.
Proponowana inicjatywa polegająca na stopniowym zwiększaniu ceny oleju napędowego w oparciu o z góry określoną trajektorię zachęciłaby do przyjęcia pojazdów bezemisyjnych i napędzanych paliwami alternatywnymi, czyniąc ich całkowity koszt posiadania bardziej korzystnym.
Ponadto ogólnounijne wsparcie dla operatorów kupujących pojazdy bezemisyjne w oparciu o ich emisje od studni do koła, a także wdrożenie bardziej kompleksowych opłat drogowych skalowanych do emisji dwutlenku węgla, jeszcze bardziej wzmocniłoby ekonomiczne argumenty za wczesnym przyjęciem i przyspieszyłoby wdrażanie zrównoważonych rozwiązań.
W tym tygodniu wpływowa koalicja firm zaapelowała do posłów do Parlamentu Europejskiego i ministrów środowiska o wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji w całej UE i przyjęcie bardziej ambitnych norm emisji CO2. W szczególności grupa wezwała do zwiększenia celu redukcji emisji CO2 do 2030 r. z 45% do 65%. Podejmując proaktywne działania wcześniej, koalicja ma nadzieję, że w 2030 r. na europejskich drogach pojawi się ponad 150 000 dodatkowych ekologicznych ciężarówek w porównaniu z celem zaproponowanym przez Komisję Europejską.
Dzięki jasnej dacie wycofania ICE dla ciężkich samochodów ciężarowych powstanie ostateczny harmonogram przejścia branży, oferujący jasność i kierunek producentom, operatorom flot i innym zainteresowanym stronom.
Komentarze